A vezetők lecserélése akár egy új irányvonalat is előre jelezhet a világ egyik legjelentősebb bérelhető webshop szolgáltatójának történetében.
Ahogy erről a Reuters is beszámolt, a piacvezető e-kereskedelmi platform hét legmagasabb szintű vezetőjéből három távozik pozíciójából. Ez az információ a cég ügyvezetőjének abból a blogbejegyzéséből került a nyilvánosság elé, amelyet eredetileg kollégáinak írt. A távozók a következők:
- Brittany Forsyth, HR igazgató (Chief Talent Officer)
- Joe Frasca, jogi igazgató (Chief Legal Officer)
- Jean-Michel Lemieux, technológiai igazgató (Chief Technology Officer)
Az ügyvezető, Tobias Lütke (vagy ahogy a bejegyzésben magát aposztrofálja: “tobi”) szerint a saját és a cég szempontjából mindannyian ideális időpontban hozták meg ezt a döntést. “Mindhármuknak megvan az egyéni indokuk a távozásra, de mindenkinél egyértelmű, hogy számukra és a Shopify számára is ez a legmegfelelőbb döntés.” – írja.
Kiemelkedő évet zárt a vállalat
A 2006-ban alapított technológiai startup a pandémia hatására szárnyalásba kezdett, hiszen világszerte komoly átrendeződés zajlott a fizikai terekből az online kereskedelem irányába, amelyből a szolgáltatónak szép nagy szeletet sikerült kihasítania. Néhány szám, amelyek ezt jól szemléltetik:
- 2020-ban a Shopify bevételei 86%-kal emelkedtek az előző évhez képest;
- a részvények árfolyama több mint 150%-kal növekedett;
- a cég értéke így meghaladta a 146 milliárd amerikai dollárt, amely Kanada legnagyobb hitelintézete, a Royal Bank of Canada értékénél is magasabb;
- a regisztrált kereskedők száma elérte az 1 milliót.
A kivételes növekedés viszont valószínűleg nem folytatódik majd ilyen ütemben, hiszen a járványhelyzet enyhülése és a fizikai boltok újranyitása az e-kereskedelem konszolidációját hozhatja. A növekedés várható lassulásáról a vállalat februárban egy nyilatkozatban utalt is a Reutersnek.
Bizonytalanság a háttérben?
A személyi változások még 2020 szeptemberében kezdődtek, hiszen a termékfejlesztési vezető, Craig Miller ekkor távozott a cégtől, és feladatait Lütke vállalta át. Nem kizárt tehát, hogy a mostani cserék ezzel állnak összefüggésben.
A Guggenheim üzleti elemző cég munkatársa, Ken Wong a Business Insidernek a következőket nyilatkozta: “A termékfejlesztési- és a technológiai igazgató általában erősen kéz a kézben dolgozik. Az egyik a funkcionalitás, az ügyféligények, a piaci bevezetés irányát szabja meg, majd a másik nyilvánvalóan kidolgozza magát a terméket az összes részletet a színfalak mögött. Az a tény, hogy mindketten távoznak, néhány befektető számára legalábbis aggodalomra adhat okot, mert azt szűrhetik le ebből, hogy az új termékek bevezetése során felmerülhetnek gondok.”
Nagyratörő tervek
A változások persze nem feltétlenül jeleznek problémákat, hiszen a vállalat az utóbbi időben elég intenzíven bővítette szolgáltatásainak körét – elég, ha csak a TikTokkal vagy az AliPayjel indított együttműködésekre gondolunk. De a “lázadók felfegyverzésére” tett kísérlet, vagyis az Amazon ellen vállalt konkurenciaharc is terjeszkedési szándékra utal, amelynek fontos lépéseként a cég saját fulfillment hálózat kiépítését irányozta elő – erre nem kevesebb mint 1 milliárd dollárt tervez költeni a következő 5 évben.
A cég emberi erőforrásaival kapcsolatban Lütke mindenesetre pozitívan nyilatkozott: “Kivételesen erős vezetői bázissal rendelkezünk, akik közül most többen lehetőséget kapnak nagyobb feladatok elvégzésére”. De hogy pontosan kiket fognak kinevezni a megüresedő pozíciókra, arról egyelőre nincsenek információk.