A pontos cím valójában úgy hangozna, hogy „Jön az armageddon – a Google egyszerre indít több algoritmusfrissítést, köztük egy Core, egy Hasznos Tartalom és több Spam update-et is„. De ez így – még ha kimerítően pontos is –  túl hosszú lenne. A lényeg, hogy március 5-től új időszámítás kezdődött. A  Google útjára indított egy, eddig még soha nem látott frissítéscsomagot. A művelet célja, hogy jelentősen javuljon a keresési minőség, és akár 40 százalékkal is csökkenjen a keresőben a nem hasznos tartalmak száma. Nézzük, mire lehet számítani a jövőben! 

A 2024. márciusi Core update minden korábbinál jelentősebb lehet. Március 5-én a Google elindította az év első algoritmusfrissítését, ami történetesen egy Core update (magyarul alapalgoritmusnak vagy központi algoritmusnak nevezhetjük).

Elizabeth Tucker, a Google termékigazgatója a keresési területen a Google március 5-i közleményében jelezte, hogy a frissítés várhatóan 40 százalékkal csökkenteni fogja a Google találati listáin az alacsony minőségű, nem egyedi tartalmakat. A frissítés lefutása akár egy hónapot is igénybe vehet, mivel a korábbiaknál komplexebb, több belső rendszert érintő frissítésről van szó. A Core algoritmus több komponensét is fejlesztették, ezért a hatása is jelentősebb lesz a korábbiaknál. Chris Nelson, a Google keresési minőségért felelős csapatának tagjaként elmondta, hogy „több rangsorbeli ingadozásra lehet számítani, mint egy szokásos core frissítés esetében, ahogy a különböző rendszerek fokozatosan frissülnek és egymást erősítik”.

A Search Engine Land úgy értesült, hogy a Google szerint ez a módosítás finomítja annak az értelmezését, hogy mit tekintenek „nem hasznos, alacsony felhasználói élményt nyújtó, illetve emberek helyett elsősorban a keresőmotoroknak írt tartalomnak”. Ebbe „beletartozhatnak olyan site-ok is, amelyeket azért hoztak létre, hogy nagyon specifikus keresési lekérdezésekre egyezzenek” – olvasható a Google közleményében. 

A Hasznos Tartalom algoritmus (HCU) mostantól a Core frissítések része lesz

Mivel a HCU innentől a Core algoritmus része lesz – illetve: már most is a 2024. márciusi Core update részeként frissül -, a Google nem jelzi többi többé, ha frissítik. Helyette egy alapalgoritmus update részeként valósul majd ez meg. A  mostani update során a Hasznos Tartalom algoritmus osztályozó rendszere is átalakításon esik át, de más változtatásokat is végeznek rajta.

Mit tegyél, ha a rangsorolásod elkezd bezuhanni? Sajnos egyértelmű válasz nincs a kérdésre. Továbbra is a Google korábbi tanácsai érvényesek, amelyeket a központi frissítés által negatívan érintettek számára adtak ki, ennek főbb pontjai:

  • Nincsenek konkrét lépések a helyreállításhoz. Egy negatív rangsorolási hatás nem feltétlenül jelzi, hogy bármi baj lenne az oldalaiddal. (Ez megnyugtató…)
  • Válaszolj a Google útmutatójában található kérdésekre a tartalmad minőségének értékeléséhez.
  • Várj a következő Core frissítésre. Az alapalgoritmus frissítések között is tapasztalhatsz némi javulást, de a legnagyobb változások a következő központi frissítés után következnek be. (Tehát csak néhány hónapot kell kibírni minimális vagy nulla organikus forgalommal, ez is megnyugtató…)

A 2024. márciusi Spam algoritmus frissítések

A Google bejelentette az új Spam algoritmus frissítéseket, valamint a spam irányelvek frissítését is, amelyek kiegészítik a jelenlegi Core update-et. A Spam frissítések közül kettő automatizált és manuális intézkedések eredményeként valósul meg a napokban, egy pedig később lép életbe. (Ez utóbbiról lejjebb írunk részletesebben.)

