A koronavírus-járvány utáni helyzetre készülve az amerikai Best Buy áruházlánc megpróbálja radikálisan újraértelmezni a foglalkoztatott dolgozói szerepét, akik lényegesen többre lesznek hivatottak a jövőben, mint a termékeladás – írja a ModernRetail.

A cég első negyedéves üzleti jelentését ismertetve a Best Buy első embere, Corie Barry beszélt először nagy nyilvánosság előtt. Sok már vállalathoz hasonlóan a pandémia idején ők is kihasználták a fulfillment szolgáltatásokban rejlő potenciális lehetőséget, ami annyira bejött a többnyire elekronikai termékekkel foglalkozó vállalatnak, hogy tulajdonképpen azt szeretnék elérni, hogy vásárlóik otthon maradjanak.

Ennek érdekében aztán olyan szolgáltatásokat is fejlesztenek, mint az aznapi kiszállítás, és a nagy értékű szórakoztató elektronikai termékek otthoni üzembe helyezése. Ahogy Barry fogalmazott: “Jelenleg azon dolgozunk, hogyan tudnánk a leghatékonyabban bevetni az alkalmazottainkat az ilyen irányú kiszolgálás terén.” – utalva ezzel arra, hogy a vásárlók egyre inkább az online értékesítési csatornák felé fordulnak, és ez a trend a közeljövőben sem látszik megfordulni.

A járvány és a megváltozott fogyasztói szokások hatására az online és fizikai térben való vásárlás közötti határvonalak egyre inkább elmosódni látszanak, a Best Buy pedig különösen sokat profitált abból, hogy az ország nagy része saját otthonában töltötte az elmúlt évet. A cég forgalma egy év alatt a jelentés szerint mintegy 36 százalékot emelkedett, és elérte a 11,64 milliárd dollárt. Az első negyedéves forgalmi adatokból ugyan nem látszik, hogy mekkora volt az online értékesítés arányának növekedése, de a vállalat vezetői korábban azt nyilatkozták, hogy az értékesítés több mint negyven százaléka már online zajlik.

A Best Buy tehát a vevők boltokba való visszatérésével szeretne továbbra is növekedési pályán maradni. Az online értékesítés arányának óriási tavalyi növekedése miatt a cég kész újragondolni az alkalmazottaik feladatkörét is, akik közül egyre többen már csak a termékek házhoz szállításával foglalkoznak. A céges uniformisban termékeket házhoz szállító alkalmazottak azonban jóval többet tesznek, mint egy átlagos futárszolgálat, hiszen a vevők kérésére örömmel segítenek a készülékek üzembe helyezésében is.

A vállalat szerint saját alkalmazottaik révén jóval megbízhatóbbá váltak a kiszállítások, és ezt a felhasználók maguk is észrevették. Az alkalmazottak ezen felül természetesen aktívan részt vesznek a Best Buy fullfilment szolgáltatásainak üzemeltetésében is. Az online vásárolt termékek összekészítése az áruház előtti (BOPIS) átvételre szintén az alkalmazottak egyre nagyobb részének ad munkát.A cég ezzel egyidőben azt is vizsgálja, hogyan tehető hatékonyabbá az online és az offline vásárlás, és további értékesítési modellekkel is kísérletezik majd tesztáruházaiban.

Némileg árnyalja a képet, hogy az alkalmazottak száma ezzel egyidőben jelentősen csökkent is, hiszen közel 5000 alkalmazottat küldtek el idén februárban létszámcsökkentés címén. Bár a Best Buy szerint ezek egy része részmunkaidős alkalmazottból teljes munkaidőben dolgozó lett, idén 17 százalékkal kevesebben dolgoznak a cégnél, mint 2020-ban.

A vezérigazgató szerint folyamatos a dolgozók átképzése újabb és újabb munkakörökbe, amelyek nagy része tanácsadás lesz. Ez a közel 3000 tervező és tanácsadó munkatárs felel majd azért, hogy a vásárlók megtalálhassák a számukra leginkább megfelelő termékeket, és hogy a megvásárolt készülékek otthoni telepítése a Best Buy vásárlói élmény része legyen.