Az online videók korában sokan a közelmúlt elhasznált, „lejárt” reklámeszközének tarthatják a rövid szöveges üzeneteket. Pedig a jól időzített, jól szövegezett SMS-sel aktuálisan is fel lehet kelteni a potenciális vásárlói érdeklődést.

A technológia szélsebesen változó világában a rövid szöveges üzenetek, az SMS-ek korosodó megoldásoknak számítanak, pedig az SMS a mobiltelefonos marketing egyik legsikeresebb eszköze – kezdi erős felütéssel cikkét az Ecommerce Times szakportálon Jack M. German informatikai szakíró.

Több mint hetven százaléka azoknak a fogyasztóknak, akik feliratkoznak kedvenc kiskereskedelmi cégük SMS-küldési szolgáltatására, azonnal elolvassa az attól érkező üzeneteket. Ez az arány lehet ennél is jobb, ha odafigyelünk a feladás időpontjára – idézi a cikk a mobilmarketing-termékkel és -szolgáltatásokkal foglalkozó Vibes szakértőinek piackutatási eredményeit.

Azok a cégek, amelyek nem a megfelelő napokon és órákban szórják meg potenciális vásárlóikat SMS-ajánlataikkal, úgy járhatnak, mint az e-mail-reklámok feladói. Üzenetük olvasatlan marad.

Ne feledjük! Az SMS jó eszköz lehet arra, hogy az eladó és a vevő mintegy „személyes viszonyt” tartson fel egymással, ám a fogyasztókat érő hirdetési zivatarban, különösen az ünnepek idején, nagyon nehéz elkapni a megcélzott ügyfél figyelmét.

Van egy nagy tévedés az SMS-ekkel kapcsolatban

„A rövid szöveges üzeneteket a fogadók kilencvenhét százaléka az érkezéstől számított három percen belül elolvassa. Ezért ez a fajta marketing nagyon különbözik az e-mailek küldésétől, amelyek sokáig várakozhatnak az elolvasásra váró levelek sorában vagy gyorsan a spamek közé kerülhetnek. Ugyanez a helyzet a közösségi médián át folyó online marketinggel. Mindez főként a bevásárlási szezonban igaz” – derült ki a Vibes társalapítója, Alex Campbell szavaiból.

Tavaly megvizsgálták a fekete péntek idején küldött SMS-eket, és azt találták, hogy ezek nagy részét meg sem nyitották a címzettek. Olyanná váltak a rövid szöveges üzenetek, mint az e-mailek. Ez felhívta a figyelmet arra, mennyire fontos az időzítés. Piackutatások szerint egy átlagos vásárló több tucat SMS-t kaphat különböző cégektől a Black Friday-en és más kiemelkedő vásárlónapokon. A feladók és marketingeseik meg vannak győződve arról, hogy minden piacon helyi idő szerint délelőtt 10 óra az ideális küldési idő. A Vibes kutatásai szerint azonban ez tévedés.

Két tényező befolyásolja, mikor kell küldeni reklám SMS-t. A hét konkrét napja és a napon belül a feladás ideje. Ha jó időben érkezik az SMS, akkor a kutatások szerint a fogadó szinte azonnal elolvassa. Ha nem, akkor jó eséllyel törlés lesz a sorsa.

„Délutánonként majdnem dupla olyan jó elérést érhetünk el, mint délelőttönként – mondja Campbell. – További fontos tudnivaló, hogy ne küldjünk SMS-t az órák kezdetekor, amelyek találkozók időpontjai lehetnek.” A fekete péntekkel kapcsolatos SMS-kampányt – figyelembe véve, hogy idén november 24-ére esik – a hónap közepén érdemes elkezdeni. Nem korábban.

Hálaadás előtt hatástalanok a reklámok

A Vibes mesterséges intelligenciával is átvizsgáltatta az adatbázisában lévő marketinginformációkat, hogy kiderítse, mik a legjobb időpontok egy-egy termék eladására és a megcélzott fogyasztói kör elérésére. Az AI első tanácsa szerint a legjobb eléréseket a Black Friday utáni szombaton és vasárnapon, illetve a Cyber Week napjain lehet elérni. Az utóbbi idén november 27-én kezdődik.

A cég modellszámításai szerint nem érdemes erőlködni a rövid szöveges reklámokkal a hálaadást (november 23.) megelőző héten. Ezt az eredményt érdekesnek tarják a piackutatók annak tükrében, hogy józan ésszel éppen az ellenkezőjét feltételeznénk. A kutatások azt is kiderítették, hogy a kiskereskedők sokkal rosszabb hatékonysággal hirdethetnek e-mailekkel, mint SMS-ekkel. Az előbbiek elolvasási aránya csak 20-30 százalék, míg az utóbbiakkal 97-98 százalékot is el lehet érni. Ennek hátterében az említett gyors reagálás lehet: a mobilra érkező rövid üzeneteket általában azonnal elolvassák az emberek, míg az e-mailek elvesznek a többi levél között.

A Vibes szakértője felhívja a figyelmet arra, hogy a mesterséges intelligenciára támaszkodó SMS-kontrolltól nem lehet közvetlen, profitban mérhető hasznot várni. A hirdetés elérési hatékonysága az, amiben ez a módszer segíthet.

Érdekes emberi szokást derített ki az AI

Például az AI azt tanácsolta a Vibes egyik ügyfelének, amely tízesével bombázta remélt vásárlóit SMS-ekkel minden nap, hogy ne ezt tegye. A cég kisbabás anyáknak kínált termékeket. A mesterséges intelligencia szerint a legjobb időpont az elérésükre délután 7 óra és 7 óra 15 perc között van.

A kiskereskedő megfogadta a tanácsot és azt tapasztalta, hogy SMS-ire dupla annyi válasz jött, mint korábban. A magyarázat egyszerű: a kismamák nagyjából 7 óra előtt teszik le aludni gyermekeiket, utána egy kicsit szusszannak, leülnek. Ekkor kell a telefonjaikra lőni a reklám SMS-t. További különös tanácsa volt a mesterséges intelligenciának, hogy a hirdetés mellett megjelenő felirat, amellyel vásárolni lehet, ne az legyen, hogy „sale” (eladás), hanem az, hogy „save” (mentés). Az emberek jobban szeretik az utóbbit.

Capbell azzal magyarázza az SMS-ek hatékonyságát, hogy amikor ezek megérkeznek a címzetthez, egyfajta személyes kapcsolat jön létre. (Szemben az e-mail-postaládákban gyűlő elektronikus levelekkel.) A feladó márka a fogadás és az elolvasás alatt ellenőrzése alatt tarja a potenciális vásárló figyelmét, ami nagyon nagy dolog a mai információzuhatagban.

Összességében a Vibes az SMS-küldési idők optimalizálásával átlagosan 26 százalékos reakciójavulást ért el, ami nagyon nagy arány.