Egyre kevesebben hagyják az utolsó pillanatokra a karácsonyi ajándékok beszerzését. Egy másik fontos megállapítás, hogy az ünnepi költés fedezésére a jelek szerint nem a hitel a legnépszerűbb megoldás. A legtöbben 5 és 20 ezer forint közötti értéken vásárolnak egy-egy szerettüknek. Legalábbis ez derült ki az egyik leglátogatottabb hazai webáruház, a Pepita.hu legutóbbi, nagy mintavételezésű, ünnepi felméréséből.

A karácsonyi ünnepek közeledtével Magyarország egyik nagy webáruháza átfogó közvélemény-kutatást végzett regisztrált felhasználói között a karácsonyi vásárlási szokásaikról. A Pepita.hu kérdőívét mintegy 15 ezren töltötték ki. A válaszokból kiderült, hogy az elmúlt időszakban nem sokat változtak a hazai lakosság ajándékozási szokásai. Kivételek természetesen mindig akadnak.

Előre gondoskodnak az ajándékok beszerzéséről a megkérdezettek: a válaszadók több mint fele (52,1 százalék) már az őszi hónapokban, közel 44 százalékuk pedig december első két hetében tudja le az egyik legnagyobb energiát felemésztő feladatot.

A halogatók táborát mindössze három százalék képviseli, ők azok, akik az utolsó pillanatokra hagyják vásárlást. (Nekik is, de minden, még bevásárlás előtt állónak érdemes elővenni egy listát – mint például ezt – és úgy tervezni, hogy a tömeget és a felesleges turbulenciákat tudatosan el tudja kerülni.)  A legkisebb mértékben (1,6 százalék) vannak azok, akik már az év elejétől kezdve teljesítik a virtuális vagy fizikai értelemben vett ünnepi beszerzőtúrát.

Inkább a malacperselyből megy a karácsony

A megvásárolt ajándékok mennyiségét tekintve a mérleg nyelve egyértelműen a halmozók felé mutat: a válaszadók háromnegyedének tervei között szerepel több kisebb csomag átadása, az egyetlen nagy meglepetést tervezők aránya 21 százalék körül alakul. Érdekes módon a megkérdezettek négy százaléka egyáltalán nem vesz részt a karácsonyi őrületben. Még meglepőbb adat azonban, hogy az év végi ajándékesőt nem megtakarításokból, hanem legtöbben (56,9 százalék) a szokásos havi költésükből fedezik. A válaszadóknak 42 százaléka nyúl ilyenkor a malacperselyhez.

Ezt az arányt kicsit másként jelelzte vissza egy november közepén végzett Cofidis felmérés. E szerint az ünnepi büdzsét idén átlagosan 118 ezer forintra tervezik a magyarok. Ennyiből szeretnék kigazdálkodni az ajándékokat és a menü hozzávalóit is, mely mintegy ötödével több a tavalyinál. Az egy évvel ezelőtti ünnepi készülődéshez képest 56-ról 65 százalékra nőtt azok aránya, akik az aktuális havi jövedelmükből tervezik fedezni ezt a kiadást. A többiek közül viszont csak hét százalék tervezi úgy, hogy hitelből finanszírozza a szükséges költését.

Még mindig a gyerekeknek a legjobb

Bár az elmúlt időszakban az egyes személyi kölcsönöknek és hitelkonstrukcióknak hangos sikere volt, mára ennek mértéke alig éri el az egy százalékot. A válaszok alapján a többség (63 százalék) 5.000 és 20.000 forint között vásárol személyenként, míg az 50 000 forint feletti költés a legkevésbé népszerű (2,4 százalék). A középmezőnyt erősítik az 5000 forint alatti vásárlások (19,5 százalék), valamint a 20 000 és 50 000 forint közötti ajándékok (14,9 százalék).

Nem okozott meglepetést, hogy a gyermekek az ünnepek legnagyobb nyertesei, ugyanis közel 70 százalékban rájuk gondolnak elsőként az ajándékozók. Őket követik sorban a férjek, feleségek és partnerek (22,3 százalék). Aztán jönnek a szülők (4,8 százalék), maguk a válaszolók (1,3 százalék) és a maradék 1,7 százalékon osztoznak a barátok, ismerősök, nagyszülők, távoli rokonok, valamint a szeretett anyósok és apósok.

Érdekesen alakul a vásárlási preferenciákon alapuló válaszok megoszlása. A legnagyobb arányban a legszemfülesebbek szerepeltek, akik már év közben alaposan megfigyelik, hogy szerettük minek örülne igazán (65,6 százalék). A nyomukban haladnak a kíméletlenül őszinték (40,5 százalék), ők egyenesen megkérdezik az érintetteket azok ünnepi vágyairól. Emellett sokan a legjobb lehetőséget keresik, 18,5 százalékuk ugyanis a szezonközi leárazásokon találja meg a legmegfelelőbb ajándékot a fa alá. Mintegy hét százalékuk részesíti előnyben az utolsó pillanatok adta lehetőségeket. A reklámokban 5,1 százalékuk hisz és csak 0,3 százalékuk vásárol az influencerek hatására.

Félmillió tétel egy hónap alatt

A Pepita.hu webáruházból a karácsonyi szezon első hónapjában több mint 500 000 terméket rendeltek meg a felhasználók. A november 1. és december 5. közötti időszak legnépszerűbb termékei között az ünnepi dekorációk , a társas- és fejlesztőjátékok, a babák és plüssállatok, de a játékkonyhák és a játékhangszerek szerepeltek.

A legtöbbet viszont játékkonzolokra és kontrollerekre, kávéfőzőkre, televíziókra, mobiltelefonokra, elektromos járművekre, porszívókra költenek a magyarok.

Ezek átlagértéke százezer forint. Egyes esetekben viszont – mint például egy drágább telefon vagy számítógép esetében – elérheti akár a 800 ezer forintot is. Ezek mellett a legvágyottabb karácsonyi ajándékok továbbra is a háziállatok (kiskutyák, macskák, kisemlősök, teknősök). Igaz, az egzotikus utazások, az ékszerek és gyűrűk, vagy például a nagy értékű ajándéktárgyak is előkelő helyen szerepelnek.

Bár elsőre meghökkentő és sokszor arcpirító élményt is kiválthatnak az érintettekből, a szexi fehérneműk és intim játékok is kedvelt ajándéknak számítanak. Továbbra is igen népszerűnek számít a karácsonyi lánykérés, de a közelgő gyermekáldás bejelentése is – nagy családi körben. Emellett még mindig népszerűek az extrém élmények (pl. ejtőernyőzés, hőlégballonozás, versenyautózás), vagy a személyre szabott ajándékok, (pl. fotókönyvek, versek, személyre szabott művészeti alkotások vagy dalok), amiket az átgondoltság és a befektetett munka tett különlegessé.