Webáruházat indítani vonzó opció lehet azoknak, akik szeretnének saját lábra állni az alkalmazotti munkaviszony helyett. Ilyenkor általában a könnyen beszerezhető, alacsonyabb elkötelezettséggel, kevés logisztikai és garanciális problémával járó termékköröket keresik a vállalkozók. Egyesek szerint a mai technológiai és piaci környezetben, a bérelhető webáruházak és a terjedő dropshipping korában egy webshopot beindítani egyáltalán nem nehéz, és nem igényel nagy befektetést.

Azzal mindenképpen számolni kell, hogy egy üzlet beindítása és felfuttatása időbe telik, nincs ez máshogy az e-kereskedelemben sem. Nehezíti a helyzetet, hogy ha valaki a szabad idejében indítja be a vállalkozását, akkor lassabban tud növekedni, mert kevesebb időt és figyelmet tud rászánni. Megvan ugyanakkor az az előnye, hogy kisebb a kockázat, ha valami mégis balul sül el, és nem lesz sikeres a próbálkozás, a biztos főállás még mindig biztosítja a megélhetést.

Szombati Gergő
Szombati Gergő

A másodállásban üzemeltetett webáruház gyakorlati tapasztalatairól Szombati Gergővel beszélgettünk, aki főállásban online vezetőként dolgozik, emellett pedig a RUSZTIK Home webáruház tulajdonosa.

Honnan jött az elhatározás, hogy pont ezzel a termékkörrel kezdesz kereskedni?

Az ötlet egy ismerősömtől jött, aki rendszeresen járt olyan nagykerekbe, ahol bolti dekorációkat vásárolt a saját üzletébe. A látogatói közül viszont sokan meg akarták vásárolni ezeket a dekorációkat. Vele beszélgettünk arról, hogy erre a termékkörre lehet hogy érdemes lenne erre indítani egy önálló projektet.

Mennyi ideje működik ez a webáruház?

A RUSZTIK Home 6 éve indult.

Így, hogy mellékállásban csinálod, mennyire tudtad felfuttatni, mekkora átlagos csomagszámot tudsz elérni?

Most már nagyjából havi 100 csomag körül van a forgalom.

Gondolom ebben ugyanúgy van szezonalitás, az év vége nálatok is erősebb.

Így van, karácsony előtt, tehát az októbertől december közepéig tartó időszakban érkezik az éves rendelésszám, illetve a bevétel körülbelül 60%-a.

Hányan dolgoztok azon, hogy ez a rendszer így üzemeljen?

Egyedül.

Mennyi időt vesz töltesz vele átlagosan?

Napi 3-4 órát foglalkozom vele. Ez leginkább az estéimet érinti, illetve a hétvégén tudok jobban elmélyedni a dolgokban.

Nincs semmi olyan tevékenység, amit kiszerveztél? Marketing, logisztika, vagy bármilyen részfeladat?

Volt amit kiadtam a kezemből, de vissza kellett vennem. A logisztikát például próbáltam kisegítő embernek, illetve fulfillment szolgáltatónak is átadni, de egyik sem működött száz százalékosan. Egyrészt probléma volt a termékek eljuttatása a nagykerből hozzájuk, ami mind költségben, mind időveszteségben mérhető volt. Nem saját készletről értékesítünk, hanem a megrendelt termékeket igény szerint szerezzük be a beszállítóktól. Ehhez nagy segítség, hogy a nagykereknek is megvan a saját online rendelési felületük, illetve közel naprakész készlet információkat kapok tőlük, ugyanakkor ez a készletezési modell megnehezíti a csomagolás és a feladás kiszervezését. Nehéz úgy nyomon követni az áru útját, hogy nem is találkozol a termékekkel, a külsősök nehezebben tudják beazonosítani a cikkeket, nagyobb a tévedés lehetősége. Mivel nagyrészt törékeny termékekről van szó, az sem mindegy, hogy ha sérül a termék, akkor az kinek a hibájából következik be, ki vállalja érte a felelősséget.

Marketinget, fejlesztést, minden mást megoldasz házon belül egymagad?

Nekem megvan az az előnyöm, hogy nagyjából értek ezekhez a dolgokhoz, de előfordult hogy alkalmanként egy-egy feladatra bevontam például szabadúszó fejlesztőt.

Mi az, amit mindenképpen meg kell tanulnia annak, aki belevág abba, hogy másodállásban webáruházat üzemeltessen? Mi az amit nem lehet kikerülni, és amit nem fog tudni kiadni a kezéből?

Én azt gondolom, hogy bármilyen webshop motort használ az ember – legyen az saját fejlesztésű vagy bérelt – annak a működését meg kell tanulni kívülről-belülről. A termékfeltöltést, a kedvezmények beállítását, a riportokat, minden részletét. Ezen kívül elengedhetetlen, hogy az Analytics-et tudja kezelni, tudjon statisztikákat készíteni saját magának. Plusz amivel mindenképpen képben kell lenni, azok a pénzügyek. Naprakészen látni kell a pénzügyi helyzetet, a cash flow-t, mert nagyon könnyű elcsúszni, fontos a precíz adminisztráció.

A te tapasztalatod szerint ha ma valaki elkezd az e-kereskedelemmel foglalkozni, akkor merre érdemes elindulni? Honnan lehet információkat szerezni, honnan lehet érdemben tanulni?

Ezt a kérdést érdemes több területre szétválasztani.

