11+1 tipp a webshop bevételének növeléséhez

11+1 tipp a webshop bevételének növeléséhez

Az e-kereskedelmi webhelyek legnagyobb kihívása a konverziós arány növelése. Valljuk be, látogatókat szerezni 2020-ban már nem akkora kihívás, viszont ezeket minél nagyobb arányban vásárlókká konvertálni annál inkább.

Nézzük hát, mit tehetünk azért, hogy a látogatókból nagyobb arányban legyenek vásárlók!

1. Csökkentsük az oldal betöltési idejét

Az oldal betöltési ideje kulcsfontosságú tényező, ami közvetlen hatással van a konverziós arányra. Az Internet Solutions SEO ügynökség szakértőjeként számtalanszor tapasztaltam már, hogy egy gazdag tartalommal és gyönyörű designnal bíró oldal borzalmasan konvertál emiatt. Mit tehetünk az oldal sebességének növelése érdekében?

  • Legfontosabb: Legyünk tisztában az oldal sebességével, használjunk teljesítmény vizsgáló eszközöket (pl. Google PageSpeed Insights).
  • Optimalizáljuk a képeket és a videókat (méret, kiterjesztés, tömörítés).
  • Használjuk a gyorsítótárazást.
  • Optimalizáljuk a kódot: tömörítsük és minifikáljuk a CSS-eket, JS fájlokat, távolítsuk el a felesleges nem használt bővítményeket.
  • Válasszunk gyors tárhelyet.

Ne felejtsük: minden egyes másodperc hatással van az e-kereskedelmi konverziós arányra és a webshop bevételére.

2. Mobil, mobil és mobil!

Mára már a jobb webshopok felismerték a mobilban rejlő lehetőséget, és többé-kevésbé igyekeztek igazodni a ehhez. Akik még nem, azok nyugodtan vegyék fel feladatként a lehető legnagyobb prioritással!

Ha a webshopunk jól megjelenik mobilon, és nem látjuk szétesve, az még nem jelenti azt, hogy hátradőlhetünk. Magyarországon ugyanis alig találni olyan webáruházat, aki tényleg optimalizálta a felületét mobil értékesítésre.

Ma a felületek tervezése általában desktopon zajlik, aztán a projekt végén megszületik a mobilos változat, ami gyakorlatilag az elemek számának csökkentéséből és igazításokból áll. Ezzel szemben a Mobile First tervezésnél a mobil felületekkel kezdődik a tervezés, a lényegre fókuszálva.

A Mobile First metódust alkalmazó webshopok teljesítménye messze felülmúlja a lebutított desktop változatok teljesítményét, és a mobil értékesítésre optimalizált webshopban valóban élmény vásárolni: gyors, könnyű, átlátható. Olyan, amit érdemes megismételni.

3. Optimalizáljuk a CTA-kat

A cselekvésre ösztönző (call to action) gombok arra késztetik a látogatókat, hogy hajtsanak végre valamilyen műveletet a weboldalon. A CTA gomboknál három fő dologra kell figyelni:

  • Elhelyezés: a CTA elhelyezése az oldal scroll feletti részben sokkal hatékonyabb, mint az oldal alján
  • Szín és forma: A gomboknak nem szabad beleolvadniuk a környezetbe. A szürke gombok nem elérhető, inaktív funkciót sugallhathak. A CTA gombok színnel és formával is feltűnőek, könnyen észrevehetőek legyenek.
  • Szövegezés: A “Tovább”, “ Letöltés”, “Ezen a linken”, “Folytatás” és társai ugyan egyértelműek lehetnek, de nem ösztönöznek cselekvésre. Ezek helyett használjunk cselekvésre ösztönző szövegeket, pl. “Vedd fel velünk a kapcsolatot”, “Töltsd le az e-könyvet”, “Nézd meg most”, “Tudj meg többet”.

4. Rövidítsük le a checkout folyamatot

Egy bonyolult, összetett folyamat elveszi a kedvet a vásárlástól. Biztosan mindenki látott már elrettentő példákat. Először regisztráljon, aktiválja a regisztrációt, jelentkezzen be, nyilatkozzon arról, milyen tematikus hírleveleket szeretne kapni, majd írja be újra a szállítási és számlázási címet, telefonszámot, amit már regisztrációkor is megadott. És ha még mindig készen áll a szerencsétlen vásárló arra, hogy vásároljon, akkor vergődjön át többszáz postaponton, miközben legalább háromszor be kell zárnia egy felugró ablakot, ami a törzsvásárlói regisztrációra buzdít és 5 másodpercig becsukhatatlan. Fárasztó ezt elolvasni is, végigcsinálni viszont sokkal fárasztóbb.

