Az Amazon internetes áruház és piactér a világ egyik legnagyobb e-kereskedője, ahol napi szinten felhasználók milliói vásárolnak. A legtöbb felhasználónak a vásárlási döntés meghozatalakor fontosak az értékelések, amiket a többi vevő ad a termékekre. Azonban mi van akkor, ha ezek az értékelések nem valódiak, hanem valakik kifejezetten azért írják őket, hogy jobb színben tüntessenek fel egyes termékeket, ezzel megtévesszék a vásárlókat?

Kétes ügynökségek a reputációs menedzsment mögött

Ha egy vadonatúj márka vagy startupnak tűnő cég drága, de ismeretlen termékén feltűnően sok a pozitív értékelés, annak valószínűleg jelentős része hamis. De ki állhat ezek mögött? És miért jó?

Tízből öt értékelés az Amazon rendszerében hamis bejegyzéseken alapul. Ezt egy online reputációval foglalkozó ügynökség hivatásos értékelésírója állítja a német Computer Bild magazin riportjában. Igen, mivel a hamis értékeléseknek komoly kereslete van, már vannak erre specializálódott digitális ügynökségek is. Arra pedig, hogy ez miért jó, maga az Amazon adja meg a választ, pontosabban keresőjének működése. Ha valaki jó helyen akar szerepelni a találati listában a termékével, csakis úgy van esélye, ha az eladások számához képest nagyon sok a pozitív értékelése.

Az Amazon esetében kereskedői szemmel nézve a legnagyobb probléma nem is feltétlenül az, hogy a felhasználók kevésbé bíznak majd az értékelésekben. Ennél is nagyobb gondot jelent, hogy mára gyakorlatilag alig lehet eladni valami újat. Mármint akkor, ha az ember becsületesen akar játszani.

A 3 csillagos értékelés helyett 5 csillag kellett

Az olyan portálokon keresztül, mint amilyen a TesterJob, bárki regisztrálhat szabadúszóként, aztán már kezdheti is pénzért írni az értékeléseket. Egyetlen feltétel van: csak pozitív hangnemben lehet írni. A magazin szerkesztői le is tesztelték a rendszert, jelentkeztek értékelésírónak. A teszttermékek megérkeztek, de senki nem ellenőrizte, hogy az értékelés elkészítője egyáltalán kipróbálta-e azokat. Sőt, amikor az egyik termékre a szerkesztő csak 3 csillagot adott, azt az ügyfél kifogásolta, pontosabban erősen ajánlotta, hogy azt az író módosítsa a maximális 5 csillagosra.

Természetesen a magazin megkereste az Amazon illetékeseit a hamis értékelések miatt. Az e-kereskedelmi mamutcég közölte: a legszigorúbban ellenzik az ilyesmit, és mindent megtesznek az értékelési rendszer tisztán tartásáért. Ennek ellenére egy nagyobb hasonló reputációs ügynökség írója szerint az Amazon értékeléseinek fele biztosan hamis.

Sosem volt még ekkora a probléma

A BrightLocal 9 éve kutatja az internetes értékelések rendszerét, és vizsgálja eredetiségüket. Adataik szerint a felhasználók 74 százaléka olvasott hamis értékelést az elmúlt évben, de nem biztos, hogy tudott volna róla. Ez pedig azért probléma, mert a vevők több mint 89 százaléka rendszeresen olvas értékeléseket, és ezek nyilvánvalóan befolyásolják a döntéseiket. A brit piacfelügyeleti hatóság adatai szerint évente nagyjából 23 milliárd angol font elköltését befolyásolja hamis értékelés, ami megdöbbentően nagy szám. Az Amazonon a top-hamis kategória nem meglepő módon az elektronikai termékek, amelyeknél átlagosan 61 százalék az arányuk.

Nem csak az Amazon érintett

A kutatások szerint a TripAdvisor rendszerében minden hetedik értékelés hamis, a Facebookon havonta 55 ezer hamis értékelést posztolnak, a probléma tehát generálisan óriási. És hogy mit ajánlanak a becsületes kereskedőknek a nagy cégek? Folytassák a szabályok szerint, hiszen a valós értékelések mindig többet fognak érni, mint a hamisak. Ennél mondjuk kicsit többet is tehetne az Amazon és a többi óriásvállalat a partnereik érdekében.