Van egy üzemeltetési rész: amilyen rendszert szeretnénk használni, annak a dokumentációját, blogját, közösségét érdemes követni. A Shopifynak például nagyon jó blogja van, amit az én esetemben a Prestashopról nem lehet elmondani, ott viszont van egy fórum, ahol lehet kérdezni, és van kitől tanulni. Ezeket mindenképpen érdemes olvasni, illetve fontos, hogy ne féljünk tanácsot kérni. Ezek viszonylag aktív közösségek, és biztos hogy segítenek. Ezzel szemben a Facebook csoportokban kevéssé hiszek, nem az a tapasztalatom, hogy ott érdemi és valóban jó információkat lehet kapni.

A jog az a terület, ami a legnehezebb, és amit laikus szemmel nem lehet jól megoldani. Az online marketinget kicsiben el lehet kezdeni próbálgatni, főleg a közösségi médiában. Néhány kattintással elkészíthető egy poszt, elindítható egy kampány, aminek az eredményeiből lehet tanulni. Ha valaki másodállásban csinálja ezt, akkor valószínűleg a saját pénzét kockáztatja, kisebb költségvetéssel dolgozik, így nehezebb is lenne ügynökséget találnia erre a feladatra.

A Google ingyenes oktatóanyagi hasznosak, illetve a Groundon is vannak ingyenes előadások, amikre érdemes figyelni. Amik még hasznosak lehetnek, azok a KKV-kra célzott marketing tanácsadások, amelyek akár néhány ezer forintos havi díjért elérhetőek.

Ezektől nyilván nem lesz azonnal profi tudása valakinek, de odáig el tud jutni, hogy a saját shopját képes menedzselni.

Mi a legnagyobb kihívás abban, hogy valaki másodállásban üzemeltet egy webáruházat?

Az árubeszerzés, hiszen a nagyker is akkor van nyitva, amikor te dolgozol. A hely, a csomagolás, az hogy várni kell a futárt, hogy felvegye a küldeményeket. Fel kell rá készülni, hogy kosz lesz otthon, és doboz hátán doboz. A legfontosabb viszont az ügyfél kapcsolattartás: mindenkinek minden sürgős, és azonnal telefonálni akar. Ez az, amit munkaidőben nem tudsz igazán megoldani, viszont ha azt mondod, hogy 18 és 20 óra között telefonálhat, az a vásárlók szemében komolytalanná teszi az üzletet.

Hogyan tudsz szabadságra menni? Hogy működik tovább a webshop ilyenkor?

Ilyenkor félig leáll a bolt, ami az jelenti, hogy azt kommunikálom, hogy a kiszállítás és az ügyfélszolgálat szünetel, viszont rendeléseket továbbra is tudunk fogadni. Azt szoktam csinálni, hogy annak kompenzálásaként, hogy nem kapja meg a vásárló a terméket csak 1-2 héttel később, adok valami kedvezményt. Akár mindenre ingyenes kiszállítást, vagy 10-15% kedvezményt a termékek árából, de ennek köszönhetően türelmesebbek az emberek, és nem jelent problémát a csúszás.

Persze ilyenkor is rajta kell tartani a szememet a rendszeren, a leveleken, ha egyedül vagy, akkor nincs igazi, teljes kikapcsolódás két hétig.

Te a főállásodból adódóan is jól látod a teljes magyar e-ker piacot. Szerinted érdemes ma még Magyarországon új webshopot indítani?

Biztosan meg lehet találni azt a rést, ahol érdemes lehet, de aki most kezd bele, annak sokkal több pénzt kell beletennie ahhoz, hogy láthatóvá váljon. Mivel vannak régi szereplők, nagy szereplők a piacon, a belépési küszöb azt gondolom magasabb lesz.

Nekem nagy szerencsém van, hogy 6 éve működik az áruház. Ezeket a termékeket régen kevésbé árulták, mindössze 2-3 webáruház foglalkozott velük. Ma már jóval többen vagyunk, de érződik az, hogy a kisebbek látogatói forgalma bőven elmarad például az enyémtől. A látogatók 80-90%-a nálam ma már organikus forrásból jön, tehát ha ők nem csinálnak semmit, magától nem fog beindulni az üzletük.

Ilyen esetben szerintem nem várható el az, hogy egy új webshop az első évben akár nyereséget is termeljen. Ha kicsiben, másodállásban csinálod, nem tudsz olyan hatékonysággal dolgozni, mint ahogy azt a nagyok teszik, és amíg nem látod az eredményekből, hogy ki tudnál ugrani a főállásodból, ez egy kicsit ördögi körnek tűnik.

Ez lett volna a záró kérdésem is: ha érdemes is ilyen formában webáruházat indítani, akkor szerelemből vagy profitszerzési célzattal?

70-30 százalék szerintem ennek az aránya.

Tehát reálisan nézve néhány éven belül ne számítson rá az ember, hogy ki tudja váltani vele a főállását.

Így van. Nyilván ez attól is függ, hogy kinek mekkora összegre van szüksége. Egy az elmúlt néhány évben multinál dolgozó, jól megfizetett embernek, aki épp váltani szeretne, az irodai munkáját cserélné le valami újra, nem ez lesz a kézenfekvő megoldás. Maximum akkor, ha vannak tartalékai, és fel tudja vállalni hogy kilép, és teljes egészében arra tud koncentrálni, hogy az új webáruházát felpörgesse.

Egy webáruház szoftver feltelepítése vagy egy bérelt áruház elindítása technikailag csak néhány lépésből áll, de egy jogilag minden szempontból megfelelő, és üzletileg is sikeres webshop elindítása ennél jóval összetettebb feladat.

Cikksorozatunkban egy helyen megtalálsz minden olyan gyakorlati tudnivalót, ami egy webshop elindításához szükséges: Webáruház-indítás lépésről lépésre