Ha valaki ma e-kereskedelmi vállalkozás indításán gondolkodik, az első és talán legkomolyabb döntés, amellyel szembesül az, hogy: Mit is fogunk árulni? Sorsdöntő választás lehet, de szerencsére szinte minden platformon megnézhetjük, hogy adott pillanatban melyik termék vagy termékcsalád teljesít a legjobban. Segíthet az is, hogy a nagy online piacterek és bolti rendszerek üzemeltetői (mint a Shopify vagy az Amazon) időről időre közzéteszik, hogy az adott évben melyek a legnépszerűbb termékek egy-egy piactéren, és némi csúszással ugyan, de a dropshipping szolgáltatásoknak köszönhetően akár szinte azonnal, mi is piacra dobhatjuk ezeket a termékeket a hazai, vagy nemzetközi piacon.
A Shopify 2024-es trendjelentésében például részletes áttekintést ad arról, hogy éppen milyen trendek figyelhetőek meg, a legnépszerűbb jelenlegi termékek mellett pedig tippeket kaphatunk arról is, melyek azok a kategóriák amelyeket a jövőben növekvő érdeklődés övezhet majd.
Shopify Top 20
A 20 legnépszerűbb termék toplistája az amerikai Shopify modult használó kereskedők között például az alábbiak szerint alakul.
- Vitaminok és étrend-kiegészítők
- Bőr- és arcápoló termékek
- Smink
- Kabátok és dzsekik
- Biciklik
- Művészeti és kézműves anyagok
- Italáru
- Parfüm és kölni
- Bor
- Zokni
- Ágynemű
- Plakátok és művészeti alkotások
- Gyújtóanyagok
- Fürdőszobai és testápoló termékek
- Főzőedények
- Körömápoló termékek
- Alsónemű
- Gépjármű alkatrészek
- Mobiltelefon kiegészítők
- Takarók
Mint a fenti listából is jól látható, az elmúlt évben az Egyesült Államok Shopify kereskedői számára a vitaminok és étrend-kiegészítők vezették az értékesítési listát. Az alapvető immunerősítőktől, mint a C-vitamin és a cink kapszulák, a tornatermi teljesítmény fokozására szolgáló edzés előtti formulákig szinten minden bajra találhatunk egy-egy táplálékkiegészítőt. A Google Trendek szerint az alvássegítők, mint a „melatonin gumi” iránt az elmúlt évben jelentősen emelkedett, míg a „magnézium spray előnyök” iránti keresések 300%-al növekedtek. Mindez jól mutatja, hogy egyre nagyobb az érdeklődés az új módszerek iránt, amelyekkel ezeket a kiegészítőket be lehet építeni a napi rutinba.
Varázsszavak, mint a TikTok és a B2B
A kiegészítő termékek egy másik előnye, hogy minden méretű vállalkozás számára elérhetőek. A szóló e-kereskedelmi vállalkozók otthon készíthetnek gyógynövényes készítményeket és népszerűsíthetik azokat a TikTokon, ugyanakkor számos nagy cég cég is jelen van a B2B piacon, akik szívesen fogadják a viszonteladó kiskereskedők megkeresését.
A bőrápoló termékek egy másik trendi kategória, széles piaci vonzerővel. Az önápolás korában a tisztítószerek, hidratálók, szérumok és maszkok már minden korosztály és nem számára relevánsak. A fogyasztók érdeklődése a bőrápoló termékek iránt, amelyek magas minőségű összetevőket kombinálnak etikai, fenntartható és állatkínzás-mentes gyakorlatokkal, folyamatosan nő. A „hialuronsav szérum”, „vegán bőrápolás” és „retinol” bőrápolási trendek iránti keresések mind növekednek.
2024 elején a Google keresések a „csiganyálka” iránt lassan a reflektorfénybe kerültek. A csiga lábából származó csiga nyálkát tartalmazó termékek segíthetnek serkenteni a kollagén termelést és csökkenteni a bőrpírt. A Google Trends szerint a „csiganyálka” iránti keresések az elmúlt évben az Egyesült Államokban több mint 1900%-kal nőttek, újévkor elérve az érdeklődés csúcspontját. A smink szinte mindig trendi termék kategória volt, amely új eszközökkel és technikákkal folyamatosan újraértelmezve a kategória piacát. Tavaly az ajakfény vezette a trendi termékek listáját, és bár a havi átlagos keresések enyhén csökkentek, a 2022 közepe óta tartós keresési érdeklődés azt jelzi, hogy ez a kozmetikai termék továbbra is trendiek maradnak a közeljövőben is.
