November 10-én az Ecommerce Expo csapata egy élő előadássorozat formájában mutatta be a szponzor- és előadói gárda egy részét, akik praktikus e-kereskedelmi tippek mellett már azt is elárulták, hogy milyen témában fognak előadást tartani a 2023 február 23-án tartandó Ecommerce Expo-n.

Az élő közvetítést az érdeklődők az EcomExpo Facebook oldalán és a YouTube csatornáján követhették. Az összesen 3 órás eseményen 6 db 30 perces előadást élvezhettek a nézők, amelyek az e-kereskedelem számos területét érintették. A hazai e-kereskedelem áttekintésétől kezdve a marketingen és a fulfillmenten keresztül a kapcsolatépítés fontosságáig hasznos, gyakorlatban akár azonnal alkalmazható tippeket osztottak meg a szakértők.

Egyre jelentősebb a külföldi nagy webáruházak szerepe a magyar e-kereskedelmi piacon

“Aki még nem kapta meg a legnagyobb versenytársát egy nagy külföldi webáruház képében, az majd jövő héten fogja.” – mondta Schmidt Richárd a Hoppline Kft. tulajdonosa, amely az Alinda.hu egyik partnere.

Az előadássorozat első vendége Schmidt Richárd (Hoppline-Alinda.hu) és Zabari István (Lumenet) volt, akik bemutatták, hogy miért kell a hazai e-kereskedőknek is elgondolkodnia a külföldi terjeszkedésen. Felhívták arra a figyelmet, hogy bár vannak kiemelkedő szereplők a hazai e-kereskedelemben, ha összevetjük ezeket a cseh, lengyel vagy szlovák piaccal, még bőven van mit tanulnunk és van hová fejlődnünk.

Szerintük a magyar e-kereskedők, támogatói hálózat hiányában, félnek kilépni az ország határain kívül, pedig idővel a fejlődés egyik lehetséges útjaként érdemes lesz megtenniük ezt a lépést, hiszen egyre jobban érezhető más, nálunk nagyobb európai országok szerepe a magyarországi piacon. István azt is elárulta, hogy egy általuk végzett kutatás szerint míg a Lumenet X Ft-ot költ PPC hirdetésekre, addig a hazai versenytársai ennek átlagosan a tizedét, viszont a legújabb, külföldről jövő konkurensük ennek az összegnek a nyolcszorosát költi el hirdetésekre, ami szintén a magyar közönséget célozza.

Ezen felül azt is elmesélték, hogy óriási értékként tekintenek a saját mastermind csoportjukra, hiszen itt olyan bizalmas információkat osztanak meg, amelyek minden tag számára fejlődési lehetőséget biztosítanak.

A hazai webáruházak 89%-a csak a magyar piacon értékesíti termékeit

Rab Máté a Shoprenter CEO-ja előadásában a hazai e-kereskedelem helyzetét mutatta be a 2022/23-as évben, amelyben kiemelte, hogy a Nagy Webáruház Felmérés kitöltőinek 31%-a 2021-2022-ben indította a webáruházát, ami jól reprezentálja, hogy a koronavírusnak mekkora hatása volt a hazai kereskedelem átrendeződésére és bővülésére.

A 725 kitöltésen alapuló felmérésből kiderült, hogy a megkérdezettek 89%-a kizárólag Magyarországon értékesíti termékeit, míg csupán az 5%-uk rendelkezik webáruházzal több, mint 5 országban. Máté szerint is bőven van még potenciál a külföldi értékesítésben, ezért is lesz ez a téma a 2023-as Ecommerce Expo egyik meghatározó kérdésköre, hiszen a magyar e-kereskedők is képesek megugrani ezt a szintet.

A hazai kereskedők külföldi értékesítési módszereit részletesebben is bemutatta a Shoprenter CEO-ja. A prezentációjából kiderült, hogy azok közül, akik külföldön is árulják termékeiket, 76%-uk ugyanazt a webáruházat használja több piac kiszolgálására, 24% pedig külön online áruházat hozott létre minden egyes országra. A külföldi értékesítés legnagyobb kihívásának az árfolyamváltozást, a logisztikát és az adózási, jogi kérdéseket látják, melyekre szintén megoldást kaphatnak a 2023-as rendezvényen.

A sikeres Black Friday kampányoknak és a fulfillment szolgáltatókkal való együttműködésnek a kulcsa a tervezés

Az előadássorozat következő vendége Guóth Patrik, a Boxy üzletfejlesztési vezetője volt, aki bemutatta a fulfillment szolgáltatók fontosságát és az alapvető különbséget az egyes szolgáltatók között. Patrik elmesélte, hogy a fulfillment szolgáltatók skálájának egyik oldalán a teljesen manuális munkát végző cégek állnak, míg a másik oldalon a 100%-osan robotizált és automatizált vállalatok helyezkednek el. Elmondása szerint a Boxy a teljesen robotizált oldalhoz áll a legközelebb, ami abban segíti őket, hogy a lehető legkedvezőbben tudjanak minőségi szolgáltatást nyújtani ügyfeleiknek.

