A Google és Meta is egyre inkább nyomul előre az élő videós értékesítés piacán. A live stream kereskedelmi stratégiákról szóló sorozatunk második részében velük foglalkozunk.
2020 után már a legnagyobb videós szolgáltatók számára is világossá vált, hogy a livestreammel megtámogatott kereskedelmi megoldások kitörnek a távol-keleti egzotikumok skatulyájából. Az amerikai piacon kezdetben leginkább kisebb, erre specializálódott cégek szerezték meg a vezetést, mint a NTWRK vagy Whatnot, és látszólag hatalmas előnyre tett szert ezen a területen. Tavaly azonban már komolyabb fokozatra kapcsoltak a nagyok, a Kínából érkező TikTok pedig hatalmas népszerűségre tett szert Amerikában is, nekik pedig tényleg nem kell magyarázni a műfaj fontosságát.
Ez is érdekelhet
Nincsenek kapcsolódó cikkek.
A Facebookon és Instagramon beinduló Shops, vagy a Youtube és TikTok beágyazott termékeket kínáló szolgáltatásai az elmúlt egy évben – többnyire celebek által – olyan kiskereskedelmi láncok termékeit promotálták, mint a Sephora, a Macy’s, vagy éppen a részben TikTokot birtokló Walmart. A kezdeti pilot szakasz után ezek a vásárlási események az amerikai piacon is olykor hetekig, hónapokig tartó eseménysorozattá fejlődtek, és nem látni, hogy csökkenne a lendület: a nagyok egyre több erőforrást mozgósítanak annak érdekében, hogy átvegyék a vezető szerepet a korábbi, úttörő cégektől.
Az igazi kérdés persze az, hogy valóban a kisebb, leginkább gyűjtőket és szubkulturális kisközösségeket megcélzó startupokkal versenyeznek-e a fent említett nagyok. Iparági elemzők szerint sokkal inkább az Amazon a fő ellenfél ezen területen, hiszen az Egyesült Államokban az új termékek felfedezése és megtalálása ott kezdődik, nem beszélve az egykori online könyvesbolt egészen elképesztő méretű marketinggépezetéről. Az amerikai fogyasztók 40-70 százaléka ugyanis az Amazonon keres rá egy-egy új termékre, és az élő videós kereskedelmi megoldásokkal ezeket a vásárlókat lehetne leginkább megcélozni.
A Google pont ezért tette ingyenessé a vásárlás menüpontjában megjelenő termékek listázását két évvel ezelőtt, amely rögtön 80 százalékos növekedést eredményezett a megjelenő boltok számában. A Facebook Marketplace és a digitális bolt pedig szintén az Amazonnal próbálja felvenni a versenyt, és leginkább a nagy cégek itteni ügyfelei lehetnek a jövőben egyre gyarapodó livestream-szolgáltatások legnagyobb felhasználói. Bár elérésben lassan felveszik a versenyt az Amazonnal, de konverzió szempontjából még mindig a piacvezető mögött kullognak.
Az idei év alighanem arról szól majd, hogy a már meglévő forma és tartalom mellett növeljék a potenciált az élő adásokban, azaz az ebből realizált konverziót. Az élő videók kereskedelmi használata mellett mind a Facebook, mind a Google próbál nyitni a sportközvetítések és videojátékosok felé. Amíg az előbbinél még mindig komoly szerep jut a hagyományos televíziós csatornáknak, utóbbiban a szintén Amazon birodalomhoz tartozó Twitch-csel kell felvenniük a versenyt.
Az e-kereskedelmi nyitás persze nem meglepő annak fényében, hogy az elmúlt két évben milyen hatalmas robbanás volt tapasztalható a területen. A világjárvány miatt bekövetkező lezárások során otthon maradt felhasználók közül sokan fedezték fel maguknak a Youtube-on már 10 éve elérhető lehetőséget: csak 2020-ban közel fél millió olyan élő videós jelentkezett be a Google felületéről, akik korábban még sosem indítottak live streamet csatornájukon. Arról nem is beszélve, hogy a Youtube-on rengeteg olyan tartalom elérhető már most is, amelyek a kereskedelmi megoldások integrálásával monetizálhatóak a videók készítői számára, és megkönnyítik a potenciális vásárlók megtalálását és megcélzását.
A tavalyi év során indított kísérleti adások konkrét konverziós arányairól azonban mind a Facebook, mind pedig a Google hallgatnak. A helyenként akár milliós nagyságrendű nézőt elérő, nagy cégek által szponzorált események közül egyedül a kisállatok számára tartott élő divatbemutatót megrendező Petco árult el adatokat. A kis kedvencek számára készített ruházatok forgalmazásával foglalkozó cég élő adását közel félmillió néző tekintette meg a Meta platformjain, és a befektetett marketingbüdzsé majd’ kétszeresét termelte meg.
A korábbi, erre specializálódott, kisebb startupok jelentette konkurencia mellett a két nagy amerikai technológiai óriásnak fel kell vennie a harcot az utóbbi években az USA-ban is berobbant kínai konkurenciával, a TikTokkal, akik szintén bevallottan e-kereskedelmi ökoszisztéma kiépítésével próbálkoznak a nyugati piacokon. Az igazi áttöréshez azonban összes nyugati live stream értékesítéssel próbálkozó cégnek – legyen az kisebb vagy nagyobb – előbb meg kell küzdenie a vásárlók digitális fizetési megoldásokkal szembeni bizalmatlanságával. A távol-keleti piacon hatalmas sikereket elérő élő videós értékesítés motorja ugyanis a digitális fizetési megoldások 90 százalék körüli elfogadottsága. Éppen ezért várhatóan lassabban fogadják majd el azt a nyugati vásárlók, a kereskedők pedig jóval alacsonyabb konverziós arányra számíthatnak majd, mint Ázsiában.
Annyi azonban biztos, hogy a tartalom és a technológia keretek már rendelkezésre állnak, a küzdelem pedig várhatóan egyre hevesebb lesz. Ám valószínűleg sokat kell még arra várni, hogy bárki is dominálni tudja az élő videós értékesítések piacát.
Jóbi Attila
kosárérték hírlevél
Fontos, használható, eladást növelő tippek, trükkök, infók, tanulmányok, arcok.
Iratkozz fel most!
