Néha még a legfelkészültebb kereskedővel is előfordul, hogy kifogy valamiből. Mind láttunk már ilyet. Egy termékre, amit addig csak hébe-hóba rendelt valaki, hirtelen megugrik a kereslet, vagy valami egyszerűen akkora sláger, hogy nem győzzük utánrendelni a készletet. Bárkivel megesik. Egyáltalán nem mindegy viszont, hogyan kommunikáljuk ezt a készlethiányt: hatással van az eladásokra, a felhasználói élményre, sőt még a SEO-ra is.

1. Tartsd életben az oldalt

A készlethiányos termék oldalát ne vedd le, egy 404-es hiba a legkiábrándítóbb látvány a keresőből vagy a közösségimédia-felületről érkező felhasználó számára. A Google ráadásul hamar észreveszi, ha egy oldal nem létezik és el fogja távolítani a találati listából. Akkor pedig hiába érkezik meg az új szállítmány, nem lesz, aki megvásárolja.

2. Magyarázd el, miért fogytál ki

Néhány termék csak az év bizonyos szakában elérhető, másokból pedig – például romlandó áruk – csak korlátozott készlet érhető el. Ezt közöld a vevőiddel is, tárgyszerűen fogalmazd meg a készlethiány okát a termékoldalon, például: “Ez a termékünk csak szeptembertől decemberig elérhető” vagy “A váratlan mértékű kereslet miatt ideiglenesen kifogytunk”. Ezek az üzenetek persze részét képezik a webáruház imázsának, ezért megfogalmazásuk mindig a cég arculatához illeszkedő legyen.

3. Adj információt a szállítás várható idejéről

Ha nagyjából van elképzelésed arról, mikor lesz ismét készleten az adott áru, hozd a vásárlóid tudomására a várható szállítás idejét. Ha a webshopmotorod lehetővé teszi, a vevőnek pedig nem annyira sürgős, akár opciós előrendelést is felvehetsz tőle a termékre.

4. Mutasd a készletet szín és méret szerint

Klasszikusan a ruházati termékek, lábbelik esetében érdemes szín, minta és méret szerint feltüntetni a mennyiségeket. A műszaki cikkek sokszor szintén több színben kaphatók. Jelezzük a különböző változatok elérhetőségét jól láthatóan és áttekinthető módon a terméklapon. Legördülő menü helyett általában jobb egyben megjeleníteni a variációkat, hacsak nincs áttekinthetetlenül sok belőlük.

5. Más értékesítési csatornáid ajánlása

Ha kereskedésed több csatornán értékesít, például a webshopon kívül áruházban is kaphatók a termékek, az elérhetőséget csatornák szerint is érdemes feltüntetni, hiszen számos vevő hajlandó más módon – például személyesen a bemutatóteremben – is vásárolni, ha így hamarabb hozzájuthat a kívánt termékhez.

6. Ajánlj fel hasonló vagy helyettesítő terméket

A termékoldalakon mindig érdemes kapcsolódó árukat ajánlani. Erre több működő megoldást is láthatunk, ilyen lehet a “mások ezt vették meg hozzá” vagy a “mellé ajánljuk” típusú, automatikusan megjelenő ajánlósávok. Ugyanezt érdemes kicsit máshogy a kifogyott termékek oldalán is megvalósítani: “Sajnos a 18 darabos színes ceruza elfogyott, ajánlhatunk esetleg 24 darabost helyette?”.

7. Értesítés, ha beérkezik? Remek ötlet!

Ajánld fel a vevőnek, hogy iratkozzon fel egy beviteli mező segítségével, így értesítheted, ha a termék ismét elérhető lesz. Ez lehet email vagy sms is. A türelmesebb vevők hajlamosak arra, hogy egy ilyen feliratkozás után valóban megvárják, amíg a termék nálad lesz készleten, nem szaladnak a versenytársaidhoz. Sőt egyesek még akkor is megveszik majd, ha feliratkozhatnak rá, ha egyébként nem konvertáltak volna azonnal.
Nem rossz ötlet egy másik jelölőnégyzet elhelyezése, amivel a hírleveledre is feliratkozhat a felhasználó. Ha pedig még egy 10 százalékos kupont is felkínálsz, szinte biztos a sikered.

8. Figyelmeztess a készlethiányra már a kategória- és listaoldalakon

Érdemes megfontolni, hogy az “Elfogyott” vagy “Átmeneti készlethiány” rövid figyelmeztetéseket már a webshop találati és a kategóriaoldalain is szerepelteted-e, az is jó megoldás lehet, ha ezen termékek halványítva vagy szürkeárnyalatosan jelennek meg a listában. Így véletlenül sem vezeted félre az érdeklődőt, helyette arra tereled a figyelmét, amit azonnal meg tud vásárolni.

9. Kifogyott? Hátulra vele!

A készlethiányos áruk a találati lista és a kategóriaoldal alján jelennek meg ebben az esetben, így akárcsak az előző pontnál, a figyelem az elérhető termékekre irányulhat. Nem rossz megoldás az sem, amit a szállásfoglaló portálok szoktak a foglaltság szűrésére alkalmazni: a részletes keresés beviteli mezőjénél egy külön jelölőnégyzet elhelyezése, ami a “Raktáron” vagy “Azonnal elvihető” termékekre szűkíti le a keresést.