Amerikában bűnügyi nyomozás indulhat az Amazon ellen

Amerikában bűnügyi nyomozás indulhat az Amazon ellen

A Fehér Ház szerint is potenciálisan bűncselekménynek minősülhet az Amazon éveken át követett üzleti gyakorlata. Már évekkel ezelőtt is számos, Amazon piactéren aktív felhasználó gyanította, hogy háttérbe szorította őket a cég, saját termékeiket sorolva előre, felhasználva a tevékenységük során keletkezett adatokat. Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériumának illetékes bizottsága szerint a cég éveken át manipulálta a felhasználókkal közölt adatokat, melynek nyomán számos jelenlegi és egykori vezető ellen indulhat eljárás, többek között a Kongresszus munkájának akadályozása miatt is.

Az EU és a Német Versenyhivatal már évekkel ezelőtt komoly büntetés rótt ki a cégre az ilyen jellegű visszaélések miatt, és Amerikában is már lassan fél évtizede húzódik az eljárás, amelynek a cég sajtósa szerint “…semmilyen tényszerű alapja nincs, és ezt be is bizonyítottuk az elmúlt években, amikor jóhiszeműen hatalmas mennyiségű információt osztottunk meg a nyomozóhatósággal.“

Az Amazon piactér külső eladói adatainak felhasználásával kapcsolatban Nate Sutton, aki a Fehér Ház versenyhivatali bizottságában az Amazon képviseletét látja el, még 2019 júliusában úgy nyilatkozott, hogy semmilyen harmadik félnél keletkező kereskedelmi adatot nem használtak fel annak érdekében, hogy versenyelőnyt szerezzenek. A dolog pikantériája, hogy Sutton korábban éppen a Fehér Ház versenyhivatali bizottságának ügyvédje volt, de az Amazon több felsővezetője is ugyanígy nyilatkozott a bizottsági meghallgatások során.

A bizottsági meghallgatások első körét követően sorra jelentek meg az olyan sajtóértesülések, ahol korábbi Amazon alkalmazottak megerősítették a cég visszaélésszerű gyakorlatát. Az igazi bombát a Wall Street Journal robbantotta, amely egy terebélyes oknyomozó riportban 20 korábbi vezetőt és alkalmazottat interjúvoltak meg a kérdésről. Ők szinte kivétel nélkül megerősítették, hogy a cég igenis felhasználta a partnereknél keletkező adatokat ahhoz, hogy saját termékeik árazását optimalizálhassa, és a hirdetési helyek elosztásánál is saját termékeit részesítette előnyben a piacterén kereskedő, kisebb eladók ajánlataival szemben.

Ezek után jelent meg a képviselőházban korábban megindított vizsgálat eredménye, amely az Amazon mellett az Apple, a Facebook és Google monopolhelyzetével is foglalkozott. A közel 450 oldalas dokumentumban ismertetett eljárás eredményeként javaslatot tettek ezen cégek tevékenységeinek szétválasztására. A 2020 őszén megjelent vizsgálati anyag az Amazon esetében azt is megállapította, hogy nemcsak a piactéren aktív kereskedőket, de sok esetben saját részvényeseiket sem tájékoztatták megfelelően a cég adatkezelési gyakorlatáról.

Az említett vizsgálat kifogásolta azt is, hogy a termékkeresés piacán mind az Amazon, mind a Google visszaél saját monopolhelyzetével, és előnyben részesíti a sajátmárkás termékeit. 2021 során aztán új lendületet kapott a vizsgálat: a meghallgatások harmadik köre során a cég képviselői továbbra is eskü alatt tagadták, hogy az Amazon által használt algoritmusok hátrányos helyzetbe hozzák a piacterükön tevékenykedő külső kereskedőket.

A bizottság és az Amazon között zajló párbeszédet a Fehér Ház részéről úgy jellemezték, hogy a cég mindent megtett a vizsgálat során, hogy félreérthető és esetlegesen félrevezető adatokkal lássa el a nyomozást folytató bizottság tagjait.

Az Amazon részéről most is tagadják a monopolhelyzettel való visszaélés vádját, és továbbra is azzal védekeznek, hogy a cég által üzemeltetett piacterek közel 1.8 millió amerikai megélhetését biztosították a világjárvány alatt. Mindezek ellenére tovább folyik az Amerikai Kereskedelmi Felügyelet vizsgálata a cég ellen, amely még Donald Trump hatalomra kerülésekor indult a Jeff Bezos által alapított cég ellen.

Az Amazon piacterein tapasztalt visszásságok ellenére egyébként a külső szereplők által használt szolgáltatás még mindig az amerikai online kiskereskedelem közel 25 százalékát teszi ki, látogatottsága háromszorosa a cég közvetlen konkurenciáját jelentő eBay-nek, és legalább ötszöröse a piaci versenyben harmadik Walmarténak.

A bizottság végül háromszor hallgatta meg a cég képviselőit a kifogásolt üzleti gyakorlattal kapcsolatban, de az utolsó, helyesbítésre adott lehetőség során az Amazon jelezte, hogy nem kíván további információkat megosztani a képviselőkkel. Ezek után nem marad más lehetőségük, mint hivatalosan is a rendőrséghez fordulni, akik immár bűnügyi nyomozásként folytathatják a cég ellen megindított kongresszusi vizsgálatokat.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!