Áruhiány karácsonykor? Nem lehet mindenre felkészülni!

Már készülnek a boltok az ünnepi áruhiányra, de nem lehet mindenre felkészülni

Az elmúlt időszakban igazán nem kell messzire menni olyan jelenségekért, amik akár pár éve is elképzelhetetlennek tűntek volna, ezért az ember szinte fel sem húzta a szemöldökét arra a jóslatra, ami szerint a vásárlás legnagyobb szezonja, a Black Friday és karácsony előtt is áruhiány alakulhat ki világszerte import termékekből. Most épp az AdBlue adalék ér aranyat bizonyos helyeken, de a “hagyományos” vásárlásokra is rányomhatja a bélyegét a kialakult chiphiány. Emiatt például az iPhone-okból is hiány lehet év végére: a hírek szerint összesen tízmillióval kevesebb készül a tervezettnél.

Olyan nagyon azért nem kell aggódnunk a vásárlóként Magyarországon, illetve ahhoz képest nem, mint amennyire az Egyesült Államokban kellene. A várható áruhiánynak ugyanis több oka van, ezek közül az olyan, mindenkit érintő problémák, mint az ázsiai országok lezárása a koronavírus miatt, a tengeri áruforgalom akadozása (ez utóbbinak emblematikus története a Szuezi csatornába ragadt hajó, ami hetekre akasztotta meg a világ áruszállításának jelentős részét), és a környékenként eltérő munkaerőhiány. Ez az USA-ban azt jelenti, hogy a logisztikai szektorból százezrek hiányoznak úgy, hogy még az import nagy része is a tengeren át érkezik.

Az Uniónak is vannak vészjósló jelek: nemcsak a már kilépett briteknél van hiány kamionsofőrben, hanem akár Belgiumban is, ahol se pénzben, se munkaidőben nem különösebben vonzó ez a pálya – bár ezt Közép- és Kelet-Európa egyelőre valószínűleg képes lesz pótolni. Az áruhiány viszont ezzel együtt is érintheti az egész Uniót, tehát minket is: már a 2020-as Black Friday is sokak számára arról maradt emlékezetes, hogy a kinézett termékét egyszerűen nem lehet megvásárolni, és a hírek szerint idén sem kell attól tartani, hogy beleremegne a kijelzőnk a hatalmas akciókba és széles kínálatba.

A készlethiánynak leginkább kitett szektor az online piac kedvenc részlege, a műszaki áruházak. Ahogy már említésre került a cikkben, előfordulhat, hogy hiány lesz év végén iPhone-okból, de a chiphiány értelemszerűen több olyan helyen is jelentkezhet, ahol szó van chipekről.

“Az operatív okok főleg a koronavírussal kapcsolatosak, ha ugyanis kitör egy járvány valahol, az ott lévő gyárakat bezárják, ez pedig fennakadásokat okozhat. A világkereskedelem már egy bonyolult és összefüggő hálózat, az országok globális ellátási láncok részei, tehát ha valami megszakad, abból egész máshol is probléma lehet” – mondta Bőgel György, az Ecommerce Hungary elnöke, kiemelve, hogy a leginkább a műszaki cikkek előállítói és az autógyártók aggódhatnak, hiszen már most többet kell várni autókra.

A koronavírus olyan problémákat is tudott okozni, amit első ránézésre nem is a annak tulajdonítanánk: Bőgel szerint az is egy lehetséges ok, hogy rengeteg pénzt pumpáltak a gazdaságba, és pénzbőség van, ami felpörgeti az inflációt. Ezt a pénzt el is költik a vásárlók, tehát a 2008-as gazdasági válsággal ellentétben, amikor nem tudtak vásárolni az emberek, most nem a kereslet hiánya a gond. Ez Magyarországon még ki is egészül azzal, hogy választási év van.

“Rengeteg pénz van kint, a 2020-as visszafojtott vásárlások után a kereslet meghaladja a kínálatot. Ilyenkor szokott kialakulni az áruhiány és az infláció.”

A szakember hozzátette, hogy a covid miatt a vásárlások is termékközpontúbbá váltak, hiszen alig vásároltunk szolgáltatásokat. A kereskedelem tehát első ránézésre nem jár rosszul, de akadályok is vannak: távolból érkező rendeléseknél számolni kell azzal, hogy nem érkezik meg időben a termék, amit értékesítenének. Ha például akadozik a papírellátás, akkor hiába lőttük be a karácsonyra szánt könyveket, azok valószínűleg késni fognak, és nem lesznek ott a karácsonyi vásáron, úgyhogy nem fog belőlük annyi fogyni.

Tehát áruhiány van, és Bőgel György szerint ameddig a vírus hullámokban érkezik, addig ez így is lesz, viszont ha ennek vége, bizonyos következmények akkor is velünk maradnak.

“Az elmúlt század végére kialakult egy erősen szabadkereskedelmi világ vámok nélkül, de a politikában visszacsapás érzékelhető: megjelent a bezárkózás iránti igény és a hazai piacok védelme, és ezek a hangok erőteljesen jelen vannak. Kérdés, hogy ehhez mennyire gyorsan tud alkalmazkodni a gazdaság? Az Egyesült Államok már kereskedelmi háborúban áll Kínával, tehát megjelentek a gazdasági döntésekben a politikai megfontolások.”

Az áruhiány miatt idén is nehezített pálya lehet az online kereskedelem, amire – ha változó mértékben is – úgy tűnik, készülnek a piac fontos szereplői. Az eMAG-Extreme Digital például “csak” annyira pesszimista, amennyire a romló járványadatokból lehet következtetni.

