Az elmúlt időszakban igazán nem kell messzire menni olyan jelenségekért, amik akár pár éve is elképzelhetetlennek tűntek volna, ezért az ember szinte fel sem húzta a szemöldökét arra a jóslatra, ami szerint a vásárlás legnagyobb szezonja, a Black Friday és karácsony előtt is áruhiány alakulhat ki világszerte import termékekből. Most épp az AdBlue adalék ér aranyat bizonyos helyeken, de a „hagyományos” vásárlásokra is rányomhatja a bélyegét a kialakult chiphiány. Emiatt például az iPhone-okból is hiány lehet év végére: a hírek szerint összesen tízmillióval kevesebb készül a tervezettnél.

Olyan nagyon azért nem kell aggódnunk a vásárlóként Magyarországon, illetve ahhoz képest nem, mint amennyire az Egyesült Államokban kellene. A várható áruhiánynak ugyanis több oka van, ezek közül az olyan, mindenkit érintő problémák, mint az ázsiai országok lezárása a koronavírus miatt, a tengeri áruforgalom akadozása (ez utóbbinak emblematikus története a Szuezi csatornába ragadt hajó, ami hetekre akasztotta meg a világ áruszállításának jelentős részét), és a környékenként eltérő munkaerőhiány. Ez az USA-ban azt jelenti, hogy a logisztikai szektorból százezrek hiányoznak úgy, hogy még az import nagy része is a tengeren át érkezik.

Az Uniónak is vannak vészjósló jelek: nemcsak a már kilépett briteknél van hiány kamionsofőrben, hanem akár Belgiumban is, ahol se pénzben, se munkaidőben nem különösebben vonzó ez a pálya – bár ezt Közép- és Kelet-Európa egyelőre valószínűleg képes lesz pótolni. Az áruhiány viszont ezzel együtt is érintheti az egész Uniót, tehát minket is: már a 2020-as Black Friday is sokak számára arról maradt emlékezetes, hogy a kinézett termékét egyszerűen nem lehet megvásárolni, és a hírek szerint idén sem kell attól tartani, hogy beleremegne a kijelzőnk a hatalmas akciókba és széles kínálatba.

A készlethiánynak leginkább kitett szektor az online piac kedvenc részlege, a műszaki áruházak. Ahogy már említésre került a cikkben, előfordulhat, hogy hiány lesz év végén iPhone-okból, de a chiphiány értelemszerűen több olyan helyen is jelentkezhet, ahol szó van chipekről.

“Az operatív okok főleg a koronavírussal kapcsolatosak, ha ugyanis kitör egy járvány valahol, az ott lévő gyárakat bezárják, ez pedig fennakadásokat okozhat. A világkereskedelem már egy bonyolult és összefüggő hálózat, az országok globális ellátási láncok részei, tehát ha valami megszakad, abból egész máshol is probléma lehet” – mondta Bőgel György, az Ecommerce Hungary elnöke, kiemelve, hogy a leginkább a műszaki cikkek előállítói és az autógyártók aggódhatnak, hiszen már most többet kell várni autókra.

A koronavírus olyan problémákat is tudott okozni, amit első ránézésre nem is a annak tulajdonítanánk: Bőgel szerint az is egy lehetséges ok, hogy rengeteg pénzt pumpáltak a gazdaságba, és pénzbőség van, ami felpörgeti az inflációt. Ezt a pénzt el is költik a vásárlók, tehát a 2008-as gazdasági válsággal ellentétben, amikor nem tudtak vásárolni az emberek, most nem a kereslet hiánya a gond. Ez Magyarországon még ki is egészül azzal, hogy választási év van.

“Rengeteg pénz van kint, a 2020-as visszafojtott vásárlások után a kereslet meghaladja a kínálatot. Ilyenkor szokott kialakulni az áruhiány és az infláció.”

A szakember hozzátette, hogy a covid miatt a vásárlások is termékközpontúbbá váltak, hiszen alig vásároltunk szolgáltatásokat. A kereskedelem tehát első ránézésre nem jár rosszul, de akadályok is vannak: távolból érkező rendeléseknél számolni kell azzal, hogy nem érkezik meg időben a termék, amit értékesítenének. Ha például akadozik a papírellátás, akkor hiába lőttük be a karácsonyra szánt könyveket, azok valószínűleg késni fognak, és nem lesznek ott a karácsonyi vásáron, úgyhogy nem fog belőlük annyi fogyni.

Tehát áruhiány van, és Bőgel György szerint ameddig a vírus hullámokban érkezik, addig ez így is lesz, viszont ha ennek vége, bizonyos következmények akkor is velünk maradnak.

“Az elmúlt század végére kialakult egy erősen szabadkereskedelmi világ vámok nélkül, de a politikában visszacsapás érzékelhető: megjelent a bezárkózás iránti igény és a hazai piacok védelme, és ezek a hangok erőteljesen jelen vannak. Kérdés, hogy ehhez mennyire gyorsan tud alkalmazkodni a gazdaság? Az Egyesült Államok már kereskedelmi háborúban áll Kínával, tehát megjelentek a gazdasági döntésekben a politikai megfontolások.”

Az áruhiány miatt idén is nehezített pálya lehet az online kereskedelem, amire – ha változó mértékben is – úgy tűnik, készülnek a piac fontos szereplői. Az eMAG-Extreme Digital például “csak” annyira pesszimista, amennyire a romló járványadatokból lehet következtetni.