A tömegesen előállított tartalommal visszaélést targetáló Spam update

A Spam update, amely a nagyléptékben előállított tartalommal való visszaélésre fókuszál, a régi „spamszerű automatikusan generált tartalom” irányelv frissítése miatt vált szükségessé. Ez mostantól magában foglal és büntethetőnek tekint bármilyen olyan nagymértékű tartalomelőállítási módszert, amely célja a keresési rangsorban való jobb megjelenés.

A Google szerint a tartalom nagymértékű előállítása a keresési rangsor javítása érdekében eddig is ellenkezett az irányelveikkel. Úgy is, hogy az akár automatizálással, akár emberi kéz nyomán, akár ezek kombinációjával valósult meg. Így csupán arról van szó, hogy a régi spam irányelv frissítésre szorult. Leginkább ez a generatív AI és az egyre fejlettebb tömeges tartalomelőállítási módszerek elterjedése miatt történt .

A Google március 5-től kezd el lépéseket tenni a nagymértékben előállított tartalommal való visszaélés ellen. Teszi ezt mind algoritmikus rendszereken keresztül, mind manuális intézkedésekkel.

Kikre várhat büntetés? 

  • alacsony vagy semmilyen értéket nem adó, rövid idő alatt nagy mennyiségben publikált tartalmakra
  • olyan oldalakra, amelyek úgy tesznek, mintha gyakori kérdésekre adnának választ, de nem nyújtanak egyedi tartalmat

Arról nincs szó, hogy az egyébként minőségi, de részben vagy teljesen generált tartalmak is a mostani Spam update célkeresztjében lennének. Ebből arra következtethetünk, hogy nem önmagában a AI kontentekre vadásznak, hanem ezek alacsony minőségű, elsősorban keresőmotoroknak létrehozott, tömegesen előállított gonosz ikertestvéreire.

A lejárt domainekkel való visszaélés mostantól spamnek minősül

A lejárt domainekkel való visszaélés mostantól szintén spamnek és büntethetőnek minősül – írta E. Tucker a Google közleményében.  Vagyis: ide sorolódik az a gyakorlat, amikor valaki megvásárolja a lejárt domainneveket, és újrahasznosítja azokat, hogy alacsony minőségű tartalmainak rangsorolását növelje.

A Google szerint ugyanis ez a technika megpróbálhatja becsapni a felhasználókat, hogy azt higgyék: az új tartalom része az előző oldalnak. Pedig ez nem feltétlenül igaz. A jelenlegi Spam update-tel konkrét és világos üzenetet akarnak küldeni a tartalomkészítőknek: ne vásároljanak lejárt domainneveket  rangsorolási előnyök reményében.

Az oldal hírnevével visszaélés a Google-nél szintén spamnek minősül

A Google megfogalmazta új irányelveit az „oldal hírnevével való visszaélésre” vonatkozóan is. Ez az a gyakorlat, amikor harmadik féltől származó alacsony minőségű tartalom kerül ki egy weboldalra azzal a szándékkal, hogy kihasználják a weboldal rangsorolási erejét. Az új irányelv tisztázza, hogy a „harmadik felek által elsősorban rangsorolási céllal előállított tartalom spamnek minősül, amennyiben a weboldal tulajdonosának szoros felügyelete nélkül kerül ki”.

Ez persze szintén nem jelenti, hogy minden harmadik féltől származó hirdetési tartalom szabálysértő lenne. Csak azok, amelyek nem képviselnek értéket, nem kapcsolódnak a host oldal tartalmához, megtévesztő lehet a felhasználóknak, és a felülvizsgálat legkisebb jele nélkül került ki. 

A techcég jelezte, hogy az új spam irányelv életbe lépésének dátuma május 5. Ezután kezdik el az automatizált és manuális intézkedéseket az ilyen típusú visszaélések ellen. 

