Robotok, gépi tanulás, mesterséges intelligencia, algoritmusok, kiterjesztett valóság, alkalmazás-vezérelt csomagolás, innovatív folyamatmenedzsment-megoldások, rugalmas átvételi lehetőségek, újszerű humánerőforrás-stratégiák – a logisztikai cégek mindent elkövetnek, hogy az őket egyre nagyobb nyomás alá helyező e-kereskedelmi vásárlói igények támasztotta kihívásokból előnyt kovácsoljanak a maguk számára.

Nemrég interjút közöltünk Kis Gergellyel, az eNET egyik alapítójával, aki a Kosárérték.hu kérdésére arról beszélt, hogy az e-kereskedelem legdinamikusabban fejlődő üzletága a kiszállítás lehet 2018-ban, a nagy webshopok (pl. Extreme Digital) saját logisztikát szerveznek, az FMCG-kereskedők pedig (pl. Tesco) eleve saját teherautóflottát állítottak üzembe.

Könnyedén beláthatjuk, hogy amit Kis Gergely a hazai viszonyokról mond, világszinten is trendszerűnek tekinthető: a logisztika az e-kereskedelem legdinamikusabban növekvő területe, ugyanakkor a legnagyobb kihívást is ez jelenti a kereskedők és a futárcégek számára egyaránt. Hiszen az internetes kereskedelem volumene tovább növekszik, a legfőbb vásárlói igény pedig a kiszállítási határidők radikális csökkentése, egészen az aznapi kiszállításig. A nagy nemzetközi futárcégek – amilyen az ünnepek alatt 6000 amerikai idénymunkást dolgoztató DHL, a karácsonyi időszakban 750 millió csomagot kézbesítő UPS vagy a 400 ezer embernek munkát adó FedEx – azt kutatják, hogyan képesek a csúcstechnológia segítségével tovább gyorsítani a szállítást és a vásárlói igényeknek megfelelően fejleszteni szolgáltatásaikat.

A DHL-nél olyan robotokat tesztelnek, amelyek a raktárban barangolva készítik össze a rendeléseket. Az alkalmazottak gyorsabb kiképzésének hatékonyságát és az összekészítés pontosságát fokozandó, szemüveges kiterjesztett valóság (AR) alapú technológiát is használnak. A szemüveg segít a leghatékonyabb sorrendben eligazodni a raktárban, miközben a munkás mindkét keze szabadon maradhat. Így nem kell fölösleges köröket tenni és a pakolás is egyszerűbb. A kettő persze együtt működik, a robotok és az emberek összedolgoznak a rendszerben. Olyan alkalmazást is fejlesztenek a DHL-nél, ami úgy optimalizálja a rendelések csomagolásához használt dobozméreteket, hogy a hulladék mennyisége a felhasznált tárolóhellyel egyetemben a lehető legkevesebb legyen.

Nemcsak a raktári technológiák terén változnak és fejlődnek a nagy logisztikai cégek. A vásárlói elvárások már nem csupán az aznapi vagy másnapi kézbesítésre terjednek ki, a vevők egyre inkább azt is meg kívánják mondani, pontosan hová és mikor kérik a rendelésük kézbesítését. A UPS ezt az igényt kicsit eltérítendő idén 300 átvételi pontot létesít nagy amerikai városokban, hogy a vevők ott vehessék át a rendelésüket, ami épp útba esik nekik: például közértben, tisztítóban, virágosnál. A kényelem mindennél fontosabb igény, így a hálózatot 4600 átvevőhely méretűre tervezik fejleszteni. A FedEx igen hasonlóan okoskodott, amikor megállapodott a Walgreen drogérialánccal, hogy 50 amerikai államban 7500 üzletükben létesít átvevőpontot. A DHL időközben élesben teszteli az aznapi kézbesítést New York, Chicago és Los Angeles városaiban, és olyan technológiát vezet be, amely valós időben változtatja a kiszállítási státuszt, amint az árut kifizetik az internetes áruházban.

Mindez természetesen a munkaerőpiaccal is igen szoros összefüggésben van: Amerikában a jól képzett és megbízható munkaerő egyre nagyobb érték a cégek számára, a logisztikai piacon nőnek a bérek, a legtöbb alkalmazott pedig immáron rugalmas munkaidőben dolgozik, sok esetben saját beosztását is ő maga határozhatja meg, míg néhány évvel ezelőtt mindennek éppen az ellenkezője volt igaz. A csúcstechnológia nem elveszi, hanem átalakítja az élőmunkát, itt úgy tűnik, az ember győzelmére.

A vásárlói igények tehát a technológia, a folyamatmenedzsment és a humánerőforrás területén is kihívások elé állítják, egyben innovatív megoldásokra kényszerítik a logisztikai cégeket. A kihívás persze egyben lehetőség is, hiszen az e-kereskedelmi piacokban még komoly növekedési potenciál rejlik, Amerikában, Európában és Ázsiában egyaránt.

Határokon átnyúló csomagküldés egyedi igényekre szabva!
Egyszerű csomag nyomon követési és módosítási lehetőségek, garantált másnapi kézbesítési kísérlet és fenntartható szállítási megoldások felmerülő extra költségek nélkül. Kérd Te is a DPD Hungary ajánlatát!