Alig heverte ki a világ gazdasága a 2020-as koronavírus-járvány sújtotta évet, máris újabb kihívások adódtak. Miközben az ide karácsonyhoz közeledve az egyes kereskedők tőzsdei jegyzése rekordokat döntöget, számos problémával kell szembenéznie a globális kereskedelemnek. Vihar tombol az energiaárak piacán, a globális alapanyaghiány és Kínából kiinduló ingatlanpiaci lufi miatti, világszerte kialakult pánik kapcsán idegesek a piacok, a globális ellátási lánc zavarainak köszönhetően pedig várhatóan áruhiány alakul ki karácsonyra szerte a világban – írja a Bloomberg.

A hagyományos éves e-kereskedelmi felfutás utolsó, karácsonyig tartó szakasza már meg is kezdődött. Bár a Black Friday-jel beköszöntő csúcsidőszak persze még hátravan, de az már most látszik, hogy az idei karácsony aligha fog hasonlítani a megszokott szezonokra. A világgazdaság felpörgése tavasszal kezdődött, amely révén végül közel fél év alatt visszatornázta magát a járvány előtti szintre, ám ezután számos, nem várt akadályba ütközött. Ennek egyik szimbolikus epizódja a márciusban, a Szuezi csatornában elakadó konténerhajó volt, amely hetekre akasztotta meg a tengeri konténeres szállításokat, megbénítva ezzel a globális ellátási láncokat.

A tengeri áruforgalom akadozása és költségeinek jelentős növekedése oda vezetett, hogy sokan már most kongatják a vészharangot az idei karácsonyi szezonnal kapcsolatban. A globális kapacitások nem megfelelő kihasználtsága és a keresleti oldalon történő robbanás nemcsak globális inflációs nyomásban mutatkozik meg. Egyre inkább úgy tűnik, hogy ez komoly készlet- és áruhiányhoz vezethet a piacokon, és leginkább az Egyesült Államok kereskedőit érinti, de nem hagyja hidegen az európai kereskedőket sem.

A H&M már most jelezte, hogy komoly késésekre kell számítani a tengerentúlról érkező ruházati termékek esetén, a Nike pedig szintén kénytelen volt csökkenteni eladási terveit, ugyanis a Vietnámban fellángoló koronavírus -járvány hatására jó néhány gyárát kellett bezárnia. A távol-keleti gyárbezárások azonban nemcsak a Nike-t, de jó pár további, ruházati termékeket forgalmazó kereskedőt érinthetnek kellemetlenül, és most úgy tűnik, az idén már nem is fog visszaállni a termelés a normális szintre.

A konténeres szállítási kapacitások okozta problémák leginkább az Egyesült Államokat sújtják, ahova az importált áruk 70 százaléka a tengeren át érkezik, mindemellett pedig óriási a munkaerőhiány a logisztikai szektorban. A UPS, Walmart és hazai szállítmányozással foglalkozó cégek szerint több százezer ember hiányzik az iparági munkaerőpiacról ahhoz, hogy megfelelően ki lehessen szolgálni a karácsonyi szezonban megnövekedő igényeket.

Mint az a Bloombergnek egy játékok forgalmazásával foglalkozó, közepes méretű cég, a Basic Fun igazgatója, Jay Foreman elmesélte, termékeik iránt már most megnőtt a kereslet, és amennyiben sikerül az igényeket kielégíteniük, fennállásuk legjobb évet zárhatják, de szinte lehetetlen Kínából elszállítani a már megrendelt és legyártott árukat. Mintegy 140 tengeri kamionnyi játék várja Shenzhenben, hogy Amerikába indulhasson, és bár a cég kész lenne a tavalyi, 2.000 dolláros ár helyett 20.000 dollárt is fizetni, még ennyi pénzért sincs szabad kapacitás arra, hogy a kikötőben rostokoló konténerek elinduljanak.

Az ellátási lánc ilyen típusú megtorpanásának legnagyobb vesztesei mindig a kisebb piaci szereplők lesznek, és nagyon úgy néz ki, hogy az idén már nem is fog érdemben javulni a helyzet. A nagyobb szereplőknek komolyabb esélyük van arra, hogy a rettenetesen megnövekedett szállítási költségeket lenyeljék, de nagyon valószínű, hogy a kisebb kereskedők egész egyszerűen nem tudják majd feltölteni árukészletüket a karácsonyi szezonra.

Az élelmesebb kereskedők, akik előre számoltak a szezonbeli problémákkal, már év elején lekötötték az utolsó negyedéves szállítási kapacitásokat, és a túlterhelt nyugati parti kikötők helyett például a texasi Galvestonba rendelték a szállítmányukat. Az elmúlt két hónapban a például a legnagyobb, Los Angeles-i kikötő előtt például hatalmas sor alakult a teherhajók között: egész egyszerűen nem tudták az összes bejövő rakományt azonnal kipakolni a partokon.

Az amerikai márkák másik lehetősége, hogy a gyártást áthelyezik valamilyen logisztikailag kevésbé kockázatos, közeli országba, mint a Steve Madden cipőgyártó, amely a gyártás felét áthelyezte Mexikóba és Brazíliába. Itt ugyan nagyobb költségekkel jár a termelés, de lényegesen egyszerűbb piacra dobni termékeket, mint az egyre költségesebb távol-keletről.

További fejfájást okozhat még a kereskedőknek, hogy elképzelhető, hogy az amerikaik kevesebbet költenek majd idén karácsonykor, ha korlátozottabb választási lehetőségeik lesznek. Leginkább a kis méretű, drága termékek forgalmazóit érinti majd kevésbé érzékenyen a jelenlegi logisztikai zavar. Egy iPhone vagy egy tablet esetében, amely jóval kisebb helyet foglal mint egy bútor, vagy kitömött plüssállat, jóval egyszerűbben lenyelhetőek a megnövekedett logisztikai költségek, mint a kevésbé nagy marginnal értékesített termékeknél.

Éppen ezért a távol-keletről érkező bútorokkal foglalkozó cégek például drasztikus lépésekre kényszerültek az idén az Egyesült Államokban. A Whom Home például egész egyszerűen egy huszárvágással, mintegy hetven százalékkal csökkentette az elérhető áruk mennyiségét.

Miközben a kereskedők az ellátási armageddonnal (vagy “shipageddonnal”) foglalkozva készülnek a karácsonyi szezonra, a fogyasztók egyre komolyabb elvárásokat fogalmaznak meg az e-kereskedőkkel szemben. A megoldást kereskedői és fogyasztói oldalon is az előrelátás jelentheti. A nagyobb kereskedők már hetek óta próbálják feltölteni raktárkészleteiket a rohamra készülve, ezzel egyidőben pedig elképzelhető az is, hogy a vásárlók idén, még a korábbiaknál is hamarabb elkezdhetik a karácsonyi vásárlások elintézését. Az azonban már biztos, hogy bármi is történjék az év végéig, a globális ellátási láncok az idén már nem térnek vissza a normális kerékvágásba, és az idei karácsony szezon egészen más lesz, mint ahogy azt korábban megszokhattuk.