“Egyelőre nem tapasztalunk fennakadást a belföldi csomagforgalomban. Ugyanakkor a régió országaiban egyaránt egyre kedvezőtlenebb járványhelyzet lassítja a nemzetközi fuvarokat, mivel a pandémia miatt előírt biztonsági rendelkezések nyomán a szokásosnál lassabban lehet átjutni a határokon. Emiatt az olyan termékek kiszállítása, amelyek nincsenek hazai készleten, hanem határon kívüli raktárából kell behozni, lassabb lehet. Erre a lassulásra csak az aktuális járványhullám visszaszorulása nyújt majd megoldást” – adták tájékoztatásul.

A hasonló profilban utazó Alzánál saját bevallásuk szerint már a világjárvány megjelenésével meg kellett tanulniuk kezelni a váratlan helyzeteket, a cég mérete miatt pedig volt lehetőségük a fizikailag is rendelkezésre álló árukészlet növelésére. Mint azt az cég magyarországi vezetője, Takács Csaba elmondta, náluk is a chipfüggő áruk jelentették a problémákat, ugyanis például a 350 ezer forint alatti, vagyis olcsóbbnak számító laptopokból kevesebbet gyártottak, mivel inkább a drágábbakhoz használják fel a chipeket. De készülni kell másra is: a háztartási nagygépek az akadozó tengeri szállítás miatt érnek ide lassabban, tehát előfordulhat, hogy náluk sem lesz elérhető annyiféle tévé vagy hűtőszekrény, és a játékkonzolok is elfogyhatnak.

“Jelenleg nincs arra utaló jel, hogy az év végére javulna a helyzet a globális piacokon” – tette hozzá kissé vészjóslóan az ügyvezető. A cég arra is felhívta a figyelmet, hogy mivel egyre közelebb az évvége, és a lehetőségekhez mérten ők időben tudtak reagálni a turbulens körülményekre (a kiterjedtebb infrastruktúra miatt rövidebb a szállítási idő, bővítették az AlzaBox-hálózatot, új raktárakat alakítottak ki, 20 ezer féle készleten lévő termékkel rendelkeznek), azt senkinek sem javasolják, hogy az utolsó egy-két hétben intézze az ajándékvásárlást. “Mivel a karácsony egyre közelebb lesz, javasoljuk, hogy válasszák ki a raktáron lévő, azonnal átvehető árukat” – mondták el.

Ha egyéb termékeknél vizsgálódunk, több helyen is jelentkezik ez a probléma: a Játéknetnél is érezni a megreccsent nemzetközi piacot.

“Az idei évben valóban jobban érezhetők az alapanyag- és energiahiány, a szállítási árak és a nehézségek hatásai. Azt látjuk, hogy minden gyártó nehézségekkel küzd, de leginkább az árukészletet nem, illetve alacsony szinten tartó webáruházak fogják megérezni a gondokat. A fogyasztók idén magasabb árakat fognak látni a polcokon, de a kivárás nem jó stratégia. Én mindenkit arra biztatok, hogy idén próbálja minél előbb beszerezni a karácsonyra szánt termékeket. A Játéknet kínálatán egyelőre nem látszik a hatás, de a karácsonyhoz közeledve a beszállítók várhatóan egyre kevésbé fogják tudni pótolni a kifogyó készleteket” – nyilatkozta a cég ügyvezetője, Őri Gergely. Hozzátette, hogy nemcsak idén nem várható javulás az ázsiai gyártásnak nagyban kitett Európában, de jó eséllyel 2022-ben is velünk él majd a probléma.

A hazai könyvnyomtatás még nincs teljesen kiszervezve, ezáltal valamivel kisebb gondokkal küszködik, mint a nagyobb piacok. Sárközy Bencétől, a Libri Kiadói Csoport ügyvezetőjétől megtudtuk, hogy ezen a fronton sincs minden rendben.

“Jelentősen drágult a cellulóz, ami a papírgyártás alapanyaga, így hiánnyal küzd az ágazat. Ebből adódóan elhúzódhat a könyvnyomtatáshoz – a belívhez és a különböző kivitelű borítókhoz – használt papírok beszerzési ideje, ami azt is jelenti, hogy az egyes könyvek gyártására szánt idő is megnövekszik” – mondta el. Ez konkrétan az eddigi két-három hétig tartó gyártási idő sokszorosát, hat-nyolc hetet jelent. A kiadó saját bevallása szerint hiába készül a erre a helyzetre hónapok óta, mindent nem lehetett ezzel megoldani: ha egy könyv a vártnál nagyobb sikert arat, gond lesz az utánnyomással. Az is változás, hogy a korábbi évekkel szemben nem december elejére kerülnek a boltokba a legfrissebb újdonságok, hanem több közülük csak december közepén.

Egyelőre minden jel arra mutat, hogy vásárlóként kicsit türelmesebbnek kell lennünk, mint az elmúlt években. A legtöbbször az is elég, ha körültekintően vásárolunk: a karácsony közeledtével egyre inkább érdemes lemondani a messziről rendelt tárgyakról, ahogy az új okostelefonokat is inkább más alkalommal érdemes megvenni. Sokat segít, ha eleve nagy árukészlettel dolgozó cégektől rendelünk, de összességében az előre gondolkodás hozhat a legtöbbet.

mm
Horváth Ádám

Kereskedelmi szakújságíró, a Kosárérték magazin vendégszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!