Minél hosszabb és bonyolultabb a checkout folyamat, annál valószínűbb, hogy a vásárlónk végül a képernyő felső jobb sarkában található X-re konvertál (lap bezár).
A checkout folyamat optimalizálásnál gondoljunk mindig arra, hogy csak a lehető legkevesebb adatot kérjük a vásárlótól: azokat, amelyek feltétlenül szükségesek a megrendelés teljesítéséhez. Ne zavarjuk meg a folyamatot felugró, tolakodó, soha vissza nem térő ajánlatokkal, hagyjuk a vásárlót hogy tegye a dolgát: vásároljon.

Az elégedett vásárlók szívesen feliratkoznak a hírlevélre és regisztrálnak fiókot a következő vásárláskor, nem szükséges ezeket erőltetni az első alkalommal.
A regisztráció és hírlevél feliratkozásra más módon is ösztönözhetjük a látogatót.

5. Tegyük vonzóvá a regisztrációt és a hírlevél feliratkozást

A látogatók imádják ha kapnak valamit. Hát adjuk meg nekik!

A regisztrációt és hírlevél feliratkozást ügyesen ösztönözhetjük akár az első vásárlás előtt is. Adhatunk kupont az újonnan regisztrálóknak, vagy ajándékkal kedveskedhetünk, amit az első kosarukba berakunk. Függetlenül a kupon vagy az ajándék értékétől, ez a kis kedvesség sokat számíthat.

11+1 tipp a webshop bevételének növeléséhez

6. Játsszunk a hiányeffektussal

Ugye mindenki tapasztalt már olyasmit, hogy megtetszett egy termék, de még teljesen nem szántuk el magunkat a vásárlásra?

Az utolsó darabok kommunikálása sokat segíthet az értékesítésben, hiszen erősen ösztönzi a látogatót arra, hogy vegye meg a terméket, még mielőtt teljesen elfogy.
Függetlenül attól, hogy 5000 darab volt a készleten vagy 10, kommunikálhatjuk, hogy már csak 8 darab maradt.

 

Ugyanez a helyzet az akciós árakkal is. Ha hamarosan lejár egy akció, a termékadatlapon, listaoldalakon emeljük ki, hogy ezen az áron már csak egy bizonyos ideig elérhető a termék.Ezek a praktikák ösztönzik a látogatókat az azonnali cselekvésre, tehát bátran kísérletezzünk velük.

7. Javítsunk a termékek adatlapján

A termék adatlapja a webshop legfontosabb része. Nézzük meg kritikus szemmel: vajon csábító? Minden információt megadunk? Megnyugtatjuk a látogatót, bízni fognak a termékben?

Abszolút alapok, amiket gyakran elhanyagolunk:

  • Használjunk kimagasló minőségű képeket, figyeljünk a termékkép hátterére is. A képek adják el a terméket, hogyan adjuk el a terméket, ha pixeles vagy elmosódott? Figyeljünk a termékkép hátterére is, az egyszerű fehér háttér kiemeli a terméket.
  • A termékkel kapcsolatos elsődleges információk látszódjanak scrollozás nélkül is.
  • Fordítsunk figyelmet a leírásokra. Nagyon gyakori hogy a termékoldalon egyetlen mondat sem szerepel a termékről, pedig az ásványvízről is lehet írni két bekezdésnyi szöveget, amivel meggyőzzük a vásárlót hogy pont az az ásványvíz kell neki. A jól megfogalmazott, meggyőző leírások nagyon fontosak nem csupán keresőoptimalizálási szempontból, hanem a felhasználókat is segítik a döntésben. Ne feledkezzünk meg a termékjellemzőkről, műszaki vagy más adatokról, garanciákról.

11+1 tipp a webshop bevételének növeléséhez

8. Javítsunk a navigáción

Nagyon sok webáruház alulbecsüli a navigáció fontosságát, pedig a látogató számára döntő fontosságú, hogy gyorsan és könnyen megtalálja, amire kíváncsi. Gyakoriak a rossz és pontatlan menü elnevezések is, vagy a logikátlanul elhelyezett almenüpontok. Felejtsük el az “Egyéb” elnevezést. Őszintén, van olyan ember aki egyéb kategóriában keres terméket?