A Boxy Magyarországon 2022 szeptembere óta van jelen, amelynek az implementációja 1,5 évbe telt. Patrik elmondta, hogy rengeteg külsős szakértővel kellett egyeztetniük ez idő alatt, és sokan kételkedtek a rövid határidőben, de ők erre rácáfoltak, amelynek a kulcsa tagadhatatlanul az ezt megelőző 2 év alapos tervezése volt.

Patrik állítása szerint a tervezés nem csak akkor kritikus, ha új irányokba indulunk el, hanem például akkor is, ha egy webáruház fulfillment szolgáltatóval dolgozik együtt és gördülékennyé szeretné tenni a csomagok kiszállítását az ünnepi szezonban is. Ebben az esetben az előző év statisztikáiból érdemes kiindulni. Meg kell vizsgálni – vagy induló webáruház esetén megbecsülni – a rendelésszámokat, valamint áttekinteni a kommunikációs stratégiát és azok lehetséges konverziós arányát. Bár ez a kalkuláció nem lesz tűpontos, viszont ha ezeket kommunikálja az e-kereskedő a fulfillment partner felé, akkor ők a lehető legalaposabban fel tudnak készülni a kampányidőszak alatti rendelések feldolgozására.

Rengeteg webáruház még mindig nem felel meg a 2021-ben módosított e-kereskedelmi jogszabályoknak és hiányos ÁSZF-vel rendelkezik

Dr. Krausz Miklós, a Net-jog és Virtuál jog alapítója, interjújában praktikus tippeket adott a hallgatóknak az ünnepi szezonra, amelyekkel 100%-ban megfelelhetnek a releváns jogszabályoknak. Elmondása szerint még mindig temérdek webáruház van, amelyek évek óta nem aktualizálják az ÁSZF-et és a webáruház működését, hogy azok megfeleljenek a legújabb, 2021-es és 2022-es e-kereskedelmi szabályzásoknak.

Kiemelte például, hogy munkájuk során számos végzéssel és figyelmeztetéssel találkoznak, amelyben a hatóságok a sávos jótállás hiányára hívják fel a figyelmet, amelyet a 151/2003-as kormányrendelet szabályoz. Ugyanis a kormányrendelet módosítása az eddig előírt 1 éves jótállást 1, 2 vagy 3 évre módosította a vonatkozó termékkörök esetében, az eladási ár függvényében.

Miklós azt is elmondta, hogy a Black Friday időszak során kiemelten figyelniük kell az eladóknak az akciózásra, hiszen egy új rendelet szerint az akciós ár nem lehet magasabb, mint a legalacsonyabb termék ár az azt megelőző 30 napban. Ellenőrzés esetén ennek betartását az e-kereskedő köteles igazolni.

Szó esett az elállási jogról is, amelyet a 45/2014-es kormányrendelet szabályoz. Fontos ebből kiemelni, hogy a fogyasztó 14 naptári napon belül tud elállni a vásárlástól és ezután 14 napja van a termék visszaszolgáltatására. Ez nem vonatkozik a személyre szabott, egyedi termékekre, hiszen ilyenkor nem érvényesül az elállási jog. Továbbá azt is megemlítette, hogy az e-kereskedőnek a szállítási díjat is kötelessége visszautalni, viszont a termék visszaküldésének árát már a vevőnek kell viselnie.

Készletkezelés, erőforrás gazdálkodás és az ügyfélélmény sérthetetlensége jelentik a legnagyobb kihívást az ünnepi szezonban

Az előadássorozat következő két vendége Petheő Gergely, az IKEA országos ügyfélszolgálati menedzsere és Lipovszky Judit, a Bubbaland webáruház alapítója volt, akik hatékonyságnövelési tippeket osztottak meg és őszintén beszéltek a kis és nagy webáruházak aktuális kihívásairól.

Gergely elmondta, hogy a Black Friday és a karácsonyi szezon elérkeztével a legnagyobb kihívás, amellyel szembe kell nézniük, az az erőforrások megfelelő beosztása, a készletkezelés és az ünnepi termék portfólió megtervezése. Megemlítette, hogy az egyik legnehezebb ebben az időszakban, hogy ilyenkor is első számú prioritásként kell kezelni az ügyfélélményt, ami semmilyen szinten sem sérülhet, legyen szó bármilyen újításról, vagy szezonális termék bevezetéséről. Gergely kiemelte, hogy az IKEA csapata nagyon alapos historikus adatelemzésbe kezd az ünnepi időszak közeledtével, hiszen ez a feltétele annak, hogy elkerüljék a korábbi hibákat és minden eddiginél jobb eredményeket és elégedettséget érjenek el.

