Február 8-án kerül sor az Ecommerce Hungary Konferenciára, melynek idei mottója: tapasztalatok 2017-ből, jóslatok 2018-ra, e-kereskedőknek. Az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. rendszeresen szerepel a rendezvényen friss kutatási eredményeivel. Kis Gergelyt, a cég egyik alapítóját arról kérdeztük, ő hogyan látja a mögöttünk és előttünk álló évet.
Mit hozott 2017 az e-kereskedelemnek?
Forradalmi változások nem történtek, de mindenképpen akad néhány érdekes, figyelemre méltó trend.
A szegmensek élmezőnye nagyjából változatlan: továbbra is a számítástechnikai, illetve szórakoztató elektronikai termékek állnak az élen, ugyanakkor látványosan törnek előre a ruhafélék. A háztartási cikkek, lakberendezési tárgyak megszokott módon a nagy volumenek között szerepelnek.
Nagy mértékű növekedés tapasztalható még az FMCG területén. Azt látjuk, hogy ahol elérhető a házhozszállítási szolgáltatás, ott használják is. A fogyasztók fokozatosan rájönnek, hogy nem érdemes maguknak cipelni az ásványvizet, kutyaeledelt vagy bármi mást, ami nehéz, ha kiszállítják nekik. Ez a trend egyébként már érzékelhető a városszéli szupermarketek csökkenő forgalmán.
Hogyan alakult a karácsonyi időszak?
Kifejezetten szokatlan módon. Ahogy friss felmérésünkből is kiderül, a Black Friday kevesebb bevételt generált, mint 2016-ban. Úgy tűnik, a teljes karácsonyi időszakban sokkal tudatosabban viselkedtek a vásárlók, sokkal kevesebb volt a panasz, a nagy balhék elmaradtak. Ez annak a jele, hogy a fogyasztók kezdik megtanulni, mikor és hogyan érdemes vásárolni, jobban kezelik a csúcsidőszakokat, alaposabban utánanéztek a kínálatnak, áraknak, feltételeknek. Továbbá a cégek se akarnak már minden puskaport ellőni a Black Friday-en, karácsony előtt.
Ugyanakkor kérdés, hogy ez a tudatosság milyen elmozdulást hoz a volumenek tekintetében. A kereskedőknek ez nyilván nem mindegy, hiszen a teljes éves kereskedelmi forgalom akár 30-31%-a ebben az évvégi időszakban keletkezik. Hogy ez hogyan alakult az idén, azt csak tavasszal tudjuk majd megmondani, mert a teljes kiskereskedelmi forgalom akkora lesz ismert – addigra zárják le a mérlegeket.
2016 karácsonya után nagy visszhangot kaptak a logisztikai problémák, ez most is így volt?
Kisebb vihart kavart a Posta bejelentése, amivel korlátozta a feladható csomagok mennyiségét. Erről azt gondolom, hogy lehet őket ostorozni érte, de nehéz egy ilyen döntést meghozni, és felelősségteljes magatartás nyíltan felvállalni, hogy mit tudnak reálisan teljesíteni. Az én szememben ez egy érték, meg kell, hogy dicsérjem érte a postás kollégákat. Egy állami cég nem csak a méretéből, hanem a működési logikájából adódóan sem tud annyira rugalmas lenni, mint egy kisebb piaci vállalkozás.
Mit prognosztizál 2018-ra?
Az e-kereskedelem növekedési dinamikája megmarad a 13-20%-os tartományban, nincs olyan körülmény, ami ezt a tempót lassítaná. A makrogazdasági folyamatok kedvezők: a kiskereskedelmi forgalom már 2010-2011-ben elérte árban kifejezett forgalom alapján a 2008 előtti szintet, azóta pedig egyre növekszik. Valójában még a kiskereskedelmi forgalom csökkenés is jót tett anno az online növekedésnek, mert sokan tértek át az internetes vásárlásra a kedvezőbb ajánlatok keresése miatt.
