1,13 milliárd eurós büntetést kapott Olaszországban az Amazon

Jeff Bezos a csúcson hagyja abba

Rekord összegű, 1,13 milliárd eurós bírságot szabott ki az olasz piacot felügyelő hatóság, az AGCM az e-kereskedelmi óriás logisztikai tevékenysége miatt. Az indoklás szerint az Amazon visszaélt piaci erőfölényével és megsértette az Európai Unió versenyjogi szabályait azzal, ahogyan a Fulfilment by Amazon (FBA) rendszerét működteti – írja az Ecommercenews.eu.

A Fulfilment by Amazon (FBA) szolgáltatást a termékeiket az Amazon platformján árusító kereskedők vehetik igénybe, ebben az esetben a raktározás az Amazon logisztikai egységeiben történik, a rendelések beérkezése után itt történik a csomagolás valamint innen indul a kiszállítás, és ide érkeznek vissza a visszaküldött csomagok is, így a kereskedőnek a termékek beszerzésével, árazásával, marketinggel kell foglalkoznia, a kiszolgálás feladatait az FBA leveszi a válláról.

Az olasz piacfelügyeleti hatóságok szerint az Amazon jelentős mértékben hátrányosabb helyzetbe hozza azokat a kereskedőket, akik a logisztikai lépéseket is önmaguk bonyolítják le azokkal szemben, akik az FBA szolgáltatást is igénybe veszik. Az előbbi körbe tartozók elesnek bizonyos előnyöktől, például kiemelt megjelenési lehetőségektől, a Black Friday akciókban való megjelenési lehetőségtől, a Prime programban való részvételtől, ezzel pedig konkrét veszteségeket szenvedhetnek el.

Az Amazon kiadott közleményében természetesen vitatta a felmerült vádak jogosságát:

“Határozottan nem értünk egyet az olasz hatóságok döntésével és fellebbezni fogunk. A kis- és középvállalatoknak több értékesítési csatorna is rendelkezésükre áll – online és offline egyaránt – az Amazon csak egy ezek közül. Folyamatos befektetésekkel és fejlesztésekkel segítjük a 18.000 olasz KKV-t, akik az Amazonon szeretnének értékesíteni, és több eszközt is biztosítunk számukra, beleértve azokat is, akik saját maguk menedzselik a logisztikai folyamataikat.”

Álláspontjuk szerint az érintett kereskedők részt vehetnek a Seller Fulfilled Prime (SFP) programban is, amely hozzáférést biztosít nekik a Prime előnyeihez a fulfilment szolgáltatások igénybe vételétől függetlenül is.

Ilyen mértékű büntetést még sosem szabtak ki az Amazonra Európában, az azonban nem az első eset, hogy Olaszország figyeli a piacot és határozottan közbelép, ha szükségesnek látja. Néhány héttel ezelőtt az Amazont 70 millió, az Apple-t pedig 130 millió eurós kártérítés megfizetésére kötelezték egy közös ügyben, amiért korlátozták a Beats fejhallgatók értékesítését azzal, hogy csak kijelölt kereskedők számára engedélyezték ezen termékek árusítását. A döntés ellen – nem meglepő módon – ebben az esetben is mindkét érintett fél fellebbezni szeretne.

mm
Schmidt Zoltán

E-kereskedelmi szakértő, a Kosárérték magazin főszerkesztője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!