Jóindulatúan szemlélve: a Temu olyan, mint egy tinédzser, akinek gyors növekedése fájdalommal jár, ám ezek a mellékhatások egyre csak szaporodnak, ami inkább azt a hasonlatot juttathatja eszünkbe, hogy egy sok sebből vérző katonát látunk, akiknek bizonytalan a túlélése – derül ki a Deutsche Welle (DW) helyzetjelentéséből.

Egymás után érkeztek a cég ellen a panaszok, amelyek közül az volt a legsúlyosabb, hogy a Temu mögött álló kínai vállalat, a PDD Holdings kiterjedt adatbányászatot folytat az e-kereskedő ügyfeleinek adataiban – idézte a DW egyik korábbi cikke az Office of the United States Trade Representative felügyeleti szervezet jelentését. Ebből az is kiderül, hogy a Google Play Store törölte a Pinduoduo alkalmazását, mert arra gyanakodott, hogy ártó szoftverrel szennyezi felhasználói hardvereit.

Válaszul a PDD Holdings Írországba telepítette tevékenysége jogilag felelősségre vonható központját és az egyesült államokbeli Bostonban jegyeztette be a Temut. Ez azonban nem nyújt védelmet az amerikai Kongresszus képviselőinek legújabb támadása ellen. Azzal vádolják, a kínai céget, hogy piacterén kényszermunkával készült termékeket árulnak, ami törvénybe ütközik az USA-ban.

A Temun elérhető termékek minőségi problémái, a selejtes vagy gyorsan elromló elektronikai cikkek, a veszélyes játékok, a hamis márkajelzéssel ellátott termékek, az elveszett csomagok ideig-óráig fedhetők el azzal, hogy a fogyasztók olyan olcsón jutottak hozzájuk, hogy nem baj, ha gyorsan a szemétbe kerülnek.

Bezárulhatnak a Temu segítő kiskapui

A német kormány ingerküszöbét például már elérték ezek az ügyek. Berlinben azt tervezik, hogy javítják a Németországba bekerülő csomagok ellenőrzését és felülvizsgálatát. Hasonló a helyzet a vállalat egyik nagy trükkjével, azzal, hogy kihasználja a vámmentes import lehetőségét.

Az Európai Unióba csak azok után a csomagok után kell megfizetni a teljes importvámot, amelyek értéke nagyobb 150 eurónál (60 ezer forint). Az Európai Bizottság adatai szerint 2022-ben közel egymilliárd olyan alacsony értékű termékre vonatkozó vámbevallást töltöttek ki, amely élt ezzel a lehetőséggel. Az előzetes adatok szerint egy az összeg 2023-ban kétmilliárd euróra ugrott.

A csomagok 65 százaléka szándékosan alulértékelve érkezhet az EU-ba, hogy kihasználja a vámmentesség lehetőségét. Ez az európai vállalatokat károsítja – írta a bizottság 2023 májusában megjelent jelentése. Ebben nem neveztek meg egyetlen simlis vállalatot sem. Vannak olyan cégek, amelyek egyszerűen kisebb pakkokra bontják szállítmányaikat, hogy bekerüljenek a 150 eurós határ alá.

Egyelőre működik a reklámoffenzíva

Eközben a Temu folyamatos reklámozással bombázza a fogyasztókat. Idén ismét bevásárolta magát a Superblowl hirdetői közé, ami az USA legdrágább hirdetési lehetősége. A JPMorgan Chase szerint 2023-ban 1,7 milliárd dollárt költöttek a fogyasztók megdolgozására az USA-ban, ami 2024-ben hárommilliárdra mehet fel.

Józan paraszti ésszel azt gondolnánk, hogy fiatalos stílusával a legifjabbakat hódítja meg a Temu, ám ez nem igaz. A vállalkozás csak 2022 szeptemberében jelent meg az USA-ban de alkalmazása gyorsan a legtöbbet letöltött app lett. Hasonlóan alakult a helyzet az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban. Eközben fogyasztói egyre inkább az idősebb korosztályból kerülnek ki. A GWS Magnify üzleti tanácsadó cég felmérése szerint az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban a Temu felhasználóinak legnagyobb csoportja az 55 évesnél idősebbek közül kerül ki.

Az e-kereskedő szokásosnál hosszabb szállítási idői nem jelentenek gondot addig, amíg tartja alacsony árait. A nyugdíjasok például ráérnek akár két hetet is várni a megrendelt árura, ami Kínából közvetlenül a gyártótól jön – derült ki Bruce Winder torontói elemző szavaiból, aki a Temu és a Shein megjelentése óta figyelemmel kíséri az ultraolcsó terméket kínáló internetes piactereket.

Magyarországon bekapcsolt a Temu index – azt mutatja egy 0-100 skálán, hogy a kínai kereskedőplatform aktuálisan milyen intenzitással hirdet a Google-on. Az eddigi rekodrd 81, az index aktuálisan 69-en áll.

Halmozódnak a költségek

A két cég gondja az, hogy ehhez a szállítási időhöz is erősen igénybe kell venniük a légi szállítást – ahogy az a kínai kommunista párt tevékenységét vizsgáló amerikai kongresszusi vizsgálóbizottság tavalyi jelentéséből kiderült. A Kosárérték rövid híreiben is beszámoltunk arról, hogy e jelentés szerint a Temu és a Shein naponta 600 ezer csomagot szállíttat az USA-ba légi úton Kínából. Több ezer kilogrammnyi áruról van szó, amelyek tucatszám töltik meg a cargo repülőgépeket.

A másik jelentős költségnövelő tényező az említett minőségi kifogásokra adandó válasz lehet. Winder szerint a szaporodó panaszokra reagálniuk kell a kínai e-kereskedelmi mamutoknak, ha hosszú távon a piacon akarnak maradni. Ez pluszköltséggel jár, ami végső soron áremelésre kényszerítheti a cégeket. A szakértő szerint az említett adatbiztonsági, vállalati felelősségvállalási, szerzői jogi és minőségi problémák a Temu és a Shein legitimitását kérdőjelezik meg. Vagy legalábbis gyorsan eljuthatnak ide, ha nem tesznek meg mindent imázsuk tisztára polírozása érdekében.

Kezd elveszni az újdonság varázsa

Winder szavait látszik alátámasztani, hogy a kezdeti nagy felhajtás a Temu körül halványulni látszik. Például az Egyesült Királyságban a portál havi felhasználóinak száma 17 millión tetőzött tavaly novemberben, az Egyesült Államokban 82,2 millión 2023 szeptemberében – derül ki a GWS Magnity adataiból. Azóta mindkét piacon zsugorodott az érdeklődők száma.

Amiben egyelőre tartja az előnyét a Temu az az, hogy vélhetően érdekesebb, mint hasonló méretű versenytársai, az Amazon vagy az eBay. A kínai cég brit felhasználói 21 percet töltenek el vállalat oldalain, míg az Amazonon csak nyolc percet. Az amerikaiak esetén 23 és 11 perc ez a két adat.

A Temu nagy előnye, hogy a „fogyasztói utazás” élményét nyújtja – mondta Paul Caster, a GWS Manify vezérigazgatója. Ezzel jelentős hűséges fogyasztói bázist épített ki, különösen az idősebb nők körében. Szerinte a Temu titka a személyre szabott jutalmak osztogatása és a szórakoztató vásárlás lehetőségének megteremtése. Ez olyan elkötelezettséget alakít ki a vásárlók egy részének körében, amit a versenytársak nehezen utánozhatnak le.