Borzasztó élmény a látogatónak egy átláthatatlan, bonyolult navigációs sáv tele felesleges tartalommal és olyan menü elemekkel, amelyek nem odavalók.

Igazán jó navigációt tervezni nem egyszerű feladat. Vonjunk be UX szakembert a tervezésbe, megéri.

9. Növeljük a bizalmat

A konverziós arányt növelhetjük azzal is, ha növeljük a vásárlók bizalmát. Ma minden e-kereskedő tisztában van a 14 napos elállási joggal. Pista bácsi, aki hurkatöltőt vásárol, valószínűleg nem, de nagyban növelheti a bizalmát, ha látja, hogy a vásárolni kívánt terméket 14 napig visszaküldheti. Sok e-kereskedő fél attól, hogy ez megnöveli a visszaküldött termékek számát, ezért jól eldugják az ÁSZF mélyére.

Hallottam már óriási visszaküldési arányokról, de általában az ilyen webshopoknál más gond is akad: valótlan vagy hiányos információk és termékképek, pontatlan műszaki adatok, ruhaiparban a mérettáblák pontatlansága és sorolhatnám.

Árucsere, visszaküldés lehetősége, garanciák megjelenítése – ezek mind azt sugallják a látogató számára, hogy jó helyen jár, és bátorítják a “Kosárba” gomb kattintására.

10. Foglalkozzunk az elhagyott kosarakkal

Rengeteg termék fekszik a webshopok elhagyott kosaraiban. A látogatók gyakran helyeznek el egy-egy terméket a kosarukba “későbbre”, vagy vásárlás közben új lapon másra keresnek, árakat hasonlítanak össze, vagy ajándékötletnek félreteszik, stb. Ez természetes, ilyen volt, van és lesz is.

Ezt a nézelődő, böngésző szegmenst még visszacsábíthatjuk retargetinggel, azoknak a vásárlóknak, akik be is voltak jelentkezve küldhetünk később emailt is, amiben a kosarában elhagyott termékek vásárlására ösztönözhetjük.

Vannak azonban olyan esetek, amikor a kosárban derülnek ki az extra költségek, túl hosszú szállítási idők, vagy csak feladják a bonyolult checkout miatt. Őket elvesztettük.
Nagyon fontos felismerni és rövid időn belül orvosolni ezeket a problémákat, ugyanis ez nagyban befolyásolja a bevételt.

11. A/B teszteljünk

Az e-kereskedők többsége ma már tudja, hogy mit jelent az A/B tesztelés, mégis nagyon kevés azok aránya, akik tényleg A/B tesztelnek. Egyetlen apró módosítás is óriási ugrást jelenthet a konverziós arányban.
A/B tesztelésnél nagyon figyeljünk az alábbi szabályokra:

  • Előre definiáljuk a KPI-kat: Már a tesztelés tervezési fázisában döntsük el, milyen mérőszámok változásait akarjuk figyelni, mi alapján fogjuk majd eldönteni, hogy melyik változat sikeresebb.
  • Egy teszt – egy változtatás: Ha az A/B verzióknál több elemet megváltoztatunk, nem fogjuk tudni egyértelműen eldönteni, hogy melyik elem hozta az eredményt.
  • Egy időben fusson a két változat: A tesztek párhuzamosan, egyidőben fussanak. Ne hasonlítsunk össze 1 havi A tesztet egy másik hónapban futtatott B teszttel, mert a konverziós arányt befolyásolhatják más tényezők is, például a szezonalitás.

+1. Forduljunk szakértőhöz

A konverzióoptimalizálás folyamatos feladat egy webshopban. Nincs olyan állapot, amikor azt mondhatjuk hogy befejeztük és nincs min tovább javítani. Sok dolgot kipróbálhatunk önerőből is, azonban egy CRO szakértő bevonásával értékes időt és fejlesztési költségeket takaríthatunk meg.

Ingyenes, villámgyors SEO elemzés a Kosárértéken

Add meg honlapod címét, és egy órán belül megkapod az eredményt!
A gyorselemzés SEMRush szoftverrel, automatikusan történik. Ha az eredménnyel kapcsolatban kérdésed van, a Kosárérték SEO szakértői segítenek.
A visszaigazoló emailben szereplő email címen fel tudod venni velük a kapcsolatot.

Kiss Mónika

A Kosárérték e-kereskedelmi magazin SEO szakértője. Az Internet Solutions Kft ügyvezetője, e-kereskedelmi projektek tanácsadója és vezetője, konverzió-optimalizálási tanácsadó.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!