Az Egyesült Királyság Verseny- és Piacfelügyeleti Hatósága (CMA) az Amazon adatkezelésével és piaci erőfölényének kihasználásával kapcsolatban fogalmazott meg aggályokat.

Az ellenőrzés alapvetően 3 területre helyezi a fókuszt:

  • hogyan gyűjti és használja fel az Amazon a marketplace partnerek adatait, beleértve azt is, hogy az adatok tisztességtelen előnyhöz juttatják-e a saját kiskereskedelmi tevékenységében,
  • milyen szempontok alapján határozza meg az Amazon azt, hogy mely partnerek termékei szerepeljenek preferált/első választásként a „Buy Boxban”,
  • hogyan határozza meg az Amazon a “Prime” címke alatti értékesítés feltételeit. A Prime címkével jelölt ajánlatok jogosultak bizonyos előnyökre, például ingyenes és gyors szállításra, amelyek csak a Prime-felhasználók számára érhetők el az Amazon Prime hűségprogramjában.

Sarah Cardell, a CMA főtanácsosa a következőket nyilatkozta az üggyel kapcsolatban: “Emberek milliói használják az Amazon szolgáltatásait szerte az Egyesült Királyságban, és a legkülönbözőbb termékeket vásárolják meg náluk egyszerűen, egy kattintással. Ez egy fontos terület, ezért helyes, ha alaposan megvizsgáljuk, hogy az Amazon felhasználja-e a harmadik felek adatait saját kiskereskedelmi üzletének tisztességtelen fellendítésére, és hogy előnyben részesíti-e a logisztikai és szállítási szolgáltatásait igénybe vevő eladókat – mindkettő gyengítheti a versenyt.”

Sorozatos ellenőrzések az öreg kontinensen (is)

Nem ez az első ilyen vizsgálat a megavállalat történetében – mi is beszámoltunk korábban hasonlókról. Az USA-ban is rendszeresek az ellenőrzések, de az EU tagállamainak versenyfelügyeleti és fogyasztóvédelmi hatóságai is évek óta gyanítják, hogy az Amazon gyakorlata erősen torzítja a versenyt, így korábban a német, a francia, és az olasz felügyeleti szervek is indítottak nyomozásokat ellenük. 2020-ban az Európai Bizottság hasonló indokkal átfogó ellenőrzést rendelt el, amely így szükségtelenné tette az egyes tagállamok további eljárásait. Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős biztos akkor a következőket nyilatkozta:

„Az európai fogyasztók egyre gyakrabban vásárolnak online. Az e-kereskedelem fellendítette a kiskereskedelmi versenyt, és nagyobb választékot, jobb árakat hozott. Biztosítanunk kell, hogy a nagy online platformok ne szüntessék meg ezeket az előnyöket, ezért úgy döntöttünk, hogy alaposan megvizsgáljuk az Amazon üzleti gyakorlatát, valamint piactérként és kiskereskedőként betöltött kettős szerepét, hogy felmérjük az EU versenyszabályainak való megfelelését.”

A nyomozás egyes források szerint már a végéhez közeleg, de egyelőre nincsenek információk a várható eredményről. A Politico szerint valószínű, hogy sikerül megegyezniük a legfontosabb kérdésekben, és ezúttal a cég megússza komolyabb bírság nélkül. Az Egyesült Királyságban indított vizsgálat lényegében ugyanezeket a pontokat feszegeti, és nyilván azért szükségszerű, mivel a szigetország már nem tagja az Európai Uniónak.

Ezzel párhuzamosan egy másik ellenőrzést is folytatnak az Amazon és a Google ellen, amely arra irányul, hogy a hamis termékértékelések kiküszöböléséért – amelyet a magyar GVH is a közelmúltban állított fókuszba – mennyit tesznek az iparág meghatározó szereplői.

Az e-kereskedelem legfontosabb piaci eseményeiről magazinunkban folyamatosan beszámolunk. Ha nem akarsz lemaradni ezekről, iratkozz fel rendszeres hírleveleinkre!