A friss számok alapján úgy tűnik, a Google ténylegesen jobb belátásra térhetett, és e-kereskedelmi riválisainak immár jobb szolgáltatást nyújt a szponzorált találatok között – mondja az EU trösztellenes vezetője. Margrethe Vestager hozzáteszi, hogy azt azonban még túl korai lenne megmondani, hogy a keresőcég erőfeszítései elegek lesznek-e ahhoz, hogy elkerülje a további bírságokat, a tavalyi rekordösszegű büntetés után.
Mint ismeretes, a Google tavaly 2,4 milliárd euró (2,8 milliárd dollár) összegű bírságot kapott az Európai Uniótól, mert a hirdetések között előnyben részesítette saját szolgáltatását, a Google Shoppingot. Brüsszel akkori indoklása szerint a keresőmamut piaci erőfölényével élt vissza, amikor találati listáin előtérbe helyezte saját áruháza ajánlatait a versenytársakéval szemben. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy ha a felhasználó olyan termékre keresett a Google-ben, ami szerepel a Shopping kínálatában, a kereső licit nélkül, automatikusan azt a találatot adta ki elsőként.
A Bloomberg beszámolója szerint Margrethe Vestager a brüsszeli Európai Parlamentben, a törvényhozók előtt úgy fogalmazott: a büntetés kiszabása óta a fizetett találatoknál erőteljesen növekszik a riválisok termékeinek megjelenési száma. A növekedés a versenytársak javára nagyjából 20 százalékpontos, vagyis a márciusi 15 százalékos arány egyharmad körülire kúszott fel. Ennek megfelelően a kattintások aránya is két és félszeresére, a februári 2,5 százalékról 6,1 százalékra nőtt.
Ez még mindig nem sok, de sokkal több – mondta Vestager. A felzárkózás stádiumában vagyunk, a rivális hirdetések állománya is növekszik a néhány hónappal korábbihoz viszonyítva. Éppen ezért nem hoztak még döntést arról, eleget tett-e a Google azért, hogy ne kelljen újabb súlyos milliárdokat befizetnie a visszaélések miatt az EU kasszájába.
Ha az EU döntéshozói úgy határoznak, hogy a keresőcég nem tett eleget a felszólításnak, és továbbra is a saját javára manipulálja a találati listákat, a Google az európai trösztellenes szabályozások értelmében globális éves bevételének 5 százalékát kockáztatja.
Ahogy arról tavaly írtunk, a Google a büntetés után komoly lépéseket tett a további bírságok elkerülése érdekében, így ősszel a keresőóriás anyavállalata, az Alphabet úgy döntött, a Shopping a továbbiakban önállóan gazdálkodó üzletágként üzemelhet tovább a cégcsoporton belül. Ez a döntés persze azt is jelentette, hogy az új divíziónak ugyanúgy kell majd licitálni és fizetni a szponzorált találatokért, ahogy mindenkinek, aki az AdWords szolgáltatáson keresztül hirdetést ad föl.
A Google Shopping 2012-ben indult, és az elmúlt két évben már a leggyorsabban növekvő e-kereskedelmi platformok között szerepel. Teljes bevétele 2016. és 2018. között 64 százalékkal, a megjelenések száma pedig 80 százalékkal nőtt. 2017 harmadik negyedévében a kereskedők 36%-kal többet hirdettek, mint egy évvel korábban. A szolgáltatás számos európai országban működik, Magyarországon egyelőre nem használható.