Érdekes kísérletet folytat az Instagram: eltüntetik a like-okat a képekről?

Lájkok nélküli Instagram

A korábban kiszivárgott pletykáknak megfelelően a Facebook a május eleji F8 Developers Conference keretein belül bejelentette, hogy egy új funkciót, azaz helyesebben talán egy meglévő funkció eltörlését kezdi tesztelni a kanadai piacon: a like-ok számának elrejtését.

A döntést azzal magyarázzák, hogy a like vadászat nincs jó hatással a felhasználók mentális egészségére. Jelenleg például sok felhasználó inkább törli azokat a posztokat, amelyek nem kapnak elég like-ot. Az Instagram pedig azt szeretné, ha a tagok inkább a megosztás örömére fókuszálnának és nem a kapott like-ok számára. Látszólag ellentmond ennek, hogy a tulajdonosok továbbra is látni fogják a kapott like-ok számát, csak a követőik számára nem lesz publikus adat. Néhány apró profilkép továbbra is megjelenítésre kerül majd az összes kedvelő közül, azonban a like-on konkrét száma nem.

Instagram post like-ok száma nélkül
A korábban kiszivárogtatott képernyőfotók.

Az Instagram felhasználóinak mentális egészsége miatti aggodalma nem alaptalan. A közösségi média témakörében készült felmérések szerint sok, főleg fiatal Instagram-használó túlságosan nagy jelentőséget tulajdonít a kapott like-ok számának, valamint az önmaguk mások kirakat-képeihez való hasonlítgatása sem vezet jóra.

Az Egyesült Királyságban nemrégiben végeztek egy felmérést fiatal felhasználók körében, amiből kiderül, hogy a különböző közösségimédia-platformok túlzott használata amellett, hogy hozzájárul a szorongás és a depresszió kialakulásához, a tagok elszigeteltség érzését is növeli, továbbá rontja a saját testükhöz való viszonyukat és az alvásuk minőségét. A sok negatív hatás mellett néhány pozitív aspektust is megfigyeltek a közösségi média használatával kapcsolatban, például az önkifejezés lehetőségét és a közösséghez való tartozás érzését, azonban a negatív hatások sajnos sokkal erőteljesebbnek bizonyultak.

Érdekes adalék, hogy valószínűleg maguk a felhasználók is egyre inkább érzik a közösségi média túlzott használatának hátrányait, ugyanis a felmérés során nagy százalékban támogatták az alábbi javaslatokat:

  • Legyen egy túlzott használatra figyelmeztető felugró ablak a közösségi média platformokon – 71% támogatja.
  • Az algoritmusok ismerjék fel, ha egy felhasználónak a posztjai és megnyilvánulásai alapján vélhetően mentális problémája van és diszkréten ajánljon segítséget – 80% támogatja.
  • A közösségimédia-felületek jelezzék, ha egy emberekről készült fotót digitálisan manipuláltak – 68% támogatja.

Az Instagram azt reméli, hogy a like-ok számának elrejtésével megszűnik a folyamatos versenyhelyzet a posztolók között. Abban is bíznak, hogy ha lekerül a nyomás a vállukról, hogy minél több like-ot kiváltó képet és videót kell megosztaniuk, akkor a posztok hitelesebbé, természetesebbé válnak. Valamint a fiatal generációt is szeretnék megóvni attól, hogy a like-okért való versenyben egyre személyesebb tartalmakat osszanak meg magukról, amit később esetleg megbánhatnak.

Bár érthetőek az újítás céljai és sok felhasználó számára valóban pozitív változást fog hozni, természetesen nem mindenki örül a számok elrejtésének. Sok influencer vállalkozását ugyanis akár negatívan is érintheti az új megközelítés.

Jelenleg ugyanis a cégek számára az adott influencer elköteleződési aránya mondja meg, hogy mekkora elérést lehet generálni az adott partneren keresztül, így ez határozza meg az influencer értékét. Sokan attól tartanak, hogy a like-ok számának elrejtésével hátrányba kerülnek a valódi véleményvezérek, akik organikusan, valós munkával növelik követőtáborukat és előnybe kerülnek azok, akik néhány dollárért hamis követők ezreit vásárolják meg maguknak. Ha ugyanis nem lesznek láthatóak a számok, a cégek nehezebben tudják majd ellenőrizni, hogy egy-egy influencer igazi vagy hamis követőtáborral rendelkezik-e.

Néhányan már azt vizionálják, hogy a következő lépésben az Instagram a követők számát is elrejti majd, de erről hivatalos információk még nem láttak napvilágot.

A like számok hiányának áthidalására az egyik lehetséges megoldás az lehet, ha az algoritmusok frissítésével az elköteleződési arányokat nem a like-ok, hanem csakis a hozzászólások számából kalkulálná maga az Instagram is és az influencerek valódiságát vizsgáló alkalmazások is. Ugyanakkor, ahogy hamis like-okat, úgy hamis hozzászólásokat generáló robotok is léteznek, így, aki csalni akar az elérési arányainak kozmetikázásával, az sajnos továbbra is megteheti majd.

A like számok elrejtésére azért Kanadát választotta tesztpiacnak az Instagram, mert a kanadai közönség technológiailag kimagaslóan fejlett, és nagyon magas arányban használják a platformot, 24 millió felhasználóval rendelkezik ezen a piacon a Facebook app-család.

A kanadai debütálást követően az első hírek szerint vegyes reakciókat váltott ki a felhasználókból a változás, rengetegen osztották meg a véleményüket a Twitteren is. Míg egyesek panaszkodnak és azt állítják, az Instagram elveszíti a relevanciáját, ha nem lesznek láthatóak a like számok, addig mások máris érzik az újítás önértékelésükre gyakorolot jótékony hatását.

A legelgondolkodtatóbb vélemények talán azok, amik az Instagram eddigi stratégiájával való ellentmondásokra hívják fel a figyelmet. Ugyanis az Instagram korábbi algoritmusfrissítései épp azt célozták, hogy a posztokat nem időrendi sorrendben, hanem a like-ok és interakciók számának tükrében rangsorolta a felhasználók feedjein a rendszer. Így a like-vadászat kultúrájához nagyban hozzájárult az is, hogy ez volt az egyetlen mód, amivel az egyes felhasználók biztosíthatták megjelenésüket követőik számára.

Még kérdéses, hogy a változás eljut-e más országokba is, először ugyanis pontosan ki kell értékelnie a teszt sikerességét az Instagramnak. Ha azt tapasztalják, hogy a változtatás nyomán több pozitív interakció születik, akkor valószínűleg ki fogják terjeszteni globálisan is. Az sem lenne meglepő, ha az Instagram után akár a Facebook berkeiben is bevezetnék az újítást abban a reményben, hogy egy egészségesebb közösségimédia-kultúra alakul ki.

mm
Török-Pál Kata

A Photel csoport és az AC-Innovatiqua digitális vezetője, az online ügyfélélményt fejlesztő és a konverziós arányt növelő folyamatok kidolgozásának, optimalizálásának szakértője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!