Az e-kereskedelmi forgalom már 2016-ban meghaladta a teljes kiskereskedelmi forgalom 5%-át. A 2017-es növekedéshez képest idén némileg visszafogottabb bővülésre számítok, ezért év végéig nem biztos, hogy sikerült elérni a 6%-os részesedést, de a közelében leszünk, de majd májusban tudjuk megmondani, hogy melyik irányból.
Milyen téren várhatunk érzékelhető trendfordulást?
A kiszállítás rendkívül dinamikusan bővül: nagy cégek elkezdtek saját logisztikát szervezni (lásd Extreme Digital), az FMCG cégek pedig eleve így szerveződtek, így például a Tesconak, Auchannak, Grobynak saját teherautó flottája van. Újdonság, hogy az elektromos teherautó-flottákkal is elkezdtek kísérletezni. A legnagyobb hatást viszont valószínűleg a 24 órás kiszállítás megjelenése fogja okozni. Ez nagy lépés, logisztikai szempontból olyan, mintha rendszeresen induló buszjáratokat indítanának, csak itt teherautókra kell a csomagokat felpakolni, majd villámgyorsan kézbesíteni. Folynak róla viták, hogy ez a szolgáltatás vajon kereslet- vagy kínálatindukált, de örök dilemma, hogy a nagyközönségnek hogyan lehetne igénye valami radikálisan újra, ha még nem tapasztalta meg működés közben.
Ami a fizetési módokat illeti, nem érdemes meglepő dolgokra számítani. A bankkártyahasználat kúszik felfelé, az online kiskereskedelemben – vagyis a termékek értékesítésénél – is már 10% felett jár az összes fizetési módon belül. Ugyanakkor a kiskereskedelemben még mindig az utánvét az uralkodó fizetési mód, a bankkártyahasználat inkább a szolgáltatás vásárlásoknál jellemző.
Mely területekre érdemes koncentrálni a magyar e-kereskedőknek 2018-ban?
A nagyok (mint az Amazon, az Ali baba), a teljes kínálat irányába mennek, és még nagyobbak lesznek. A középkelet-európai cégek viszont belépnek egymás piacaira. A hazai kisebb cégek számára a kisebb, akár niche piacok megtalálása és kiszolgálása tűnik az egyetlen jó lehetőségnek, a cipőtől kezdve a szépségápolásig.
Érdekes lehetőség a frissárú kérdésköre: amikor friss zöldségeket, gyümölcsöket, étalapanyagokat szállítanak ki, akár előkészítve, szeletelve. Ugyanakkor ez nagyon nehéz terep a beszerzés és a logisztika kihívásai miatt. Vannak már országok, ahol óriási sikert aratott ez a termékkategória, nálunk viszont el kellene érni hozzá egy vásárlószámot, ami mellett már megéri üzemeltetni a rendszert. Ez egyelőre nincs meg, maximum Budapesten. Nem biztos, hogy 1-2 éven belül sikerül elérni a kritikus tömeget, de amikor majd összejön, akkor ez egy izgalmas piac lesz. Furcsán hangzik, de az élelmiszer piachoz kötődő technológiai fejlesztések olyan változásokat tudnak eredményezni, amikre ma még nem gondolunk. A készétel piacon pl. a napi szintű kiszállítást ma már lehet váltani heti szintűre (kevesebb futárt, de egyszerre nagyobb mennyiség elvitelét fogja jelenteni), mert elő lehet úgy készíteni ételeket, hogy az melegítve ugyanolyan lesz, mint az aznap készített.
Az Ecommerce Hungary Konferencián még több érdekes és hasznos tudnivalót hallgathat meg 2017 tapasztalatairól és 2018 várható trendjeiről az e-kereskedelemben. Vegyen részt Ön is az eseményen február 8-án a Larus rendezvényházban!