Mesterséges intelligencia és ChatGPT – napjainkban mindenhol találkozunk ezekkel a fogalmakkal. De vajon mire lehet a leginkább használni őket?

A Humanize csapata közelebb szeretett volna kerülni az igazsághoz, ezért a UX Budapesttel együttműködve szerveztünk egy workshopot designerek számára, ahol megoszthattuk egymással tapasztalatainkat. Ki mire használta eddig az AI-t a tervezés során? Mi volt sikeres és mi nem? Közösen sikerült feltárni rengeteg olyan megoldást, amik garantáltan megkönnyítik a designerek mindennapjait.

“ChatGPT: hogyan segítheti a MI a UX tervezést?

Ezzel a címmel indult az esemény, mely a UX reggeli eseménysorozat részeként került megrendezésre. Ebben az eseménysorozatban, amelyhez egy finom kávé és kellemes társaság járt, a design szakma különböző hátterű képviselői különféle témákon keresztül oszthatják meg egymással eddigi szakmai tapasztalataikat és ötleteiket.

Az esemény egy köszöntővel vette kezdetét, ahol röviden bemutatkozott a Humanize csapata, majd interaktív műhelymunkával folytatódott, ahol a résztvevők lehetőséget kaptak a kölcsönös tudásmegosztásra, különböző tematikájú asztaloknál. A jelenlévők közül a legtöbben a design szakmából (UX Design, Service Design) érkeztek, de találkoztunk olyan fejlesztőkkel és építészekkel vagy marketingszakemberekkel is, akik szerették volna jobban megismerni a felhasználóközpontú tervezés módszertanát.

A résztvevők három asztalnál foglalhattak helyet, három téma szerint, ahol a különböző UX folyamatok (kutatás, prototipizálás és tesztelés) és a mesterséges intelligencia (elsősorban ChatGPT) kapcsolata és használhatósága volt terítéken. Az egybegyűltek megosztották egymással tapasztalataikat, ki hogyan használta a mesterséges intelligenciát a design különböző fázisaiban, ezáltal saját szakmai véleményük és tapasztalataik megosztása után, egy sokkal árnyaltabb kép alapján dönthették el, mire (és mire nem) használható a ChatGPT és más, MI alapú szolgáltatások a mindennapi munka során.

A személyes tapasztalatcserének számtalan előnye van egy olyan időszakban, ahol naponta rengeteg cikk és ötlet jelenik meg egy adott téma, esetünkben a mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségeiről és kiaknázatlan potenciáljáról. A foglalkozás célja egyfajta iránymutatás kialakítása volt, mivel a felesleges információkat kiszűrni nem kis kihívás.

A workshop végén minden csapat prezentálta az eredményeket és a tapasztalatokat a többieknek, ezután pedig kötetlen beszélgetés és networking következett. Az informatív workshopon túl a UX-reggeli másik célja volt közösségi érzést kialakítani és fenntartani a résztvevők között. A szünetek lehetőséget biztosítottak arra, hogy hasonlóan gondolkodó szakemberekkel kapcsolódjanak össze, ötleteket cseréljenek, és tartalmas kapcsolatokat építsenek.

Az interaktív workshopon keresztül a résztvevők elmélyíthették design ismereteiket, és gyakorlati betekintést nyerhettek designszakemberek módszereibe, amiket ők is alkalmazhatnak majd. Mivel a felhasználói tervezés területe folyamatosan fejlődik, az olyan események, mint a UX reggeli, a növekedés és az innováció katalizátoraként szolgálnak, alakítva a felhasználóközpontú tervezés jövőjét.

Eredmények

Következzenek a részletes eredmények. A szakmai közönség a workshopon vizsgált három területen a következő tanulságokat vonta le:

1. Kutatás

A mesterséges intelligenciát leginkább a kutatás különböző szakaszaiban használják a designerek. Legyen szó felderítésről (például versenytársak felkutatása, jó gyakorlatok gyűjtése), elemzésről (hosszabb szövegek tartalmának kijegyzetelése, weboldal tartalmának összefoglalása), vagy akár szövegek lefordításáról, a mesterséges intelligencia számos megoldást nyújt arra, hogy a kutatási folyamatainkat egyszerűsíteni és gyorsítani tudjuk. A visszajelzések szerint hosszabb dokumentumokat a ChatGPT ingyenes verziója még nem tud kellő pontossággal kijegyzetelni, azonban forráselemzésnél, idegennyelvű weboldalak esetén gyorsan el tudjuk dönteni a segítségével, hogy megfelel-e az oldal témája a kutatásunknak (az MI képes helyettünk másodpercek alatt végigbogarászni egy oldalt, amit azonnal le is fordít, majd összefoglalja a tartalmát). Feltételezett, tehát kitalált perszónát is képes kreálni, továbbá szívesen összefoglalja nekünk egy user/customer journey, vagy user flow lépéseit is. Utóbbi lehetőségek segíthetnek és inspirálhatnak minket, ha úgy érezzük, éppen elakadtunk a feladattal.

2. Prototipizálás

A prototípus-készítés behatároltabb feladat, mint a kutatás, kevesebb mozgástérrel, mégis rengeteg időt és energiát emészthet fel, főleg egy kevésbé rutinos designer számára. A téma megközelítésének kiindulópontja a hatékonyság volt. Arra voltunk kíváncsiak, mi veheti el a legtöbb időt, mikor prototípusokat készítünk, és melyek azok a folyamatok, amiket a leghatékonyabban lehet automatizálni. A copywriting, vagyis a professzionális szövegírás megtöri a tervezési folyamatot, hiszen másfajta megközelítést és gondolkodást igényel: hirtelen át kell helyezni magunkat a designer székéből a marketingesébe, és arra kell összpontosítanunk, milyen üzenetet, információt, tartalmat és hangnemet szeretnénk átadni a termékkel vagy a szolgáltatással, amit tesztelni fogunk. Szerencsére itt is számíthatunk a mesterséges intelligencia segítségére: a FigGPT pluginnel például a Figma tervezőalkalmazáson belül tudunk megfelelő hosszúságú és tartalmú szöveget generálni, a UIzard felületén pedig dizájntapasztalat sem szükséges ahhoz, hogy wireframeket és prototípusokat készíthessünk.

3. Tesztelés

A felhasználói tesztelés ismét egy olyan téma, aminek első ránézésre kevés aspektusát lehet automatizálni. Ennél a fázisnál a meghívott designerek elsősorban felkérő levelek megírásához vették igénybe a mesterséges intelligencia segítségét. Emellett viszont megemlítették, hogy már léteznek MI által kreált, művi tesztalanyok is, akiket a syntheticusers.com-on keresztül érhetünk el. A mesterséges felhasználóknak számos előnye lehet: ahogy a weboldal is hirdeti, nem szükséges értékes forrásokat fordítanunk a rekrutálásra, szintetizálásra és az időpont-egyeztetésekre. A kérdés már csak az, hogy értékes-e annyira a megspórolt erőforrás, mint egy mesterséges intelligencia alapú felhasználó véleménye.

Összegzés

Bár workshopunkon is bebizonyosodott, hogy a mesterséges intelligencia alkalmas munkánk segítésére, átvenni vagy kiváltani önmagában nem képes azt, mivel nem rendelkezik kreatív intuícióval. A jövőben sokkal inkább egy speciális munkatársként tekinthetünk majd rá, aki jól lehatárolt munkakörrel rendelkezik: tudni fogjuk, milyen feladatot képes elvégezni, milyen minőségben, és mi az, amire “önállóan” képtelen.