A Facebook és az eBay ismét felvette a harcot a hamis termékértékelések ellen. Nyilatkozatukban ígéretet tettek arra vonatkozóan, hogy a jövőben további lépéseket tesznek ezek felkutatására, jobb felismerésére, és a megfelelő megoldások kidolgozására.

Az Egyesült Királyság Versenyjogi Hivatalának (Competitions and Markets Authority-CMA) felszólítására a két vezető online piacteret üzemeltető vállalat aláírt egy nyilatkozatot, amelyben állást foglalnak a hamis termékértékelések elleni küzdelem mellett. A CMA szerint a vásárlók több mint háromnegyedét befolyásolják az ilyen értékelések, akik több milliárd fontot költenek évente ezek alapján. A hamis és félrevezető értékelések jogellenesek a fogyasztóvédelmi törvények szerint, és a webhelyek felelősek annak biztosításáért, hogy ezek a káros tartalmak minél kevésbé jelenjenek meg a piactereiken.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, hasonló problémák merültek az Amazon és a TripAdvisor értékeléseivel kapcsolatban is. Az Amazon termékértékeléseinek fele lehet hamis – állítja a ComputerBild magazin egy olyan informátorra hivatkozva, aki maga is fizetett értékelésekkel foglalkozó ügynökségnél dolgozott.

A Hivatal nyomására egyébként már korábban is tettek lépéseket az említett cégek: a Facebook múlt nyáron 188 csoportot és 24 felhasználói fiókot törölt, az eBay pedig 140 felhasználót tiltott ki véglegesen.

Mindkét szervezet ígéretet tett olyan intézkedések bevezetésére, amelyek segítenek megakadályozni az ilyen típusú tartalmak jövőbeli megjelenését. Ennek részeként a Facebook beleegyezett egy hatékonyabb rendszer kidolgozására az ilyen tartalmak felismerésére és eltávolítására. Az eBay pedig továbbfejleszti a meglévő szűrőit, hogy hatékonyabban azonosítsa és blokkolja az értékelésekkel üzletelőket.

A helyzet további javításának érdekében a CMA felhívta a Facebook illetékeseinek figyelmét a hamis és félrevezető értékelések új példáira az Instagramon. A Facebook ennek következtében ígéretet tett a kérdés kivizsgálására ezen a platformon is.

Andrea Coscelli, a CMA vezérigazgatója elmondta:

“A hamis értékelések valóban károsak a vásárlókra és a vállalkozásokra egyaránt. Emberek milliói hozzák meg döntéseiket ezek alapján, és így számukra nem megfelelő terméket választhatnak ahelyett, hogy a szabályok szerint játszó vállalkozásoknál a valóban releváns árut vásárolták volna meg. Örülünk a Facebook és az eBay helyes döntésének, miszerint elkötelezik magukat a probléma megoldására, és elősegítik webhelyeik megtisztítását a hamis véleményeket népszerűsítő bejegyzésektől.”