Az idei nyári szezon egyik legnagyobb figyelmet generáló bejelentése Várkonyi Balázshoz kötődik. Az eMAG-ból való kiszállásról, és a Vatera illetve a Jófogás további sorsáról is kérdeztük az Extreme Digital egykori társalapítóját.

– A júliusi hírek még csupán arról szóltak, hogy Kelemen Gyulával kiszálltok, illetve kivásároljátok a Vaterát az eMAG csoportból. Ehhez képest most sokkal nagyobb dobást valósítottatok meg, hiszen egy tulajdonosi körnél fut össze a Használtautó.hu, a Jófogás és az ingatlan.com. Kicsit segítenél letisztázni a tulajdoni viszonyokat?

– Az eMAG csoportból július 30-i hatállyal adtuk el a részesedéseinket. Ennek a dealnek volt a része, hogy a Vaterát megvásároltuk egyfajta értéktranszfer-vásárlással, és egy Big2 Platform Kft. nevű új cégbe helyeztük át. Akik nagyon figyeltek, akár sejthették is, hogy lesz ebben a csomagban akár még egy szereplő.

Ebben az időszakban már zajlottak a tárgyalások az ingatlan.com csoporttal a Jófogás illetve a Használtautó megvásárlásáról. Az ingatlan.com Zrt-be az ED Group Kft. nevű cégünkkel szálltunk be mint kisebbségi tulajdonos. Erre azért volt szükség, mert ennek a financiális részével együtt tudtuk megszerezni az Adevinta Hungaryt, vagyis a Használtautó.hu-t, a Jófogást és az Autónavigátort.

A megállapodásunk másik része, hogy a Használtautót integráljuk az ingatlan.com csoportba valamilyen időtávon, a Jófogást pedig kiszervezzük egy másik cégbe, amelyben az ED Group és az ingatlan.com Zrt 50-50 százalékos tulajdonosok lesznek. Ennek a cégnek én vállaltam el az operatív vezetését is, és ebben lesz majd együtt a Vatera és a Jófogás.

– Valójában már az eMAG-Extreme Digital összeolvadáskor is terveztétek az exitet?

– Az eMAG-ból való kiválás egy megtervezett folyamat része volt. Ugyan másfél évvel későbbre volt ez tervezve, de a szerződésben volt opció a korábbi kiszállásra is. Úgy döntöttünk, hogy ezt lehívjuk, és most válunk ki. Az összeolvadás igazából határozott időre szólt. 2025 elejéig, amit persze meg lehetett volna hosszabbítani, de valójában már a találkozáskor egyfajta exit politikát folytattunk. A döntés oka, hogy egy kemény fenntartó, üzemeltető jellegű munkává alakult át a korábbi, teremtő tevékenységünk.

Mi az új dolgok létrehozásában és fejlesztésében vagyunk erősek. Az eMAG csoport ma jelentősen a fenntartásra törekszik. Véget értek azok a fejlesztések, amelyek ezt elősegíthetik: raktárbázis-építés, futárszolgálat létrehozása és a márkák egyesítése. Úgy láttuk, hogy ez egy jó pillanat arra, hogy egymás kezébe csapjunk és szétváljunk.

A C2C megközelítésben óriási fantáziát látunk, a piac ebben erősen alakul.

A magyar kkv-knak ez egy nagy lehetőség, amit nekünk meg kell védenünk és tartanunk. Ezért vagyok tagja a különböző piacvédelmi testületeknek és szövetségeknek, hogy a hazai vállalkozók online szerepe nőni tudjon. Úgy éreztem, hogy az eMAG-ban ezt maradéktalanul már nem tudom képviselni, és ebben a helyzetben ez jobban fog menni, ami egy fontos oka volt a döntésemnek.

Így és most lehetőségünk van egy nagyobb hazai online erő létrehozására. Azért érzem ezt fontosnak, mert ennek a piacnak nagyon sok külföldi szereplője lett. Az online térben ez azért veszélyes, mert itt el lehet nyomni a magyar kereskedőket, a hazai munkaerőt, fejlesztéseket. Talán a kormányzati döntéshozói fókuszt is vissza tudjuk hozni az e-kereskedelemre, mert azt látjuk, amióta ennyi a külföldi szereplő, kevésbé figyelnek erre a területre. Platformok nélkül a kisebb, hazai szereplők pedig nem tudnak versenyképesek maradni.

A Vatera megszerzése, illetve a Jófogás és a Használtautó összefogása mögött is ez volt a fő motiváció. Véletlenül éppen összecsengett a mi elképzelésünk ezzel a lehetőséggel. Olyan különleges együttállás volt, amit szerettünk volna kihasználni.

– Mik a fő céljaitok? Milyen változtatásokra számíthatunk a Vateránál és a Jófogásnál? A két portál felhasználói köre jelenleg eléggé különbözik. Továbbra is különböző targetálással működnek majd, vagy inkább az egységesítés a cél?