Termékek felszálló ágban
Az Amazon ha lehet, még a Shopifynál is komolyabban veszi a felszálló ágban lévő termékek megtalálását a leendő vállalkozások számára. A folyamatosan frissített termék ajánlójukban, mindjárt öt, kifejezetten erre a célra készített szolgáltatásra is felhívják az érdeklődők figyelmét. Az Amazon legnépszerűbb termékek listája az áruház legnépszerűbb termékeit rangsorolja az aktuális értékesítési adatok alapján. Használjuk ezeket a listákat a legjobb online eladásra szánt termékek megtalálásához és új termékötletek generálásához. Bátran kísérletezzünk és nézzünk szét, hogy ötletünknek van-e potenciálja az adott terméjkcsoporton belül. Ezek listák folyamatosan frissülnek, ezért nem árt folyamatosan visszatérni az éppen legnépszerűbb termékek rangsorához, és ha kell ehhez igazítani a beszerzési stratégiánkat!
Az egyes termékekhez tartozó Best Seller Rank ellenőrzésével minden egyes termék, termékkategóriában mért népszerűségét ellenőrizhetjük, a kézi kutatáshoz minden osztályban írja be a termék kulcsszavakat az Amazon keresősávba az első oldal eredményeinek megkapásához.
Jó kiindulópont lehet a termék részletező oldal „Termékinformáció” részének megtekintése, a termék BSR-jének megkeresése és részletes jegyzetek készítése. Figyelem, egyes termékeknek több BSR-je is lehet, ha azok több kategóriában is szerepelnek.
Akarunk-e óránként frissülő listát?
Hasonlóan az egyes termékek iránti kereslet változást követhetjük szemmel a Movers and Shakers listákon, ahol az elmúlt 24 órában legtöbbet keresett termékeket listázza dinamikusan, és ahol bármelyik termékkategóriában láthatjuk a 100 legfelkapottabb termék listáját, azok korábbi rangsorával, a rangsorban bekövetkező változásaival. De szűrhetünk az adott termék árának változására is, valamint megnézhetjük a legtöbb értékelést vagy csillagot kapott termékek listáját is. Segítségünkre lehet még a kutatásban az Amazon Hot New Releases, óránként frissülő listája is, ahol a piacterekre frissen kikerülő és nagy érdeklődésre számot tartó termékeket listázza a cég, vagy az Product Opportunity Explorer szolgáltatás is, amelyhez már rendelkeznünk kell Amazon eladói fiókkal és segítségével számos egyéb paraméter szerint végezhetünk kategóriánkénti piackutatást.
És hogy melyek a jelenleg legnépszerűbb termékek az Amazonon? A már említett Best Seller lista alapján, a Shopifyhoz hasonlóan, az Amazonon is a Szépség és személyes ápolási termékek a legkelendőbbek. Hajnövekedési olajok, bőrápolási termékek, műszempilla, szempillaspirál, bőrhidratálók, ránctalanító termékek, smink, bőrradírok és vattafák.
A Top 5 termékkategória jelenleg a következőképpen alakul az Amazon amerikai piacterein:
- Szépségápolás
- Konyha és étkezés
- Autó
- Ruha, cipő és ékszer
- Elektronika
A Shopify és Amazon piacterei mellett persze nem árt szétnézni az egyre komolyabb nyugati nyomás alá kerülő kínai piactereken felkapott termékeknek is, mind a Temu, mind az Alibaba listázza az éppen legjobban fogyó termékek listáját az oldalain, de természetesen hatalmas segítség lehet a piackutatásban a már említett Google Trends is, ennek használatáról találhatunk viszonylag közérthető, abszolút kezdők számára is használható összefoglalót a wix.com vonatkozó blogbejegyzésében is.
Azt azonban ne feledjük, a legnépszerűbb termékek folyamatosan változnak. Ami ma trendi, az holnap már nem feltétlenül lesz. Ezért nem árt már a legelején úgy felépíteni vállalkozásunk üzleti modelljét, hogy folyamatosan reagálni tudjunk ezekre a változásokra és ha szükséges, időben változtassunk termék portfóliónkon a tartós siker elérése érdekében.