Számos brit Amazon kereskedő került súlyos anyagi helyzetbe, miután a platform januárban befagyasztotta a nekik járó kifizetéseket. Az óriáscég keménykedik, az ügybe már a londoni kormány is beszállt.

Az Amazon január elején figyelmeztető e-mailt küldött sok száz, az Egyesült Királyságban működő kereskedőnek arról, hogy a kifizetéseiket befagyaszthatják, mert vitatható, hogy megfelelnek-e az ország adóügyi követelményeinek írja az Ecommerce News Europe. A kereskedőktől annak bizonyítását kérik, hogy valóban az Egyesült Királyságban működnek, és hogy megfelelően teljesítik-e ÁFA fizetési kötelezettségeiket. Amennyiben ennek a kérésnek nem tesznek eleget, a platform azzal fenyegeti őket, hogy akár több évre visszamenőleg is követeli tőlük a forgalmi adó megfizetését. A blokkolt összeg önmagában sem kicsi: egyes becslések szerint több százezer euróra rúghat.

A tájékoztatás ellenére több kereskedő bizonytalan a befagyasztás pontos okairól, és nem tudják, hogyan oldhatnák fel azt. A probléma súlyosságát jól mutatja, hogy az üggyel kapcsolatban körülbelül négyszáz panasz érkezett az Egyesült Királyság kiskereskedelmi biztosához, Liz Barclay-hez. Ezekben gyakran kifogásolják azt, hogy az Amazon annak ellenére kéri az információszolgáltatást, hogy már minden kérdéses dokumentumot elküldtek részükre. 

„Záporoznak a segítségkérő e-mailek az elkeseredett kereskedőktől, akik veszélyeztetve érzik vállalkozásaikat”

nyilatkozta Barclay. A biztos vizsgálatot indított annak kiderítésére, hogy jogos-e az Amazon igénye a dokumentumok benyújtására. Azt is kijelentette, hogy megpróbálja enyhíteni a kifizetések visszatartásának hatását a brit adóhatósággal, a HMRC-vel együttműködve.

Az Amazon köti az ebet a karóhoz

A szigetország kereskedői a probléma kirobbanása óta több mint 2000 bejegyzést tettek közzé az Amazon európai eladói fórumán, amelyekben vitatják az intézkedést, elégtelennek tartják a cég kommunikációját és megoldást követelnek.  Egy felháborodott kereskedőpartner a következőkről számolt be: 

“Az Amazon e-mailben több iratot, például útlevelet is kért tőlem, majd újra elküldte ugyanazt a levelet, máskor pedig újabb dokumentumokat kért. Senki sem tudja, meddig fog ez tartani, vagy hogy mi okuk van feltételezni, hogy egy brit alapítású cég nem az Egyesült Királyságban működik. Az érintettek számára mindez nagyon aggasztó”

A platform ezekre a panaszokra csupán egy rövid választ adott, amelyben kifejtette: „A kereskedők kaphatnak információk benyújtására vonatkozó kérelmet az Amazontól annak érdekében, hogy igazolják működésük helyét. Ez az Egyesült Királyság ÁFA törvénye alapján kötelező, és mi arra törekszünk, hogy minimalizáljuk a vállalkozásokra nehezedő esetleges kellemetlenségeket.”

Az üggyel kapcsolatos álláspontjukat a fórumon kívül is megerősítették. Az Ecommerce News Europe érdeklődésére február 2-án a következő válasz érkezett a cég szóvivőjétől: „Az Egyesült Királyság adójogi rendelkezései értelmében az online áruházak kötelesek az adóbevételeket beszedni és befizetni az érintett külföldi kereskedők tranzakciói után. Ezért a kereskedőktől kérhetünk be adatokat többek között arról is, hogy hol végzik a tevékenységüket.” – írták.

A miniszter is megoldást szeretne

A brit kormány sürgős felhívást intézett az Amazonhoz, amelyben arra kérik őket, hogy oldják fel a kereskedőknek járó kifizetések blokádját. Kevin Hollinrake gazdasági miniszter a panaszok özönére reagálva mély aggodalmát fejezte ki az üggyel kapcsolatban. „Arra kérem Önöket, hogy sürgősen vizsgálják meg ezt a kérdést” – írta az Amazonnak. A miniszter azt nyilatkozta, mindent megtesznek annak érdekében, hogy a céget jobb belátásra bírják, és hogy amíg nincs megfelelő eljárásuk az adatok ellenőrzésére, ne tartsák vissza ezeket a pénzeket.

Kevin Hollinrake hozzátette, hogy megértik az Amazon szándékát az ÁFA beszedés biztosításáról, de szerinte ez egy “vak reakció”, és nagyon rossznak tartja az időzítést is, mivel épp az év eleji bevallási időszak zajlik. 

Nem ez volt az első alkalom

Az Egyesült Királyságban felmerült probléma nem egyedülálló: úgy tűnik, a cég egyfajta “tisztogatást” indított el európai partnerei körében. Korábban már több európai Amazon-partnernek fagyasztották be a kifizetéseit, ahogy erről a német média is beszámolt 2023 novemberében. Az intézkedést akkor azzal indokolták, hogy a nem megfelelően regisztrált vállalkozások utáni elmaradt ÁFA befizetéseket nekik, mint platformüzemeltetőknek kell megtenniük. Sok esetben azonban kiderült, hogy nem volt jogos a feltételezés, ezért a befagyasztásokat feloldották, és elismerték a hibát. 

Az amerikai megavállalat a legnagyobb e-kereskedelmi szereplőnek számít az Egyesült Királyságban: 2023-ban 31 millió eurós bevételt realizáltak az országban, ami a 2022-es számokhoz képest 12 százalék bővülést jelent. Az öreg kontinens fontos piac számukra, ennek ellenére nem nagyon kényeztetik európai partnereiket. Ahogy arról korábban beszámoltunk, 2023 augusztusában bejelentették, hogy ezentúl nem a megrendelés, hanem a szállítás dátumához igazítják a kifizetéseket, ami sokaknak okozott pénzügyi nehézségeket. Egyébként is gyakran hangos a nemzetközi sajtó az Amazon ügyeitől, amelyek a piac korlátozásáról, a partnerek adatainak tisztességtelen felhasználásáról, vagy épp a fulfillment szolgáltatást igénybe vevő kereskedők előnybe hozásáról szólnak.