Robotok, gépi tanulás, mesterséges intelligencia, algoritmusok, kiterjesztett valóság, alkalmazás-vezérelt csomagolás, innovatív folyamatmenedzsment-megoldások, rugalmas átvételi lehetőségek, újszerű humánerőforrás-stratégiák – a logisztikai cégek mindent elkövetnek, hogy az őket egyre nagyobb nyomás alá helyező e-kereskedelmi vásárlói igények támasztotta kihívásokból előnyt kovácsoljanak a maguk számára.
Nemrég interjút közöltünk Kis Gergellyel, az eNET egyik alapítójával, aki a Kosárérték.hu kérdésére arról beszélt, hogy az e-kereskedelem legdinamikusabban fejlődő üzletága a kiszállítás lehet 2018-ban, a nagy webshopok (pl. Extreme Digital) saját logisztikát szerveznek, az FMCG-kereskedők pedig (pl. Tesco) eleve saját teherautóflottát állítottak üzembe.
Könnyedén beláthatjuk, hogy amit Kis Gergely a hazai viszonyokról mond, világszinten is trendszerűnek tekinthető: a logisztika az e-kereskedelem legdinamikusabban növekvő területe, ugyanakkor a legnagyobb kihívást is ez jelenti a kereskedők és a futárcégek számára egyaránt. Hiszen az internetes kereskedelem volumene tovább növekszik, a legfőbb vásárlói igény pedig a kiszállítási határidők radikális csökkentése, egészen az aznapi kiszállításig. A nagy nemzetközi futárcégek – amilyen az ünnepek alatt 6000 amerikai idénymunkást dolgoztató DHL, a karácsonyi időszakban 750 millió csomagot kézbesítő UPS vagy a 400 ezer embernek munkát adó FedEx – azt kutatják, hogyan képesek a csúcstechnológia segítségével tovább gyorsítani a szállítást és a vásárlói igényeknek megfelelően fejleszteni szolgáltatásaikat.
A DHL-nél olyan robotokat tesztelnek, amelyek a raktárban barangolva készítik össze a rendeléseket. Az alkalmazottak gyorsabb kiképzésének hatékonyságát és az összekészítés pontosságát fokozandó, szemüveges kiterjesztett valóság (AR) alapú technológiát is használnak. A szemüveg segít a leghatékonyabb sorrendben eligazodni a raktárban, miközben a munkás mindkét keze szabadon maradhat. Így nem kell fölösleges köröket tenni és a pakolás is egyszerűbb. A kettő persze együtt működik, a robotok és az emberek összedolgoznak a rendszerben. Olyan alkalmazást is fejlesztenek a DHL-nél, ami úgy optimalizálja a rendelések csomagolásához használt dobozméreteket, hogy a hulladék mennyisége a felhasznált tárolóhellyel egyetemben a lehető legkevesebb legyen.
Nemcsak a raktári technológiák terén változnak és fejlődnek a nagy logisztikai cégek. A vásárlói elvárások már nem csupán az aznapi vagy másnapi kézbesítésre terjednek ki, a vevők egyre inkább azt is meg kívánják mondani, pontosan hová és mikor kérik a rendelésük kézbesítését. A UPS ezt az igényt kicsit eltérítendő idén 300 átvételi pontot létesít nagy amerikai városokban, hogy a vevők ott vehessék át a rendelésüket, ami épp útba esik nekik: például közértben, tisztítóban, virágosnál. A kényelem mindennél fontosabb igény, így a hálózatot 4600 átvevőhely méretűre tervezik fejleszteni. A FedEx igen hasonlóan okoskodott, amikor megállapodott a Walgreen drogérialánccal, hogy 50 amerikai államban 7500 üzletükben létesít átvevőpontot. A DHL időközben élesben teszteli az aznapi kézbesítést New York, Chicago és Los Angeles városaiban, és olyan technológiát vezet be, amely valós időben változtatja a kiszállítási státuszt, amint az árut kifizetik az internetes áruházban.
Mindez természetesen a munkaerőpiaccal is igen szoros összefüggésben van: Amerikában a jól képzett és megbízható munkaerő egyre nagyobb érték a cégek számára, a logisztikai piacon nőnek a bérek, a legtöbb alkalmazott pedig immáron rugalmas munkaidőben dolgozik, sok esetben saját beosztását is ő maga határozhatja meg, míg néhány évvel ezelőtt mindennek éppen az ellenkezője volt igaz. A csúcstechnológia nem elveszi, hanem átalakítja az élőmunkát, itt úgy tűnik, az ember győzelmére.
A vásárlói igények tehát a technológia, a folyamatmenedzsment és a humánerőforrás területén is kihívások elé állítják, egyben innovatív megoldásokra kényszerítik a logisztikai cégeket. A kihívás persze egyben lehetőség is, hiszen az e-kereskedelmi piacokban még komoly növekedési potenciál rejlik, Amerikában, Európában és Ázsiában egyaránt.