Új helyzetet teremt az elektronikus piacterek kis- és közepes boltosainak is a mobiltelefonokról indított vásárlások előretörése az asztali gépek használatával szemben. A mobil győzelme most már nálunk sem kérdés.

Akár csak a popzenében, az e-kereskedelemben is igaz, hogy az amerikai piac változása mindig előrejelzi, milyen újdonságokat kell majd átvenniük az Európában, ezen belül Magyarországon tevékenykedő online kereskedőknek is. Az idei év újdonsága, hogy – bár Ázsiához képest némi csúszással – az Egyesült Államokban is egyre többen használják mobiltelefonjukat internetes vásárlásra. Erre hívja fel a figyelmet Armando Roggio, a Parctical Ecommerce hírportál publicistája.

A cikkíró idézi az Adobe lehengerlő statisztikai adatait. Az amerikai vásárlók az idei fekete pénteken 5,3 milliárd dollárt költöttek olyan online vásárlásokra, amelyeket okos mobiltelefonjukról kezdeményeztek. A mobilos költések adták az összes internetes forgalom 54 százalékát a hálaadást követő napon.

Világszinten egyelőre nagyobb, 80 százalékos ez az arány, főként az ázsiai és csendes-óceáni régió fogyasztóinak vásárlási szokásai miatt. Észak-Amerika és az Egyesült Államok lakói eddig jobban ragaszkodtak a hagyományos, asztali gépes online shoppingoláshoz. A szakíró szerint az idei karácsonyi szezon nagy változást hoz ezen a téren.

Az Adobe arra számít, hogy először az év végi nagy kereskedelmi hajrában a mobil meg fogja előzni a desktopot. Az előbbi a forgalom 51,2 százalékát fogja generálni. Ezt jelezte előre, hogy a idei Black Fridayen 10,4 százalékkal volt magasabb a mobilos forgalom, hogy egy évvel ezelőtt. A hálaadás napján 3,3 milliárd dollárnak vertek a fenekére az amerikaiak mobiltelefontról vásárolva, ami 14 százalékkal magasabb összeg, mint 2022-ben.

Várható volt a változás

A szakértők egyetértenek abban, hogy ez a változás várható volt. Egyedül az a kérdés, miért váratott magára ilyen sokáig? Az e-kereskedelem gurui egy évtizede megjósolták, hogy a mobil jön, lát és győzni fog. Ahogy minden nagy átalakulásra erre is reagálniuk kell az online világ nagyobb és kisebb kiskereskedőinek. Egyes becslések, például a Sensor Tower marketinginformációs vállalat várakozása szerint minden ötödik amerikai letöltötte az Amazon legalább egy mobilalkalmazását.

Az Amazon öt évvel ezelőtt azt mondta, hogy mobilvásárlóinak 85 százaléka használja alkalmazásait ahelyett, hogy weboldalát keresné fel. Ha ez az arány nem csökkent, akkor világos mekkora kihívást teremt a mobil előretörése az online piactér kisebb eladóival szemben. A kkv-knak rá kell venniük a vevőket, hogy letöltsék mobilalkalmazásaikat vagy biztosítaniuk kell, hogy termékeik megjelenjenek a legnépszerűbb piactér-alkalmazásokon, amilyen például az Amazoné.

A Pracitcal Ecommerce egyik korábbi cikkében Barbara Carneiro kommunikációs szakértő felhívta a figyelmet egy ezzel kapcsolatos fontos részletre. Nevezetesen arra, hogy hibás az a gyakorlat, amelyben a kiskereskedők párhuzamosan tervezik asztali gépes és mobiltelefonos online megjelenésüket. Ideje előnyben részesíteni az utóbbit. A mobiltelefonos alkalmazás imázsára és szerkezetére kell a nagyobb hangsúlyt fektetni az asztali verzióval szemben, mert hosszabb távon mobilról várható a több vásárló.

A mobil konverziós aránya még nem az igazi

Hiába generálnak azonban több bevételt a mobilos érdeklődések, a konverziós arány, azaz a vásárláshoz vezető megkeresések aránya egyelőre jobb az asztali gépek esetén. Például hálaadás napján az asztali gépről indult érdeklődések 4,4 százaléka hozott üzletet a kereskedőknek, míg a mobilos vásárlók csak kattintásaik 2,3 százaléka után nyúltak a pénztárcájukba – derült ki az Adobe adataiból. A fekete pénteken 6,5 és 3,2 százalék volt ez a két arány.

Hogy ennek mi a magyarázata, ahhoz megint csak Carneiro mondandójához kell visszanyúlnunk. A kereskedők sokszor nem fordítanak kellő figyelmet arra, hogy mobiltelefonról is könnyen elérhető legyen az online boltjuk, beleértve ebbe a kényelmes fizetési lehetőségeket is. Érdekes sajátossága a mobilvásárlásoknak, hogy a fogyasztók hajlamosak kevesebb tételt vásárolni. Ennek megfelelően egy-egy látogatás során kisebb összeget hagynak az e-boltban, mint az asztali gépes vásárlásoknál. Például a Black Fridayen az amerikaiak 2,6-2,9 terméket vettek, ha mobilról vásároltak, és 3,2-3,9-et, ha desktopról.

Végül van még egy fontos tudnivaló, amit érdemes észben tartani. A Google és más internetes keresők fejlesztői az elmúlt években a „mobil az első” elvén végezték a munkájukat. Ez arra figyelmeztet, hogy régóta a mobil rangsorolásokhoz és konverziókhoz kell (vagy kellett volna) optimalizálni az online shopok működését.