– A Vatera és a Jófogás az elmúlt években sok szempontból elhanyagolódott. Mindkettő C2C modellben működik: embereket köt össze, nagyrészt használt termékekkel operál, de új termékek is jelentős számban megjelennek rajtuk. A két platform a terület nagy szereplője, de egymás komplementere is, hisz a Vatera erősségét olyan cikkcsoportok jelentik, amik a Jófogáson kevésbé vannak fókuszban: a numizmatika, antik, könyvek és hasonló kategóriák főképpen. A Jófogáson vannak vertikális oldalaink: állás, autó, ingatlan például, illetve a klasszikus marketplace termékek erősek.

Mindkettő nagy múltú cég, és megtalálták az útjukat, hogy tudjanak egymás mellett létezni.

Egyfelől azt látjuk, hogy ezt szeretnénk folytatni – nem úgy, mint az eMAG-Edigital fúziója esetén, hanem külön márkákként tartanánk meg őket. A háttérfolyamatokat természetesen optimalizálni akarjuk, és fenntartani az átjárhatóságot. A Jófogás mint egy ernyőmárka tud működni, hiszen a Vateránál sokkal nagyobb látogatottságú platformról beszélünk, ami most is a leglátogatottabb hazai weboldalak között van.

– Viszont a képhez az is szervesen hozzátartozik, hogy nem működött nyereségesen az Adevintánál…

Igen, ez pillanatnyilag egy veszteséges üzletág. Az a célunk, hogy olyan pályára állítsuk, amiben jól tud működni. Ez a platformosodás az, amiben már elindult, csak még nem ért a végére.

Szeretnénk a vásárlókat “end-to-end” kiszolgálni. Tehát nem csak hirdetési, hanem vásárlói platformot is létrehozni, azaz ha valaki vásárol, akkor kosárba tudja tenni a terméket, amit ki tudunk neki szállítani. Kap egyfajta biztonságot, garanciát és standardizálást, hogyha problémája van, tudjon kihez fordulni, és ne kelljen közvetlen kapcsolatban állnia az eladóval.

Mondhatjuk-e, hogy ez egyfajta “piacteresítése” a C2C modellnek?

– Igen, a szupervíziója az, hogy egy nagy piacteret hozzunk létre ezen a területen. Az állás vagy ingatlan kategóriában nyilván más a helyzet, de a core businessben nálunk egyértelműen a piacteresítés az irány.

– Főként a Jófogásról sok olyan hír látott napvilágot, hogy csalások, pénzkicsaló technikák is megtelepedtek a platformon. Mit terveztek ez ellen?

– Nagyon nagy problémája ez ennek a piacnak, mivel a Jófogáson jellemző termékek, illetve maguk az adás-vétel mechanizmusa nagyon vonzók csalók számára, de az online csalók például a közműszolgáltatók, pénzügyi szolgáltatók, logisztikai cégek, e-kereskedők ügyfeleit is ugyanígy célozzák az adathalászok. A Jófogás az elmúlt években nagyon sokat tett azért, hogy ezeket kiszűrje; komoly automatizmusokat, AI rendszereket, manuális megoldásokat alkalmaz.

Ha bejelentést kapunk, akkor nagyon gyorsan reagálunk, és a hatóságokkal is komoly együttműködéseink vannak. Ennek is köszönhető, hogy az utóbbi időben minimalizálódott a csalások száma. De a platformizálás, piacteresítés nagyon tudja támogatni, hogy még tovább csökkenjenek, hiszen egyre kevesebb adatot kell megadni nyilvános formában az ügyfeleknek. Ezeket a platform maga fogja kezelni.

– Most kizárólag a jelenlegi portálok erősebbé tétele a cél, vagy várhatunk további felvásárlásokat, bővítéseket is?

Fontos megjegyezni, hogy a cégcsoporton belül a Jófogás és az ingatlan.com kontrollját teljesen szétválasztjuk. Többek között az én szerepem is az, hogy külön tudjuk vezetni, ami az egészséges verseny egyik elvárása. Ettől függetlenül azt gondoljuk, hogy ezek az oldalak össze fognak dolgozni, megkönnyítik a felhasználók életét, és lesz egy átjárhatóság közöttük.

A stratégiánk első éveiben az úgynevezett “stand alone” talpraállás, stabilizálás a cél. A platformizálás viszont egy hosszabb távú tervben szerepel. Pillanatnyilag arra fogunk koncentrálni, hogy a Jófogás önmagában egy jó brand, egy jó imidzsű, jó szolgáltatásokkal bíró oldal legyen. A Vatera ugyanezt tudja a saját területén, a Használtautó és az ingatlan.com ha igény mutatkozik rá, akár új funkciókkal bővüljön, és továbbra is teljesítse az ügyfelek elvárásait. Én a Jófogás oldalát látom leginkább, amely a következő években a stabilizálásról és a platformépítésről fog szólni.

– Ezt követően tervezitek-e, hogy valamelyik – esetleg mindegyik – oldalt más országokban is bevezetitek?

Ezek közül vannak lokális és globális jellegű termékekkel foglalkozó platformok. Az ingatlan vagy az autó kategória például lokális terület, tehát nem jellemző, hogy a látogatók más országokban keresnek ilyen hirdetéseket. De például műszaki termékeket már inkább vesznek környező országokból – feltéve, hogy a garanciális vagy a szállítási feltételek jók.

Ennél fogva a Jófogásnál például van értelme akár a globális C2C ügyfeleket összekötni. De ez a következő másfél-két év terveiben még nem szerepel.