Az elmúlt években az Instagram folyamatosan építkezett abba az irányba, hogy felhasználói számára közvetlenül biztosítson vásárlási lehetőséget. Ebben a mostanáig tartó folyamatban egy fontos mérföldkő volt, amikor bevezették a termékmegjelölés funkciót, illetve kialakították a bolti felületet. Így az Instagramon belül megtekinthetővé és azonosíthatóvá váltak termékek, valamint a kereskedők közvetlenül az alkalmazásból irányíthatták az Instagram-felhasználókat saját webshopjukba. A legfrissebb újítással azonban már a felhasználóknak lehetőségük lesz az applikáción belül is vásárolni: vagyis a termék megjelenítésétől a fizetésig teljesen az alkalmazásban zajlik le vásárlás folyamata.

Március közepén indította el az Instagram a legújabb fejlesztését, a Checkout-ot, egyelőre csak tesztfunkcióban és korlátozott kör számára az Egyesült Államok területén. A Checkout a már korábban bevezetett termékmegjelölés funkcióra épít (product tag, ez korábban termékleírást tartalmazott, illetve a kereskedő weboldalára irányította az érdeklődő potenciális vásárlót), ebben jelenik meg új opcióként a „Checkout on Instagram”. A felhasználó erre kattintva tudja kiválasztani az általa megvásárolni kívánt termék jellemzőit (például méretet, színt), majd az adatok megadása (elérhetőségi adatai, szállítási címe) után tudja végrehajtani a vásárlást bankkártyás vagy PayPal-es fizetéssel. Ez a funkció jelenleg csak az Instagram mobilapplikációjában érhető el, webböngészőből nem, illetve további korlátozást jelent, hogy a vásárlók egyszerre csak egy terméket tudnak megvásárolni.

Az első körben több, mint 20 nagy cég csatlakozott az Instagram Checkout lehetőségéhez, az Instagram a bejáratott, nagy márkákat kereste meg. Az Egyesült Államokban így többek között az Adidas, a Burberry, a Dior, a H&M, a Michael Kors, a Nike, a Prada vagy a Zara termékeit lehet megvásárolni az alkalmazáson belül. A tesztidőszakot az év végéig tervezik, azután majd bővülhet az Instagram partnereinek köre, illetve a funkció elérhetősége. Dolgoznak azon, hogy amikor a tesztfázist követően megnyílik szélesebb körben az új funkció, a kereskedőknek lehetőségük legyen integrálni azt az olyan szolgáltatókkal, mint a Shopify, a BigCommerce, a ChannelAdvisor vagy a CommerceHub.

A fizetéssel kapcsolatban érdemes tudni, hogy az Instagram megjegyzi és tárolja a bankkártyaadatokat, így azokat a felhasználónak csak egyszer kell megadnia. Az Instagram célja ezzel az, hogy a felhasználók a további vásárlásaikat könnyen és gyorsan, egy kattintással végre tudják hajtani. Más oldalról ugyanakkor ez adatvédelmi aggályokat vethet fel a potenciális használókban, elbizonytalaníthatja őket akkor is, ha bevett gyakorlatnak számít. Ezt a bizonytalanságot oldhatja, hogy a PayPal segítségével is lehet fizetni, így a felhasználóknak nem kell adataikat az Instagramra bízni, ha nem akarják. Tömeges online bankkártyacsalások egyébként is meglehetősen ritkán fordulnak elő, így biztonságos fizetési megoldásnak számít ez az út, bár az utóbbi időkben a Facebook adatkezelési eljárásainak biztonságával kapcsolatban megnőtt a felhasználók körében a bizalmatlanság. Ezen pedig az sem segít, hogy van lehetőség PIN-kóddal védeni a fizetési adatokat, hiszen ez csak a külső támadásokkal szemben nyújt védelmet.

Az Instagram ezután még többet tud majd a felhasználóiról: nemcsak az érdeklődési területeiket tudja feltérképezni a követett és megtekintett profilok alapján, hanem tovább megy, és a vásárlási és fogyasztási szokásaikat is megismerheti, így pedig még pontosabb képet alkothat róluk, ami azt jelenti, hogy számára a felhasználói kereskedelmi szempontból még értékesebbé válnak.