Latin-Amerika ugyan messze van Magyarországtól, de az e-kereskedelem a mai világ egyik univerzális üzleti formája. Így tanulságos lehet, hogyan emelkedett ki a „futottak még” online kereskedők közül a MercadoLibre a figyelemre méltó vállalatok közé. Legalábbis a szingapúri Sea Limited nem szégyell tanulni tőle.
Kell némi bátorság ahhoz, hogy valaki egy latin-amerikai vállalat részvényeit öt éven át megtartsa, ám úgy tűnik, a MercadoLibre profilja, az elektronikus kereskedelem biztosítékot adott a feltörekvő országok piacainak bizonytalanságaival szemben – derült ki a Yahoo Finance cikkéből. A hírportál szakírói gratuláltak azoknak, akik 2019-ben vásárolt MercadoLibre-papírjaikat még 2024-ben is birtokolták.
Ez is érdekelhet
- Okoslogisztika emeli új szintre a házhozszállítást
- Rémálom a visszaküldött áruk logisztikai kezelése, de a szellemek megszelídíthetők
- Rettentő tempóban gyorsítja az e-kereskedelmet a logisztikai háttér fejlődése
- Óriási logisztikai boomot hozott az e-kereskedelem a kínai különleges gazdasági térségnek
A vállalat tőzsdei értéke ugyanis 200 százalékkal ugrott meg ez alatt az idő alatt, miután nagyon sikeresnek bizonyult ágazatában. Az e-kereskedelem a céges platformként 2019 első negyedévében 18,8 millió aktív felhasználót szolgált ki, amivel hárommilliárd dollár árbevételt ért el – derült ki a vállalati beszámolókból.
Öt évvel később, 2024 első három hónapjában már 53 millió aktív felhasználó vásárolt az e-kereskedőnél, és a fogalom értéke meghaladta a 11 milliárd dollárt.
A gyorsaság hozta a gyorsulást
Ha alaposan megvizsgáljuk a MercadoLibre tevékenységét, akkor felfedezhetjük, hogy több katalizátor is segítette a céget ebben a szédületes javulásban. Van azonban ezek között egy, amely határozottan az élre törekszik a siker kulcsai között. A koronavírus-járvány előtti békeév első negyedében a platformon értékesített áruk kevesebb mint negyedét szállították ki a vevőknek maximum 48 órán belül.
Az idei év január-márciusi időszakában egyes esetekben a termékek 52 százaléka a rendelés napján vagy legkésőbb az azt követő napon eljutott a vásárlókhoz. Ennek azután az az eredménye, hogy sokkal könnyebb meggyőzni az ügyfeleket arról, hogy a MercadoLibrét válasszák, mintha nem lenne ilyen gyors a kiszolgálás. Nem mellékes, hogy a vállalat ezzel a tempóval versenytársai többségénél jobbat kínál.
Ezt a teljesítményt fejelik meg azzal, hogy a forgalom növekedésével párhuzamosan javították fintech szolgáltatásaikat. Mercado Pago névre keresztelt megoldásuk több mint 40 milliárd dollár fizetést hoz negyedévente. Ez Magyarország éves GDP-jének húsz százaléka. Emellett a rendszer egy négymilliárd dolláros hitelportfóliót is kezel, ami hozzájárul az üzlet megolajozásához.
Nem szégyen tanulni más sikeréből
Összességében azt láthattuk a latin-amerikai e-kereskedő példáján, hogy kiszállítási logisztikájának szisztematikus javításával, ami párosult a fintech új szolgáltatásainak adaptálásával, sikerült olyan forgalombővülést elérni, ami igencsak meglátszott tőzsdei szereplésén. A Yahoo Finance szakírói látnak egy olyan vállalatot, amely úgy véli, nem csak a legfejlettebb országok cégeitől lehet tanulni.
A szingapúri Sea Limited úgy döntött, hogy lemásolja a siker receptjét. A cég sok pénzt fektet a Shopee Express, vagy más néven SPX Express vállalatba. Forrest Li, a Sea vezérigazgatója azzal magyarázza ezt, hogy az SPX az egyik leggyorsabban és legkiterjedtebben növekvő logisztikai szolgáltató tevékenységi területén.
Az idei év első negyedében az SPX Express megrendelései 70 százalékát három napon belül teljesítette. Ez nem olyan gyors, mint amit a MercadoLibre tud, de mérföldkő a kiszállítás gyorsításában. A szingapúri cég ugyanis egész Ázsiában és Latin-Amerikában is tevékenykedik.
Emellett az SPX egyes piacain garantálja a szállítási időt. Ez nem rossz, ha figyelembe vesszük, hogy még az olyan nagyok, mint a Shopify is csak 2022-ben vezette be Shop Promise termékét annak érdekében, hogy a szállítók garantálhassák teljesítéseik idejét. Az elképzelés ennek hátterében egyébként az, hogy az e-kereskedelemben a fogyasztók szívesebben vásárolnak akkor, ha kapnak egy ígéretet arra, mikor kapják meg a megvásárolt termékeket.
Jó befektetés lesz-e a jó befektető?
A Sea eddig jól járt azzal, hogy az SPX Expressbe fektette a pénzét. A cég az idei első negyedévben 26 millió megrendelést teljesített, ami 57 százalékkal több az egy évvel korábbi azonos időszak teljesítményénél. Ez összefügg azzal, hogy a vásárlók kisebb csomagokat rendelnek. A kiszállított termékek értéke ugyanis csak 36 százalékkal bővült.
Ezzel egyidejűleg a Sea szállítási költségei jelentősen csökkentek. Brazília esetén 23 százalékos a megtakarítás, míg az ázsiai piacokon 15 százalékos. A Sea üzemi eredménye 2024 első negyedében 400 millió dollár volt, amit a fintech fejlesztések és a videójáték-értékesítések hoztak. Ugyanakkor az e-kereskedelem – kivéve a videójátékokat – 22 milliós veszteséggel zárt.
A képlet tehát úgy fest, hogy az e-kereskedelem részéről a szállítási logisztika fejlesztése lehet a siker kulcsa, ahogy azt a MercandoLibre esete mutatta, ami arra késztette a Sea Limitedet, hogy ezen az úton induljon el. Ennek alapján jó ötletnek tűnhet a cég részvényeinek vásárlása. Ugyanakkor a Motley Fool Stock Advisor tanácsadó cég tízes toplistájába nem fért bele a Sea.