Egy észt startup, az Eurora az AI technológia segítségével gyorsítaná fel az EU piacára szállító e-kereskedők logisztikai folyamatait, és támogatná a célországokban történő adóoptimalizálást is.
Az e-kereskedelem fejlődésének Covid-19 járvány miatti robbanása nemcsak az online értékesített áruk volumenének növekedését hozta magával, de jelentősen növelte a szállítási költségeket (helyenként akár teljesen lehetetlenné téve a magát a szállítást), és ezzel egyidőben fokozta az adóhatóságok és törvényi szabályozók adókivetési és ellenőrzési kedvét is.
A Eurora 22 különböző tudományos területről érkező munkatársa segítségével kifejlesztett rendszere automatikusan intézi a vám-és adóügyi papírozást, és minden egyes kézbesítendő csomag esetén bonyolítja a nyilatkozatokhoz és kiszállításhoz szükséges dokumentumokat, emberi beavatkozás nélkül. A fejlesztők szerint a rendszer másodpercenként 5000 tranzakciót képes kezelni 96 százalékos pontossággal, lényegesen hatékonyabban, mint az emberi munkaerő.
Az Európába szállítani szándékozó kereskedők számára különösen 2021 júliusa óta nehéz a piacra történő belépés, hiszen ekkortól szűnt meg a 22 euró érték alatti termékek vámmentessége, és a Kínából, Egyesült Államokból és Nagy Britanniából érkező termékekre is új szabályok vonatkoznak. Mindamellett, hogy minden külföldről érkező termékre fizetni kell, további változás még, hogy már nem az EU területére belépő országban kell megfizetni az új adókat, hanem a célország által kivetett további adónemeket is aszerint állapítják meg, hogy melyik országban kerül kézbesítésre az áru.
Az Eurora azoknak a kereskedőknek kínálja szolgáltatásait, akiknek országonként eltérő szabályoknak kell megfelelni, mert ezek betartása a korábbi rendszerrel ellentétben korántsem egyszerű. A szolgáltató nemcsak a logisztikai kihívásokra kínál algoritmikus megoldásokat, de a kereskedők ügyviteli rendszereihez igazítható API-k révén nagyban segíthet utat vágni számukra az eltérő áfaszabályok őserdejében is.
Döcögős indulás, ígéretes folytatás
A 2018-ban alapított startup az indulása óta eltelt három évben mindössze 3 millió dollárt kapott különböző befektetési alapoktól. Az információs technológiában egyébként is kiemelkedően teljesítő balti országban a Mario Lastik által kitalált és jelenleg is vezetett cég nehezen indult, ám a koronavírus-járvány hatására felpörgő e-kereskedelem végül látványosan beindította az üzletet: ugrásszerűen megnőtt a termékei iránti kereslet, és ezúttal jóval nagyobb tőkebevonásra került sor a cégnél.
Az amszterdami székhelyű EnneConnected Capital a közelmúltban közel 40 millió dollár tőkeemelést hajtott végre a startupnál. Bár az észt fél nem közölte, hogy a kérdéses összegért mekkora tulajdont szereztek az új befektetők, az azonban biztos, hogy eddig ez a valaha volt legnagyobb összeg, amit egy Tallinnban székelő startup összekalapozott.
Mára már közel 200 ügyfelet szolgálnak ki globálisan, és segítik azokat piacra lépni az Európai Unió területén, ez a szám azonban jelentősen növekedhet a következő időkben. Az előrejelzések szerint 2026-ra csak Európában mintegy 260 milliárd, e-kereskedelemben értékesített csomag talál majd gazdára. Ezek célba juttatása azonban a logisztikai kapacitások miatt egyre nehezebb feladat lesz majd.
A szolgáltatás iránt megnövekvő, nyilvánvaló piaci igény láttán a régi és az új befektetők sem fukarkodtak az Eurora dícséretével. Az észt cég számára első tőkeinjekciót nyújtó Connected Capital menedzsere, Shaffy Roell szerint a szolgáltatás egészen egyedi módon és hatékonyan nyújt megoldást egy nyilvánvalóan égetően problémára, és komoly segítséget jelenthet majd a jövőben európai piacra lépő kereskedők számára, így jelentősen csökkentheti a kontinensre érkező szállítmányok késését, és az azok célba juttatásával kapcsolatos költségeket is.