Hogyan azonosíthatjuk és szűrhetjük ki a megtévesztő értékeléseket

Hogyan azonosíthatjuk és szűrhetjük ki a megtévesztő értékeléseket

Az online kereskedelem versengő világában nem minden kereskedő őszinte. Egyesek pozitív visszajelzéseket hamisítanak termékeikre, így csábítva a vásárlókat, mások hamis negatív értékeléseket adnak a versenytársaknak, hogy eltántorítsák a potenciális vevőiket. Mindkét eset a hamis visszajelzésekkel történő visszaélés jellemző példája, amely sem a versenytársakkal, sem a vásárlókkal szemben nem tisztességes, hiszen a vevők döntéseit nagymértékben befolyásolják az értékelések.  Ha a kereskedők nem állítják meg ezeket a hamis visszajelzéseket, akkor a vásárlók elvesztik bizalmukat az értékeléssekkel szemben, és más online üzletek felé fordulnak.

Hamis értékelések

Számos példával találkozhatunk a termékekkel kapcsolatos hamis visszajelzésekre. Néhány jól ismert típus:

  • Egyedi vásárlók és kis csoportok – Ebben az esetben néhány ember ír hamis értékeléseket, saját termékeit népszerűsítve, vagy a konkurencia árucikkeit kritizálva. Mivel ez egy kis csoport, a visszajelzéseknél található minták könnyen azonosíthatók, és potenciális hamisítványként jelölhetjük meg ezeket. A kereskedőknek ebben az esetben blokkolniuk kell a csalókat az első figyelmeztetés után, vagy akár figyelmeztetés nélkül.
  • Nagyobb csoportok – Itt már jól szervezett csoportokkal van dolgunk, akik hamis értékeléseket írnak, akár több százat naponta. A hamis pozitív visszajelzésekért a csoportok általában százalékot kapnak a megemelkedett eladásokból, de gyakori, hogy ingyenes termékekkel vagy nagymértékű engedményekkel honorálják tevékenységüket. Az ilyen csoportok százas nagyságrendben írnak negatív visszajelzéseket is, hogy csökkentsék a versenytársak eladásait. A nagyobb csoportok koordinált csalásait nehéz kiszűrni, mivel a mintákat nehéz nyomon követni. Ráadásul a csapat néha különböző írói stílusokkal rendelkező, ideiglenes segítőkből áll. Néha a csoportotokat olyan kereskedők hozták létre, akik az ügyfelszerzés egyik módjaként ingyenes termékekkel vagy kedvezményekkel honorálják a pozitív visszajelzéseket.
  • Automatizált botok – Néhány minden hájjal megkent kereskedő botokat készíttet, amelyek automatikus visszajelzéseket posztolnak az online üzlet oldalára. A botok hamis fiókokat regisztrálnak, és végig haladva a termékek listáján, hamis értékeléseket gyártanak. Általában sablonokat használnak, korlátozott, előre meghatározott szókinccsel. Az automatizált robotok csalása rövid idő alatt tetemes kárt okozhat, de a minták azonosítására képes megfelelő technológia használatával könnyű elkapni ezeket. A botok tulajdonosai tisztában vannak azzal, hogy a hamis vélemények gyorsan észlelhetők, tehát a stratégia általában csak pár napig működőképes. Ezután a megtévesztő visszajelzéseket eltávolítják, és az értékesítés visszaáll a normális szintre.
  • Pozitív értékelések hamissá minősítése – Számos weboldal lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy értékelést hamisnak minősítsen. Ennek eredményeként a visszajelzést adó fiókot a felülvizsgálat idejére felfüggesztik, egészen addig, amíg valaki meg nem erősíti a valódiságát. A csalók ezt kihasználva a versenytársak érvényes pozitív visszajelzéseit hamisnak jelölik, így a fiókokat felfüggesztik egy időre, ami csökkentheti az eladást. A kereskedők kiküszöbölhetik ezt a fajta csalást, de csak fokozatosan, mivel akit már egyszer ellenőriztek, annak a visszajelzését már nem lehet hamisnak jelölni.

Azonosítás és megelőzés

A hamis termékértékelések azonosításában külső szolgáltatók segíthetnek. Az egyik ilyen szolgáltató a Fakespot, amely egy termékoldal elemzése során meghatározza a lehetséges hamis véleményeket és azokat a felhasználókat, akik ezeket közzéteszik. Persze ezek a szolgáltatások sem jelentenek 100%-os védelmet, de a kisebb kereskedők számára mindenképpen életképes megoldásnak számítanak.

A weboldal üzemeltetője számára életképesebb lehetőség, ha szigorú azonosítási folyamattal előzi meg a hamis értékelések leadását. A vélemények csak az ellenőrzés és a jóváhagyás után jelennek meg, illetve hasznos lépés lehet a hamis visszajelzések IP-címének blokkolása is.

Az intelligens adatelemzés a megelőzés egy fejlettebb formája. Ebben az esetben a program átnézi az értékeléstől a felhasználóig vezető utat, összehasonlíthatja az visszajelzések előzményeit és az írások stílusát. Ezenkívül több, egy IP-címmel összekapcsolt felhasználói fiókot is észlelhet, így ezek is letilthatók.

Persze a csalók is folyamatosan fejlődnek. Újabb és újabb módszereket találnak ki, így a kereskedőknek mindenképpen invesztálniuk kell a megelőzési technológiákba. Ha nem így tesznek, akkor a vásárlók elveszítik a bizalmukat a termékekhez vagy szolgáltatásokhoz kapcsolódó visszajelzésekben, vagy rossz vásárlói élményben lesz részük. Mindkét esetben elfordulhatnak az oldaltól és lehet, hogy soha nem is térnek oda vissza.

mm
Kosárérték

E-kereskedelmi magazin - hasznos információk kezdő, haladó és profi e-kereskedőknek.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!