Az év legforgalmasabb időszaka a Black Fridayhez és a karácsonyi vásárláshoz köthető, ezért nem mindegy, hogyan szolgáljuk ki a már meglévő és a potenciális vásárlóinkat.

A Black Friday már nem csak az Egyesült Államokban, hanem világszerte, így Magyarországon is kiemelt értékesítési időszak. A hazai e-kereskedők is hatalmas szeletet hasítanak ki ilyenkor az értékesítési tortából. Épp ezért nem árt komolyan felkészülni a vásárlói rohamra az informatikai háttér biztosításától kezdve a visszatérő vásárlók megszólításán át a kosárelhagyás csökkentéséig.

Azt követően, hogy feloldották a pandémia miatt elrendelt korlátozásokat, és a világ nagy részén ismét lehetővé vált a személyes vásárlás, az előrejelzések a fizikai boltokba való visszatérést prognosztizálták. Ám a vásárlási szokásokról szóló tanulmányok, például a The Brandon Agency vizsgálata azt mutatta, hogy a várakozásokkal ellentétben a vevők nem fordultak el olyan mértékben a webshopoktól. A globális piacokon a világjárványt követően az alábbi trendek határozzák meg a vásárlási szokásokat:

  • online vásárlás házhozszállítással,
  • a vevők hosszabb időt töltenek online információgyűjtéssel a bolti vásárlás ELŐTT,
  • online rendelés bolti átvétellel.

Fontos, hogy a vásárlók egy része időben egyre inkább kitolja a Black Friday-hez köthető vásárlást, és már októberben elkezdi beszerezni a kívánt termékeket. Egy amerikai felmérés szerint ezek a “korai vásárlók” 460 dollárral többet költenek, mint azok, akik megvárják a vásárlással a hálaadást. A webshopoknak érdemes figyelni a vásárlók igényeire, és ha ők már októberben keresni kezdik az akciókat, célszerű kampányokkal előre készülni.

Emily Kathi, az Elasticpath tartalommarketing szakembere a következők ellenőrzését javasolja erre az időszakra.

1. Gördülékenyebb vásárlási folyamat

Tegyük lehetővé, hogy a vevőink vendégként is vásárolhassanak, ne kelljen bejelentkezniük vagy regisztrálniuk. Az is fontos, hogy a kosár ikon minden oldalon ott legyen, kövesse a webhelyen a vásárlót. Érdemes vizuálisan megjeleníteni azt is, hogy a mi van a kosárban.

A vevők számára azt is lehetővé kell tenni, hogy az általuk preferált módon fizessenek. Ezért az olyan klasszikus fizetési megoldáson kívül, mint amilyen a bankkártyás vásárlás, ajánljuk fel a webshopban a PayPal, vagy a digitális pénztárcák (mint az Apple Pay) lehetőségét.

2. Kosárelhagyók pingelése

A 2022-es, erre vonatkozó statisztikák szerint az átlagos kosárelhagyási arány 59,2% és 79,8% között mozog. Mivel óriási a potenciál a kosárelhagyók megszólításában és vásárlásra ösztönzésében, mindenképpen készüljünk stratégiával. A kosárelhagyó látogatók számára automatikusan generált, célzott e-mailek küldése például bevált módszer a konverzió növelésére. Érdemes kedvezményt felkínálni, a korábbi vásárlások alapján terméket javasolni, kapcsolódó ajánlatot kiküldeni.

3. Ellenőrizzük a weboldalunk teljesítményét

A weboldal sebessége sarkalatos pont, hiszen mindössze a másodperc töredéke, 0,05 másodperc áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy meggyőző benyomást keltsünk a potenciális vásárlókban. Ha az oldalak betöltése túl sok időt vesz igénybe, vagy lassú a fizetési folyamat, a vevő elhagyja az oldalt.

A javításhoz és fejlesztéshez először teszteljük a honlap sebességét olyan alkalmazásokkal, mint amilyen Google PageSpeed ​​Insights, a Speedmeter vagy Pingdom Speed ​​Test. Ezek az alkalmazások segítenek a problémák feltárásában, így gyorsan kijavíthatjuk a hibákat. Ezen kívül megmutatják, hogy a különböző eszközökön hogyan teljesít az oldalunk, milyen sebességgel tölt be, milyen rajta navigálni, gyorsan megtalálják-e a felhasználók, amit keresnek stb.

Az oldalon a dinamikus tartalomkezelés javasolt: nagy mennyiségű, vagy gyakran frissülő, bővülő tartalom esetén az elemek kezelését strukturált adatok alapján és külső állománykezeléssel kell megoldani. Így garantálható az optimális működés (a megfelelő letöltési sebesség), a különböző felhasználói interakciók kivitelezése (keresés az oldalon vagy személyre szabott tartalom), illetve a könnyű tartalomszerkesztés.

Muszáj odafigyelni a képekre is: a jó minőségű illusztráció elengedhetetlen, ám ezek rendszerint nagyobb fájlok, amelyek lassíthatják az oldal betöltését. A GIF kerülendő a sebesség optimalizálása érdekében, a PNG formátum jól használható grafikákhoz és képernyőképekhez, a JPEG a fotókhoz, az SVG pedig grafikai elemekhez. Javasolt az ún. Lazy Loading trükk bevetése is, ami a képek betöltésének problémáját oldja meg: azt próbálja elérni, hogy a nem kritikus oldalelemek, például a csak lejjebb görgetés után látható képek csupán egy második lépcsőfokban töltődjenek be. Ugyancsak a sebességet növeli a HTTP-kérések csökkentése.