Judit arra hívta fel a figyelmet, hogy szerinte rengeteg kis és közepes méretű kereskedő nehezen enged az eddigi praktikákból vagy elhatározásokból. Saját példáján keresztül mutatta be, hogy bennük is egyre jobban érlelődik a gondolat, hogy a logisztikát kiszervezzék egy külsős fulfillment szolgáltatónak, mert ebben látják a jövőt. Szerinte ugyanis egy tulajdonosnak nem az a dolga, hogy operációs szintű feladatokkal foglalkozzon, bármennyire kedvére való is legyen az.

Továbbá olyan hatékonyság és ügyfélélmény növelő tippeket is említettek, mint a webáruház alapos tesztelése különböző személyek által, többféle eszközön és böngészőn, vagy az automatizáció, ami kiterjedhet az online áruház működésének bármely területére. Mind a ketten egyetértettek abban, hogy a webáruházat illető fontos kérdések esetében érdemes megkérdezni a vásárlókat is, hiszen senki sem tudja jobban, hogy mit szeretnének, mint ők maguk.

Brandépítés a TikTok-on: 20.000-es követőtábortól 100.000-ig

Szerémi Zsolt, az iStyle Regionális CRM és Performance Marketing menedzsere az esemény utolsó előadásában bemutatta a cég közösségi média tapasztalatait és stratégiáját a TikTokon. Zsolt elmesélte, hogy a működési modell, amelyet követnek úgy néz ki, hogy alacsony létszámmal dolgoznak, viszont nagyon erős külsős szolgáltatói körrel veszik körbe magukat, akik specializáltan támogatják őket az egyes területeken.

TikTok csatornájuk elindítását is egy szakértő partnerük javasolta, ahol az egyik videójuk már elérte a több, mint kétmilliós megtekintést. Zsolt kiemelte, hogy a TikTok-ot jelenleg ismertségnövelésre és brandépítésre használják és hosszú távú céljaik vannak vele. Jelenleg még összehasonlíthatatlan például a Facebook vagy Google hirdetésekkel adatok terén, mert míg az előbbiek aktuális pénztermelő gépezetükként funkcionálnak, addig a TikTok-ot leginkább “social listening”-re, azaz a célközönség részletes megismerésére alkalmazzák.

Most TikTok oldalukon edukációs és szórakoztató videókat tesznek közzé, valamint ott is intenzíven kommunikálnak az elérhető új szolgáltatásokról, vagy promóciókról. Az eddigi munkájuk során 20.000 követőt sikerült elérniük és nem titkolt céljuk, hogy a jelenlegi stratégia megtartásával is kibővítésével elérjék a 100.000 fős bázist. Zsolt megemlítette a mérés fontosságát is, ami az ő stratégiájukban abban merül ki, hogy a TikTok felületéről érkező emberek mit csinálnak a weboldalukon. Ennek megfigyelése segíteni fog nekik abban, hogy közönséget építsen más marketing célokhoz.

Lerántották a leplet a 2023-as EcomExpo programjáról

Az Ecommerce Expo csapatát Guba Vanda, a rendezvény főszervezője képviselte, aki az interjúk vezetése mellett azt is elárulta, hogy a megjelent szakértők milyen témában fognak előadni a 2023-as Ecommerce Expo-n.

  • Zabari István – Lumenet: Az elmúlt 10 év óriási hibái, amit elkövettünk webáruházként
  • Szerémi Zsolt – iStyle: Mini workshop – TikTok videókészítés praktikák
  • Dr. Krausz Miklós – NetJog, VirtuálJog: Szabálysértések, az elmúlt időszak jogi szabályozásai
  • Lipovszky Judit – Bubbaland és Petheő Gergely – IKEA: Kerekasztal – Ügyfélélmény automatizálás
  • Táncsics András – Boxy: Az e-kereskedelmi szolgáltatók fontossága – Fulfillment, kihelyezett logisztika
  • Zabari István – Luemenet: Vita a játéknet.hu, vágyaim.hu képviselőivel – Fulfillment vagy saját logisztikai megoldás?
  • Schmidt Richárd – Hoppline Kft.: Kerekasztal beszélgetés – Bennünk rejlő Amazon

Az élő előadás felvételét azok is visszanézhetik, akiknek nem volt lehetőségük ebben az időpontban követni a történéseket.

Guba Vanda bejelentette, hogy az Ecommerce Expo weboldalán már elérhető a jövő évi esemény részletes programja is.

Kedvezményes jegyvásárlás

Vanda arra is felhívta a figyelmet, hogy az Early Bird időszak, amely során közel 30%-os kedvezménnyel vásárolhatnak egyéni és csoportos jegyet az érdeklődők, már csak november 17-ig tart. Ezután már csak teljes árú jegyek vásárlására lesz lehetőség egészen februárig.