Az utóbbi napokban a Kosárértéken is megjelent jó néhány olyan írás, melyek a vásárló-érdeklődő szemüvegén keresztül próbálják megmutatni az online kereskedők, webáruházak kihívásait, és azt is, hogy milyen irányba van előre (s előtte milyen akadályok tornyosulnak).  A Webshippy friss kutatása arra fókuszált, hogy megválaszolja: aktuálisan hogyan is vásárolnak a magyarok az év végi főszezonban.

A logisztikai feladatok ellátása  mellett a Webshippy hosszú ideje azt is a missziójának tekinti, hogy aktuális piaci információk összegyűjtésével és generálásával támogassa a kereskedőket. A vásárlókról, vásárlásokról készített piaci pillanatfelvételek közt valószínűleg az egyik sokatmondó az év végi időszakban készített. November második felében készült a legutóbbi felmérés. Ez arra fókuszált, hogy a fogyasztók miként tervezik az év végi kiadásaikat – különös tekintettel az ünnepi időszakra.

A független, lakossági hírlevél-adatbázison keresztül készült kutatás hozott megszívlelendő eredményeket.

Pontokba szedve

1.) A válaszadók több mint fele (52 százaléka) még csak gondolkozik az ajándékvásárláson, de nem vett még semmit. Mintegy nyolc százalék bevallotta, hogy az utolsó pillanatra fogja hagyni a meglepetések beszerzését. E két adatból az lehet a fontos következtetés, hogy a webshopnak érdemes minél tovább fenntartania a karácsonyi ajánlatait. És azt is, hogy meghosszabbítja a megrendelések kiszolgálását.

 

2.) A megkérdezettek majdnem fele (46 százaléka) úgy válaszolt, hogy nem változtat az ajándékozási szokásain, és gyakorlatilag ugyanannyit tervez költeni idén is. (De: 31,6 százalék viszont úgy válaszolt, hogy lényegesen kevesebbet tud, mer, akar költeni karácsonyi ajándékokra!) A többség továbbra is vesz ajándékot mindenkinek, akinek eddig is.

3.) Az év végi időszakban a márkahűség és a korábbi tapasztalatok, illetve az ajánlások is kissé hátrébb szorulnak a döntési szempontoknál. Mintegy 58 százaléka a válaszadóknak arra voksolt, hogy inkább a kiemelkedő kedvezmények hatására fog vásárolni. Ebből az a levonható konklúzió – írja a Webshippy, hogy – egy csábító ajánlattal az érdeklődők jelentős részét be lehet csábítani a webshopokba. Érdemes lehet ezt figyelembe véve kialakítani már az árstratégiát is.

4.) Az ajándékvásárlási szokásokra vonatkozó kérdések között fele-fele lett a válaszok aránya akkor, amikor az on-, és az offline boltok között kellett választani. Ez azért annyira nem meglepő eredmény, hiszen „évek óta ez van”. (Érdemes egy pillantást vetni azonban arra, hogy a néhány éve rögzített állapotokhoz képest mennyi is a tényleges változás.)

Minden második válaszadó azonban „inkább offline” szeret vásárolni. A fizikai boltokban ők azt kedvelik a leginkább, hogy megfoghatják, megnézhetik a terméket. A kényelem miatt választja viszont az online megrendelést a válaszadók 14,5 százaléka; több mint egyharmaduk (35,5 százalékuk) viszont itt is, ott is szívesen vásárol. Mindebből az a levonható tanulság, hogy érdemes lehet a kereskedésünket kiegészíteni olyan lehetőségekkel, ahol a termékkel, szolgáltatással kapcsolatban például egy chat-felületen kérdezni tudnak az érdeklődők. Illetve: például termékbemutató videók készítésével és a honlapon elhelyezésével további, hiteles információkat adhasson a kereskedő – így segítve a döntést. 

Ha arra is kíváncsi vagy, hogy miért utálják a leginkább a webáruházakat a felhasználók, akkor azt (egy nem magyarországi) másik felmérésből szintén megtudhatod.