A TikTok nagyszerű választás, ha az ember egy meglepően jól működő algoritmus által a saját ízlésének megfelelően összeválogatott, magával ragadó tartalmakra vágyik. De vajon működnek-e ebben a környezetben a reklámok?
Mivel a TikTokon közzétett rövid videókat jellegüknél fogva könnyű átpörgetni, joggal merül fel a kérdés, vajon nem ugyanez-e a helyzet a hirdetések esetén is. Amikor megjelenik egy reklám, az emberek egyszerűen tovább lapozhatnak – ennek alapján azt gondolhatnánk, a TikTok hirdetések esetén nem lehet túl magas az elkötelezettség és a reagálási arány. De vajon igaz-e ez a feltevés?
Erre a kérdésre kereste a választ a TikTok a MediaScience kutatócéggel közösen készített felmérése segítségével. A 343 résztvevő bevonásával készített felmérés során a TikTok versenytársainak számító közösségimédia-oldalakkal összehasonlítva vizsgálták a platform látogatóinak elkötelezettségét, a márkaemlékezetet és a reagálási arányt. Érdemes megjegyezni, hogy bár kontrollált körülmények között elvégzett felmérésről beszélünk, a leírás alapján a helyzet meglehetősen jól modellezte a való életet.
„A résztvevők a saját tempójukban néztek végig egy TikTok tartalomfolyamot, illetve böngészték a három másik platform valamelyikét. Mindegyik tartalmi blokk nyolc darab hirdetést tartalmazott, és a résztvevők szabadon átugorhatták bármelyik reklámot és tartalmat, éppen úgy, ahogyan azt a megszokott körülményeik között tennék” – áll a tanulmány bevezetőjében. A MediaScience munkatársai a felmérés során a szemmozgást, a szívverést és a galvanikus bőrreakciót figyelve vizsgálták meg, hogyan reagálnak a résztvevők az egyes reklámokra, hogy kiderítsék, vajon mennyire működnek a TikTok hirdetések.
A legfontosabb megállapítások
A TikTok hirdetések még rövid megtekintési idő esetén is erős márkaemlékezetet eredményeznek – ezt a felmérés egyértelműen bizonyította. „Bár a márkafelismerés rendszerint függ attól, hogy a fogyasztók mennyi ideig nézik az egyes hirdetéseket, a TikTokon megjelenő reklámok akkor is erős márkaemlékezetet produkáltak, ha csak rövid ideig nézték őket a résztvevők. Még a hat másodperces vagy annál rövidebb, képernyőn látott hirdetések is a legalább 20 másodperces hirdetések felidézési eredményeinek 38%-át érték el” – olvasható a tanulmányban.
Ez valószínűleg összefügg azzal a ténnyel, hogy a TikTok felhasználói nyitottabban állnak az általuk látott tartalmakhoz, és nagyobb elkötelezettséget tanúsítanak irányukban. A jelenség oka meglehetősen egyszerű: a rövid videók megkövetelik a néző azonnali figyelmét, hiszen másodpercek alatt kell megértenünk a klipek kontextusát. Ez egyben azt is jelentheti, hogy a TikTok-felhasználók nagyobb odaadással nézik a platformon közzétett tartalmakat, következésképp akkor is képesek felidézni az egyes hirdetéseket, ha csak viszonylag rövid ideig látták őket.
Ezt a feltételezést az elköteleződési idővel kapcsolatos statisztikák is alátámasztják. Ismét a tanulmányból idézve: „Függetlenül attól, hogy mennyi ideig látható a képernyőn egy adott reklám, a TikTok már az első néhány másodpercben felkelti a néző figyelmét, és fizikai reakciót vált ki. Másként fogalmazva, a TikTokos hirdetések hamarabb kifejtik hatásukat a nézőkre, mint az egyéb platformokon látott hasonló reklámok.”
A felmérés alapján a márkaüzenet szintén jobban közvetíthető a TikTokon, mint más felületeken: az itt reklámozott márkák erősebb márkafelismerési értékkel bírnak, mint a többi vizsgált közösségi oldalon hirdető társaik.
Nem árt persze tudni, hogy a hirdetések sikerességében egyéb tényezők (például az egyes reklámok egyedi jellemzői) is fontos szerepet játszanak. A tartalomfolyamba organikusan illeszkedő hirdetéseket nyilván nyitottabban fogadják a felhasználók, mint a platform dinamikáját megtörő reklámokat, ráadásul a TikTok szellemiségére ráérző márkákra valamelyest a platform „trendisége” is átsugárzik.
A felmérés adatai azonban e tényezők figyelembevételével is azt bizonyítják, hogy a TikTok-felhasználók érdeklődéssel viszonyulnak a promóciós tartalmakhoz, és általában véve jobban, aktívabban reagálnak rájuk, mint más közösségi felületek felhasználói.
Néhány hasznos tipp
Természetesen mindez önmagában még nem elegendő a konverziós ráta növeléséhez. A sikeres TikTok-kampányokkal kapcsolatos javaslatainkról több cikkünkben is írtunk már, így most csak a felmérés készítőinek három legfontosabb tanácsát idézzük.
1. Ne reklámot készíts, hanem TikTokot!
Nem véletlen, hogy a platform üzemeltetői számtalanszor megfogalmazták már ezt az alapelvet, hiszen a TikTok szellemiségéhez illeszkedő hirdetések lényegesen nagyobb figyelmet kapnak mint az oldal dinamikáját megtörő reklámok.
2. Készíts magukkal ragadó videókat!
A TikTok lényege a kreatív történetmesélés: kísérletezz bátran, használd az aktuális kulturális trendeket, legyél eredeti! Maga a felület is számos eszközt kínál az eredeti és hangulatos, a TikTok-tartalmakhoz szervesen illeszkedő promóciós videók készítéséhez.
3. Élj a TikTok Ads Manager nyújtotta lehetőségekkel!
Használd a TikTok Ads Managert, hogy népszerűbbé tedd márkádat és szolgáltatásaidat ezen a különleges felhasználói közösséggel rendelkező, egyedülálló oldalon!