Az amerikai e-kereskedelmi szektor zászlóshajója már nemcsak lízingel, hanem vásárol is repülőgépeket, és a jelek szerint hosszú távon is berendezkedik a légi szállítmányozás világában – írja a ModernRetail.
Egyre komolyabb erőforrásokat mozgósít az Amazon légiflottájának bővítése érdekében, pedig a cég már most is komoly szereplő a teherszállításra alkalmas repülőgépek lízingelésének piacán. Az újévben azonban bejelentették, hogy az általuk használt, eddig tartós bérleti konstrukcióban üzemeltetett gépek egy részét meg is vásárolják. A döntés értelmében összesen 11 Boeinget vesznek meg most: hetet a Delta Airlinestól, négyet pedig a WestJet légi társaságtól. Ez azonban csak az első lépés egy hosszú távú stratégiában, és úgy tűnik, a cég tartósan bevásárolja magát a légi szállítmányozás piacára.
Az Amazonnál kezdetben Prime Airként hívott üzletág öt évvel ezelőtti indulása óta hatalmas növekedést produkált, és a már átadott floridai légi elosztó központjuk mellett Cincinattiben is hamarosan átadna egyet, idén pedig már a németországi Lipcsében folytatják a terjeszkedést. A tervek szerint az idei év végére az Amazon Air már nagyobb légi teherszállítási kapacitással rendelkezik majd, mint a DHL.
Az időzítés persze korántsem véletlen, hiszen a használt repülőgépek piaca a koronavírus-járvány hatására erősen bezuhant, és számos légitársaság megkezdte flottájának ötévente esedékes racionalizálását. Ennek megfelelően a teherszállításban használatos, ötéves Boeing 777-esek ára például a tavalyi évben átlagosan mintegy 10 százalékot esett.
Az, hogy elkezdték vásárolni a lízingelt gépeket, nyilvánvalóvá teszi, hogy a cég hosszú távon kötelezte el magát a légi szállítmányozás mellett, és egyre inkább az UPS és FedEx szintjére kívánja növelni kapacitását. Szintén jelzi az Amazon komoly szándékait, hogy az általuk légi szállítmányozásra használt raktárak kapacitásait is mintegy 50 százalékkal növelték.
Ezzel egyidőben a vállalat komoly erőfeszítéseket tesz a földi szállítmányozási kapacitás növelésére is. A megnövekedett légi csomagmennyiség eljuttatása az utolsó mérföldeken ugyanis ezt is megköveteli, így a földi gépjárműflotta mérete ugyanolyan ütemben növekedik, mint a légiflottáé.
Mekkora az Amazon Air mérete most?
Amazon teljes repülőgépparkja az iparági elemzők szerint az év végére elérheti a nyolcvan járművet, és az évtized második felére akár 200-ra is emelkedhet az általuk üzemeltetett gépek száma. Összehasonlításképpen: a UPS jelenleg 275 gépből álló flottával, míg a FedEx összesen 463 légi járművel juttatja célba csomagjait világszerte.
Az Amazon számos amerikai légikikötőben rendelkezik logisztikai központtal, és a Cincinnati központi légibázis, a floridai Lakeland és a texasi Austin mellett most a kaliforniai San Bernardinoban tervezik a következő állomás kiépítését.
A világ többi részén lényegesen kevesebb Amazon-repülőgép fordul meg: jelenleg a cég leginkább Amszterdamban, Sanghajban és Tel Avivban rendelkezik légi átrakodó kapacitással, a nemzetközi hálózat következő jelentősebb európai állomása pedig a lipcsei légi központ kialakítása lesz majd.
Ki vezeti az Amazon gépeit?
Mivel az Amazonnak nincsenek saját alkalmazásban lévő pilótái, flottájának üzemeltetését és szervízelését három légitársaság, az Air Transport International (ATI), az Atlas Air és a Sun Country Airlines végzi. Iparági elemzők szerint mind az ATI, mind az Atlas lényegesen kevesebbet fizet alkalmazottainak, mint a konkurens szállítmányozással foglalkozó légitársaságok. Az Atlas például számos alkalommal volt kénytelen sztrájkokkal és munkabeszüntetésekkel szembenézni azután, hogy kiderült: az iparágban legtöbbet fizető UPS-nél a pilóták mintegy kétszer annyit visznek haza havonta, mint náluk.
A nem megfelelő fizetés mellett az alkalmazottak sokszor panaszkodnak brutális túlmunkáról és elképesztő munkakörülményekről. A Business Insider 2019-es riportja szerint egy, az Amazon flottát érintő légi balesethez, amelynek során három Atlas alkalmazott is életét vesztette, szintén a fent említett túlmunka és rendkívül hosszú repülési idők vezettek.
Mi lehet a hosszútávú Amazon Air stratégia?
A cég befektetései között a légi szállítmányozással kapcsolatos beruházások viszonylag új keletűek, de jól illeszkednek a trendbe, miszerint az Amazon nem pusztán kereskedelmi cég többé. Az innovatív logisztikai megoldások sem állnak ugyan távol a cégtől, de a légi szállítmányozásba való befektetés minden korábbi üzletágnál komolyabb pénzügyi teherrel jár.
Ahhoz pedig, hogy ez megtérüljön, az Amazonnak biztosnak kell lennie abban, hogy ki is tudja használni a már meglévő kapacitásokat. Kezdetben ezért a cég leginkább “point-to-point” járatokat üzemeltetett, tehát a gépek az árukat logisztikai központok közbeiktatása nélkül egyből a végső állomásra szállították. Az elmúlt években a világ számos pontján kiépített logisztikai- és légiközpontok fejlesztése révén várhatóan a “hub and spoke” megközelítést alkalmazzák majd, ahogyan a FedEx és a UPS teszik. Ennek a lényege, hogy a légi központi átrakodókból még tovább szállítják a csomagokat a helyi elosztó központba, elkerülve azt, hogy a földi logisztikai operáció és a légi szállítmányozás működése túl nagy területen fedje le egymást.
Bár az utóbbi megközelítés néhány órával hosszabb kiszállítást tesz lehetővé, hosszú távon azonban rengeteg pénz spórolható meg a használatával. A point-to-point szállítás során ugyanis elkerülhetetlen, hogy az egyik irányba ne maradjon kihasználatlan légi kapacitás. Hozzá kell tegyük azonban, hogy a közvetlen célállomásra szállítás sokat segített az Amazon Prime szolgáltatás bevezetésében és sikerre vitelében.
Az Amazon megnövekedett légi kapacitása és a sorra nyíló reptéri logisztikai központok azonban csakis az utóbbi, “hub and spoke” modellel működtethetőek majd gazdaságosan. Arról nem is beszélve, hogy ha valóban fel akarják venni a versenyt a FedEx-szel és UPS-szel, kizárólag ezzel a megközelítéssel érhetik majd be őket. Ehhez persze még az Amazonnak is szüksége lesz majd közel egy évtizedre, de a terv – különösen a mostani repülőgép vásárlások fényében – már most is jól láthatóan körvonalazódik mindenki számára.