Készülnek az aktuális toplisták, hogy melyek a legjobb, legizgalmasabb, legforgalmasabb piacterek. A rangsorolásokból aztán kiderül, hogy  leginkább szubjektív benyomások döntenek arról, ki melyik piacteret tartja a legjobbnak. Az biztos, hogy a B2B-szolgáltatók már őrült nagy versenyben igyekeznek a lehető legtöbbet, a lehető legegyszerűbben kínálni ügyfeleiknek.

Az online piacterek az 1990-es évek második felében terjedtek el az Egyesült Államokban és a 2000-es években indultak el hazánkban.  – eleveníti fel a Boxy.hu logisztikai szolgáltató a saját portáljára írt cikkében. Az első online piactér, a BCE volt, amely 1982-ben, az asztali számítástechnika hőskorában jelent meg. Ez a vállalkozás használt számítógépeket kínált a vásárlóknak.

Az Amazon elődje 1994-ben, az eBay 1995-ben indult. Magyarországon a Vatera 2000-ben lépett piacra, majd 2001-ben megjelent az eMAG. A Jófogás, amely 2020-as évek elejére piavezetővé növekedett, 2010-ben jelent meg Magyarországon egy norvég vállalati csoport tagjaként. Később, 2015-ben felvásárolta legerősebb versenytársát az olx.hu-t. Most, alig egy hónapja pedig „visszaszállt” az üzlet egy magyar tulajdonosi körre.

Kis piactér határozó

Az online piactereknek több fajtája van. A bolhapiacokon mindenki adhat és vehet a használt ruháktól az új elektronikai cikkekig lényegében bármit. A magyar piacon ilyen típusú piactér a Vatera, a Jófogás és a Facebook Marketplace. Bevásárlóközponthoz hasonló elven működő online piacterekre e-kereskedők tölthetik fel portékájukat, és versenyezhetnek egymással a vásárlókért. A hazai platformok közül idetartozik például az eMAG és a Pepita.

Az eladók legfőbb kérdése, hogy milyen szempontok alapján választanak a vásárlók online piacteret. A legtöbb internet felhasználó valamilyen keresés alapján jut el az online piacterekre, nem közvetlenül. Egyedül a Jófogás mondhatja el magáról azt, hogy felhasználóinak többsége közvetlenül az oldalára kattint.

Az eMAG és a Pepita esetében az ilyen érdeklődők aránya a látogatóik közel harmadát éri el. Ezt a két platformot vásárlóik fele nem fizetett keresési találatra kattintva éri el. A közösségi média felől a Pepitának a legjobbak az elérési adatai az összes látogatójuk számához viszonyítva.

Az ár mindent visz

A piacterek választásánál nagy szerepet játszik annak ismertsége és a vásárló bizalma a platformban. Ez akkor is igaz, amikor nem a szolgáltató honlapjára kattint a vevő, hanem egy keresés eredményeként jut el egy számára esetleg teljesen ismeretlen weboldalra. A legtöbb online vásárló az áron kívül kevés termék tulajdonságait hasonlítja össze úgy, hogy több lapot is megnyit. Magyarán az ár a vevők legfontosabb döntési szempontja.

Az eladók esetén az áruk feltöltésének egyszerűsége és a szolgáltatási díjak nagysága dönti el, melyik piacteret választják. A kicsiben kereskedők igyekeznek a lehető legkisebbre mérsékelni a vállalkozásuk elindításával járó kockázatot. Számukra a piactér előnye, hogy megspórolhatják a marketingköltségeket, ami elsősorban a bonyolult internetes keresőoptimalizálás esetén haladhatja meg az anyagi erejüket.

Az online piacterek hátránya, hogy az értékesítők termékeinek árversenye mindent felülír. Nem sok eséllyel indul az, aki valamilyen különlegességet akar eladni drágábban az átlagosnál. További hátrány, hogy minimális a kapcsolat az eladó és a vevő között. Az eladó vállalkozó nem jut adatokhoz vevőiről, ha ez nem része a piactér szolgáltatásainak.

(Azt is meg kell jegyezni, hogy a világ egyik legnagyobb online piacterét üzemeltető Amazont éppen most vádolták meg azzal, hogy az árversenybe titkos-tiltott eszközzel, egy rejtett algoritmussal belepiszkált. Az árulkodó módon Project Nessie névre keresztelt manipulációról bővebben itt olvashat.)

Irtózatos versenyt vívnak a külföldi piacterek

A szakértők a B2B elektronikus kereskedelmet tartják az e-kereskedelem következő nagy lehetőségének, és a számok alapján nem tévednek – írta az eDesk. Becslések szerint a B2B eCommerce értéke jelenleg 12,2 ezer milliárd dollár.

Ez hatszorosa az B2C piac értékének.

Az eDesk kiemeli a B2B piacterek előnyei közül, hogy a fogyasztók új csoportjaihoz juttathatják el a vállalatokat. Emellett fazont adhatnak az eladók értékesítési folyamatának és hatékonyabbá tehetik az üzleti tevékenységüket. Ha a piactér szolgáltatásainak része az adatok gyűjtése, akkor ez is hasznos járulékos előnye lehet az azon folytatott értékesítésnek.

Az eDesk összesen 16 piacteret ajánl felhasználói figyelmébe. Közös jellemzőjük, hogy széles körű szolgáltatásokat nyújtanak. A kereskedők összehangolhatják B2B és B2C tevékenységüket, vállalatirányítási rendszereiket (ERP, CRM), a fizetési megoldásokat, egyedi módon alakíthatják megjelenésüket és még folytathatnánk a sort. Ennek alapján az első három helyre a Shopify Plust, a BigCommerce-t és az Oracle SuiteCommerce-t hozták ki.

Érdekes összehasonlítani ezt a listát a Katana által kiválasztott legjobbakkal. Az internetes portál dobogós helyezettjei között ott a CS-Cart, a Shopify és a 3dchart. Az eDesknél a CS-Cart csak a hatodik, míg a Katanánál a BigCommerce csak a 10. Az Oracle SuiteCommerce és a 3dchart nem szerepel a másik listán. Az lehet a tanulság mindebből, hogy rendkívül szubjektív, melyik piacteret, hol helyezzük el egy listán. Nagy munkával járhat megtalálni a megfelelőt, amely éppen azt kínálja egy eladónak, amit szeretne, és elfogadhatóak az árai.