A digitális világ fejlődésének köszönhetően január 7-én új fogyasztóvédelmi szabályok léptek életbe az Európai Unióban. Az Európai Bizottság arra ösztönzi a tagállamokat, hogy haladéktalanul alkalmazzák a friss rendelkezéseket.
A szabályok az úgynevezett New Deal for Consumers (új megállapodás a fogyasztók számára) kezdeményezés részeként születtek meg. Ez az Európai Bizottság által 2018 áprilisában elfogadott irányelv nagyobb átláthatóságot valósítana meg az online piactereken, kiszűrve minél több csalási, trükközési lehetőséget, és ennek érdekében számos konkrét célt tűzött ki.
Ilyen például az eladó státuszának (magánszemély vagy kereskedő) egyértelmű feltüntetése, továbbá a hamis termékértékelések és ajánlások tiltása. Cél, hogy ne lehessen valótlan árcsökkentéseket reklámozni, az árösszehasonlító oldalaknak pedig közzé kell tennie, milyen szempontok alapján készítették a megjelenített rangsort.
Az EU ezenkívül szeretne azonos fogyasztói jogokat az „ingyenes” digitális szolgáltatások használata esetén is, meg akarja teremteni a fogyasztói vélemények és a személyre szabott árazás átláthatóságát, továbbá a botokon keresztül vásárolt, eseményekre szóló jegyek továbbértékesítésének tiltását. Illetve meg akarja akadályozni, hogy ez egyes tagállamokban azonosnak mondott termékeket forgalmazzanak, amelyek valójában nem azok.
Az új szabályok rendelkeznek a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok áldozatainak kártalanításáról is, és szankciókat szabnak ki az európai fogyasztókat érintő „tömeges károk” esetén.
„Az online kereskedőknek a szabályok szerint kell játszaniuk, nem pedig alakítgatniuk azokat” – jelentett ki Didier Reynders igazságügyi biztos. „Az EU fogyasztói szabályainak durva megsértésért jelentős bírságot kaphatnak a cégek, amely az éves forgalom legalább 4% -a lehet. Ez kellően visszatartó erejű és hatékony büntetés lesz annak megakadályozására, hogy a tisztességtelen kereskedők csaljanak. Üdvözlöm ezt az új jogszabályt, mivel valóban európai fogyasztóvédelmi előírásokat határoz meg.”