Az eddig ismert nemzetközi hatások röviden

A frissítéscsomag hatásáról egyelőre csak nemzetközi példák vannak, a hazai weboldaltulajdonosok körében egyelőre nem tudni arról, hogy bárki is áldozatául esett volna a büntetéshullámnak. A közösségi médiában szaporodó bejegyzések azonban azt mutatják, hogy a Google algoritmusa nem vesztegeti az időt. Az utóbbi napokban is rengeteg weboldalt érintettek negatívan az update-ek. A megbüntetett oldalak mennyisége történelmi szintet érhet el. A több évtizedes tapasztalattal rendelkező senior SEO szakemberek pedig egyetértenek abban, hogy ez a frissítés ott van a legfontosabbak között az örökranglistán.

A website tulajdonosok folyamatosan számolnak be arról, hogy oldalaik teljesen eltűntek a keresőből a büntetésnek hatására, ráadásul csak a töredékük kap erről bármilyen értesítést a Google Search Console-on keresztül vagy emailben. 

Példa több milliós forgalmúra becsült website teljes eltávolítására a keresőből  (Forrás: ITE.hu)

A büntetések is nagyon gyorsan történnek. A forgalomkiesés szinte egybeesik a jelzés megjelenésével – ezt a Search Console-ban a Kézi műveletek menüpont alatt lehet ellenőrizni.

Persze, a nagy vesztesek mellett nagy nyertesek is vannak, sokaknak a napokban extrém módon megnőtt az organikus forgalmuk.

Pocsék oldalak? – Alacsony minőségű oldalak

Egy másik megfigyelés, hogy úgy tűnik, az előző frissítéseket túlélő oldalak ezúttal nem menekültek meg. Néhány közösségi média bejegyzés olyan alacsony minőségű oldalak eltávolítását ünnepli, amelyek eddig makacsul megvetették a lábukat a SERP-en, és megúszták a büntetést a korábbi Google frissítések során. 

Természetesen van olyan példa is a beszámolók között, akik nem értik, hogyan tűnhetett el oldalaik teljes hálózata a keresőből. Állításuk szerint a tartalmakat főleg manuálisan hozták létre, és csak kisebb AI segítséget vettek igénybe. Egy ilyen bejegyzés fontos részlete, hogy a nyolc érintett oldalt az elmúlt két évben hozták létre, és mindegyik különböző niche témájú volt. Lehetséges, a Google úgy ítélte meg, hogy az oldalak szerzője nem rendelkezhetett azzal a mély szakértelemmel mind a nyolc speciális területen, amit a Google elvár.

Egyesek úgy gondolkodnak…

Egyesek úgy gondolkodnak, hogy a Google az AI tartalmat elsősorban a rövid idő alatt közzétett óriási mennyiségű tartalomnövekedés alapján füleli le. Ez azonban nem feltétlenül igaz. Ha egy oldal naponta több száz vagy ezer cikket tesz közzé és visszaél a Search Console API-jával az indexeléshez, az biztosan könnyen azonosítható. Ennek azonban ellentmondanak a kis oldalak beszámolói, amelyek nyilvánvalóan nem voltak versenyképesek a nagyokkal szemben, mégis kitiltásra kerültek. Tehát látszólag jelentéktelen oldalakat is ért büntetés – például egy összesen 8 db, 100%-ban AI segítségével készült cikket tartalmazó domaint is, számolt be róla egy Twitter felhasználó

A kézi tartalmak sincsenek azonban teljes bizonságban. A beszámolók szerint régebbi oldalak is érintettek lehetnek, amelyek korábban sosem kaptak büntetést. Egy érintett tweetelő szerint olyan oldalát nullázták le, amelyen nincs spam, a cikkeket megbízható szerzők írták, a képektől a tartalomig minden saját volt.

Tanulság

A bejelentett példák alapján biztosak lehetünk benne, hogy a jelenlegi Core frissítés és kiegészítései jelentős változást hoznak a nemzetközi rangsorolási rendszerekben és algoritmusokban. Egyelőre az egész SEO iparág várakozik és figyel. Azt ajánljuk, kövesd Te is figyelemmel a magyar és nemzetközi viszonyokat, és győződj meg róla, hogy a tartalmaid értékesek a felhasználók számára, akár teljesen manuális, akár nagyrészt generatív AI segítségével készültek. Nincs igazán garancia, de ez tűnik a legbiztosabb útnak, hogy kivédhesd a büntetést.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.