2019 e-kereskedelmi trendjei: innováció vagy halál?

2019 e-kereskedelmi trendjei

Évek óta folyamatosan növekszik az online kereskedelem volumene, és tavaly már egyértelműen látszott, hogy a fizikai eladások 56%-át is digitális platformokon látott/megismert hirdetések befolyásoltak. Az öt legnagyobb kereskedelmi cégből három tulajdonképpen online kereskedő, az Amazon mellett a két kínai nagyágyú az Alibaba és JD.com uralta az Internetes piacot. Az Amazon a világ legnagyobb e-commerce piacának, az amerikainak több mint felét magáénak tudhatja miközben tovább folytatja a globális terjeszkedést, nemcsak a kereskedelemben, de a tartalomszolgáltatás és felhő szolgáltatások terén is.

A megváltozott fogyasztási szokásokat kutató elemzések szerint az Amazon vásárlók 28%-a egyre kevesebbet vásárol más webáruházban. Sőt, majd ötödük nem is nagyon szeretne más online boltban vásárolni, vagy legalábbis azt szeretné, hogy az Amazonon vehesse meg a kiválasztott temékeket és ne kelljen más kereskedőhöz fordulnia.

Legyen bárhogy is, egy biztos, a kereskedelem fejlődésének motorja továbbra is az innováció lesz. Azok a kereskedők, akik 2019-ben nem tudnak fejlődni válasz-készségben, a tranzakciók lebonyolításának gyorsításában vagy árpolitikában, aligha maradhatnak talpon az új évezred második évtizedének végén.

Az alábbi cikkben bemutatunk néhány olyan e-kereskedelmi trendet, amelyek valószínűleg hatással lesznek arra, hogy az online kereskedők milyen évet zárnak idén.

M-commerce térhódítása

Manapság már megkerülhetetlen a mobilra történő optimalizálás, ha bármilyen formában elektronikus kereskedelemmel szeretne valaki foglalkozni. Bár a konkrét számok elemzőtől függően változnak, hogy 2018 vagy 2019 volt a fordulópont, amikor a globális e-kereskedelm több mint fele mobil készülékről érkezett, annyi bizonyos, hogy ma már elengedhetetlen a fogyasztói elvárásoknak megfelelő mobilra optimalizált tartalom. A globális forgalom megítélésében azért nagy a szórás, mivel minden elemző eltérően súlyozza a cross-platform vásárlásokat – amikor a vásárlás során egy több platormot és kapcsolódási pontot használva teljesül a tranzakció.

Közösségi média

A közösségi média oldalakon történő értékesítés és a virális marketing stratégiák az utóbbi években egyre jelentősebb szerepet töltenek be az e-kereskedelemben, és ez a trend nem igazán látszik megtörni. A Business Insider felmérése szerint a közösségi médiából induló tranzakciók száma az 500 legnagyobb elektronikus kereskedelmi oldal bevételeiből mintegy 6 és fél milliárd dollárra rúgtak, a növekedés éves üteme az elmúlt három évben folyamatosan 25 százalék körüli volt.

A közösségimédia-jelenlét persze nemcsak közvetlen eladásokat eredményez, a kereskedőknek és márkáknak mára már alap, hogy influenszereken és kampányokon keresztül folyyamatosan jelen legyenek a közösségi oldalakon ezzel is erősítve a vásárlók kötődését a cégekhez. Sőt, a legtöbb új vásárló már ezeken a platformokon ismerkedik meg az általa nem ismert márkákkal valamint találkozik először új termékekkel vagy szolgáltatásokkal.

Okos eszközök

Évek óta egyre többet hallani az okos otthonokról és az IOT (Internet of Things) eszközökről, amelyek gyors ütemben terjednek és ezzel együtt egyre inkább lehetőséget jelenthetnek a digitális kereskedelemmel foglalkozók számára.

Az Apple és a Google, valamint az Amazon által forgalmazott okos hangszórókat például a tulajdonosok 54%-a naponta használja, és a felhasználók 44%-a vásárlásra is használta már.

Nem árt, ha boltunkat mi is leteszteljük abból a szempontból, hogy okos eszközökkel is felfedezhető-e, és lehet-e használatukkal várárolni az oldalon. Azok, akik nem felelnek meg ezeknek a követelményeknek, könnyen elvérezhetnek az egyre erősödő versenyben.

Logisztika: aznapi kiszállítás

Bárhogy nézzük is, kétségtelen tény, hogy az Amazon Prime előfizetéssel az óriás nagyon feladta a leckét a versenytársainak azzal, hogy még aznap házhoz viszi az időben leadott rendeléseket. Ezzel gyakorlatilag átírták a modern kori elektronikus kereskedelem alapszabályait. A felhasználók pedig megszokták és ragaszkodnak is ehhez a vívmányhoz. Az AI és logaritmikus megoldásokat alkalmazó vállalatok korai felhasználói, már most is 10 százalékkal nagyobb volumenben tudnak vásárlókat kiszolgálni, mint nem reagáló konkurenseik, de a logisztikai kihívások megoldása, mindenképpen komoly technológiai beruházással jár.

Többcsatornás értékesítési modell

Kár lenne temetni még a hagyományos boltokat. Bármennyire is erős az online kereskedelem, az eladások aránya napjainkban 90 százalékban még mindig hagyományos boltokban zajlik. Az igazán komoly szereplők tehát elengedhetetlen, hogy megjelenjenek termékeikkel a fizika síkon is.

A többcsatornás értékesítésből fakadó hűséges vásárló pedig elengedhetetlen az egészséges piaci jelenléthez. Azok a vásárlók pedig akik betérnek a jól ismert márka fizika boltjaiba általában jelentősen több időt töltenek vásárlással, és értelemszerűen többet is költenek ott. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy a fizikai élmény szorosan kapcsolódjon egy olyan személyre szabott felhasználói élmény, amelyet figitális értékesítésnek hívunk.

Kiterjesztett valóság

Az olyan eszközök elterjedésével mint a a ‘Shopify AR’ alighanem egyre több online kereskedő él majd a kiterjesztett valóságra épülő AR megoldásokkal is. A termékek kipróbálásáról készített fotók, vagy személyre szabott divat tippek egyre inkább részét képezik majd a vásárlási élménynek.

A figitális élmények egyik alapja a kiterjesztett valóság, azaz Augmented Reality, amely összekapcsolja a digitális értékesítés élményét a fizikai vásárlás élményeivel. A legmodernebb eszközök, amelyekkel már felhasználóbarát kiterjesztett valóság szolgáltatható, egy-két éve piacon vannak, és egyre nagyobb szerepet játszanak, nemcsak a brandépítés és termékbevezetés területén, de a logisztikában vagy az értékesítésben is.

Online mikro piacterek

Fontos szerepet kapnak majd idén a kevésbé tradicionális értékesítési csatornák is. A hagyományos online kereskedelmi piactereken túl sok olyan keresési és közösségi platformon lehet majd közvetlenül tranzakciókat bonyolítani, amelyek alapvetően nem termékek bemutatására hoztak létre, de közvetlen kapcsolatot teremthetnek egy-egy kereskedő közönségével.

Az Instagram Checkout vagy a Google által idén tavasszal tesztelni kezdett kép találati lista oldalon való közvetlen termék listázás mind-mind olyan újszerű kapcsolódási pontot jelenthetnek a fogyasztók következő generációjának tagjaival, amelyek valószínűleg kihagyhatatlan lehetőséget jelentenek az elkövetkező évek online kereskedőinek.

mm
Jóbi Attila

Online marketing menedzser, újságíró, média menedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!