“Egyelőre nem tapasztalunk fennakadást a belföldi csomagforgalomban. Ugyanakkor a régió országaiban egyaránt egyre kedvezőtlenebb járványhelyzet lassítja a nemzetközi fuvarokat, mivel a pandémia miatt előírt biztonsági rendelkezések nyomán a szokásosnál lassabban lehet átjutni a határokon. Emiatt az olyan termékek kiszállítása, amelyek nincsenek hazai készleten, hanem határon kívüli raktárából kell behozni, lassabb lehet. Erre a lassulásra csak az aktuális járványhullám visszaszorulása nyújt majd megoldást” – adták tájékoztatásul.

A hasonló profilban utazó Alzánál saját bevallásuk szerint már a világjárvány megjelenésével meg kellett tanulniuk kezelni a váratlan helyzeteket, a cég mérete miatt pedig volt lehetőségük a fizikailag is rendelkezésre álló árukészlet növelésére. Mint azt az cég magyarországi vezetője, Takács Csaba elmondta, náluk is a chipfüggő áruk jelentették a problémákat, ugyanis például a 350 ezer forint alatti, vagyis olcsóbbnak számító laptopokból kevesebbet gyártottak, mivel inkább a drágábbakhoz használják fel a chipeket. De készülni kell másra is: a háztartási nagygépek az akadozó tengeri szállítás miatt érnek ide lassabban, tehát előfordulhat, hogy náluk sem lesz elérhető annyiféle tévé vagy hűtőszekrény, és a játékkonzolok is elfogyhatnak.

“Jelenleg nincs arra utaló jel, hogy az év végére javulna a helyzet a globális piacokon” – tette hozzá kissé vészjóslóan az ügyvezető. A cég arra is felhívta a figyelmet, hogy mivel egyre közelebb az évvége, és a lehetőségekhez mérten ők időben tudtak reagálni a turbulens körülményekre (a kiterjedtebb infrastruktúra miatt rövidebb a szállítási idő, bővítették az AlzaBox-hálózatot, új raktárakat alakítottak ki, 20 ezer féle készleten lévő termékkel rendelkeznek), azt senkinek sem javasolják, hogy az utolsó egy-két hétben intézze az ajándékvásárlást. “Mivel a karácsony egyre közelebb lesz, javasoljuk, hogy válasszák ki a raktáron lévő, azonnal átvehető árukat” – mondták el.

Ha egyéb termékeknél vizsgálódunk, több helyen is jelentkezik ez a probléma: a Játéknetnél is érezni a megreccsent nemzetközi piacot.

“Az idei évben valóban jobban érezhetők az alapanyag- és energiahiány, a szállítási árak és a nehézségek hatásai. Azt látjuk, hogy minden gyártó nehézségekkel küzd, de leginkább az árukészletet nem, illetve alacsony szinten tartó webáruházak fogják megérezni a gondokat. A fogyasztók idén magasabb árakat fognak látni a polcokon, de a kivárás nem jó stratégia. Én mindenkit arra biztatok, hogy idén próbálja minél előbb beszerezni a karácsonyra szánt termékeket. A Játéknet kínálatán egyelőre nem látszik a hatás, de a karácsonyhoz közeledve a beszállítók várhatóan egyre kevésbé fogják tudni pótolni a kifogyó készleteket” – nyilatkozta a cég ügyvezetője, Őri Gergely. Hozzátette, hogy nemcsak idén nem várható javulás az ázsiai gyártásnak nagyban kitett Európában, de jó eséllyel 2022-ben is velünk él majd a probléma.

A hazai könyvnyomtatás még nincs teljesen kiszervezve, ezáltal valamivel kisebb gondokkal küszködik, mint a nagyobb piacok. Sárközy Bencétől, a Libri Kiadói Csoport ügyvezetőjétől megtudtuk, hogy ezen a fronton sincs minden rendben.

“Jelentősen drágult a cellulóz, ami a papírgyártás alapanyaga, így hiánnyal küzd az ágazat. Ebből adódóan elhúzódhat a könyvnyomtatáshoz – a belívhez és a különböző kivitelű borítókhoz – használt papírok beszerzési ideje, ami azt is jelenti, hogy az egyes könyvek gyártására szánt idő is megnövekszik” – mondta el. Ez konkrétan az eddigi két-három hétig tartó gyártási idő sokszorosát, hat-nyolc hetet jelent. A kiadó saját bevallása szerint hiába készül a erre a helyzetre hónapok óta, mindent nem lehetett ezzel megoldani: ha egy könyv a vártnál nagyobb sikert arat, gond lesz az utánnyomással. Az is változás, hogy a korábbi évekkel szemben nem december elejére kerülnek a boltokba a legfrissebb újdonságok, hanem több közülük csak december közepén.

Egyelőre minden jel arra mutat, hogy vásárlóként kicsit türelmesebbnek kell lennünk, mint az elmúlt években. A legtöbbször az is elég, ha körültekintően vásárolunk: a karácsony közeledtével egyre inkább érdemes lemondani a messziről rendelt tárgyakról, ahogy az új okostelefonokat is inkább más alkalommal érdemes megvenni. Sokat segít, ha eleve nagy árukészlettel dolgozó cégektől rendelünk, de összességében az előre gondolkodás hozhat a legtöbbet.