4. Mobilbarát oldal

A mobilra optimalizált webhely kulcsfontosságú a teljesítmény szempontjából. Ha a vásárló nem kapja meg ugyanazt az élményt a különböző eszközökön, elveszítjük. Ez azért is húsbavágó, mert a weboldalak látogatóinak túlnyomó része (átlagosan 70%-a) mobilról nézi az oldalt. A legjobb értékelést elérő weboldalak 80%-a mobilbarát.

A felhasználói élmény és a konverzió közötti összefüggés nyilvánvaló: statisztika bizonyítja, hogy a Black Friday időszak alatt a vásárlások jelentős hányadát okostelefonról bonyolítják. A vevők nagy része nem tér vissza azokra az oldalakra, amelyek nem mobilbarátak.

Érdemes tehát mobilra optimalizálni a weboldalt, ha ez még nem történt meg. Ehhez hozzátartozik többek közt a reszponzív dizájn, a “hajtás feletti rész”, vagyis a görgetés nélkül is látható felület megjelenítésének optimalizálása, a képekkel és illusztrációkkal kapcsolatos, fent említett trükkök.

5. Készen állnak a promóciók?

Ha a vásárlói szokásokból az derül ki, hogy a vevőink a megszokott Black Friday időszak előtt szeretnének kedvezményes ajánlatokat kapni, akkor készüljünk fel ezekre. Állítsuk be a weboldalon a promóciókat, készítsük fel a webshopot ‑ ellenőrizzük a raktárkészletet, a rendelés menetét, gondoskodjunk a gyorsan fogyó cikkek előrendeléséről stb. ‑, és a csapatot is készítsük fel a rohamra, például a vásárlással összefüggő problémák kezelésével, a kommunikációval vagy a kiszállítással kapcsolatban.

6. Elemezzük az analitikákból kinyert adatokat

Az analitikák elemzése elengedhetetlen a hatékony értékesítéshez. Az előző év adatai alapján megtudhatjuk, miből származott a bevétel, mely termékek fogytak a legjobban, mely termékek eladása csökkent, milyen termékkategóriáknak volt legnagyobb a forgalma, mikor volt a legnagyobb a forgalom, melyik akció teljesített a legjobban stb.

7. A közösségi kereskedelmi stratégia erősítése

Míg a hagyományos online vásárlás webshopokon vagy applikációkon keresztül történik, a közösségi értékesítés a közösségi oldalakon történő eladást jelenti, például az Instagram Shoppingot vagy a Facebook boltot. A közösségimédia-csatornákon keresztül értékesített termékek forgalmát jelenleg 45 milliárd dollárra becsülik, és a következő években várhatóan háromszorosára növekedhet ez a szám.

Az olyan platformok, mint a Facebook, a Pinterest, a Twitter, a TikTok vagy az Instagram, lehetővé teszik a márkák számára, hogy külön csatornát hozzanak létre. A közösségi kereskedelem egyik legnagyobb előnye a vásárlási útvonal felfedezési szakaszában rejlő potenciál. Az Instagram jelentése szerint a felhasználók 60%-a fedez fel új termékeket a felületükön. A Hogyan változik az e-kereskedelem a közösségi értékesítés hatására című cikkünkben már bővebben írtunk erről.

Black Friday előtt használjuk ki a közösségi értékesítésben rejlő lehetőségeket a storytelling eszközeivel, az új termékek bemutatásával, a felhasználók megszólításával, a felhasználók által generált tartalom használatával (ezt remekül kiaknázható egyedi hashtagek használatával TikTokon), kampányokkal, ajánlatokkal, ajándékokkal.

8. A törzsvásárlókban rejlő potenciál kiaknázása

Adatok bizonyítják, hogy a korábbi vevők sokkal könnyebben vásárolnak újra nálunk, és a hűséges vásárlók megtartása hatékonyabb és kevésbé költséges módszer, mint az újak keresése. Annak valószínűsége, hogy korábbi vevőt ösztönözhetünk vásárlásra, 60-70%, míg az új, potenciális vásárlók számára történő értékesítés valószínűsége csupán 5-20%.

A vásárlói hűség óriási kincs. A visszatérő vásárlóknak ismerjük a szokásait, a termékpreferenciáit és azt, hogy milyen fizetési módokat részesítenek előnyben. Aknázzuk ki ezeket a szokásokat azzal is úgy, hogy kivételes ügyfélélményt biztosítunk számukra a Black Friday idején, például azzal, hogy megduplázzuk a vásárlás után kapott pontjaikat, ajándékokat adunk nekik, kizárólag törzsvásárlók számára elérhető akciókkal rukkolunk elő.

9. Fokozzuk az ünnepi értékesítést

Mivel ebben az időszakban jóval több vásárlónk lehet, gondoljuk át, milyen ajánlatokkal tűnhetünk ki a médiazajban és a versenytársak közül.

A kényelem fontos szempont, ezért a szerző azt javasolja, hogy állítsunk össze különféle szetteket, tematikus csomagokat, készüljünk tippekkel, ötletekkel, hogy a karácsonyi ajándékozás terhéből minél többet levegyünk a vevőink válláról.

10. Vevőszolgálat, ügyfélszolgálat

Az ügyfélszolgálat hatékony működése, a vevők színvonalas kiszolgálása és az esetleges panaszok kezelése nem csak informatikai, hanem kommunikációs és fogyasztóvédelmi kérdés is. Ezért fontos, hogy felkészüljünk, hogy az ünnepi roham alatt minden folyamat gördülékenyen menjen.