Aki webáruházat akar létrehozni és üzemeltetni, annak alapból egy erős, legalább hat (de inkább hét) számjegyű kiadással kell számolnia. A legnagyobb fejfájást nem is a kiadások nagysága jelenti, hanem azok alig követhető sokfélesége. A webáruház indításról szóló sorozatunk új részében ésszerű, eredményes költséggazdálkodási megoldásokat vettünk sorra.

Milyen költségei vannak egy webáruháznak? – tették fel a kérdést a Shoprenter szakértői egyik tanulmányukban. Az egyik csoportba az indítás költségei tartoznak. A szükséges infrastruktúra kialakítása (számítógép-beszerzés, internetkapcsolat, esetleg szállító eszközök), a webáruház elkészítésére fordított pénz, az áruellátás megszervezésével járó kiadások és a cégalapítás költségei.

A kiadások második blokkja a webáruház üzemeltetéséből fakad. A lényeg: egy élő webáruházzal foglalkozni kell, ami idő és pénz. Akár a saját idejét szánja erre valaki, akár alkalmazottakat foglalkoztat. Egy webáruházat informatikailag is fenn kell tartani. Ennek része, hogy az internet és a piacok is rendkívüli ütemben változnak, amivel a webáruházaknak is lépést kell tartaniuk

A fejlesztés sokba kerül, kivéve, ha az e-kereskedő bérelhető webáruházrendszert választ, amelynek fejlődése automatikus.

A másik nagy kiadási csomag a marketing. Enélkül az ismeretlenség vár a webáruházra. Szakmai szabály, hogy minél többet áldoz egy webáruház árbevételéből marketingre, annál nagyobb az esélye, hogy nyereséges lesz. Ez persze feltételezi a marketingre fordított pénz okos elköltését.

 Barcsay Erik, a BigFish CEO-ja:
Az e-kereskedelem lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy ne csak lokális, sőt akár globális vásárlói bázist érjenek el, miközben a hagyományos boltokhoz képest alacsonyabb kezdeti beruházási és üzemeltetési költségekkel kell számolni. A webáruházak gyorsabban és rugalmasabban tudnak alkalmazkodni a piaci változásokhoz és a vásárlói igényekhez, valamint könnyebben skálázhatók a termékek és szolgáltatások tekintetében is. Jól célzott és személyre szabott értékesítési- és marketing stratégiát tudnak alkalmazni, amelyek alapját a látogatók viselkedéséből és a vásárlók visszajelzéseiből nyert adatok képezhetik. A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás egyre jelentősebb mértékben fogja tudni támogatni a személyre szabást, az automatizációs lehetőségeket, a gyorsabb és hatékonyabb logisztikát, valamint az ügyfélszolgálatot is.”

Érvényes a vállalkozások gazdaságtana

Az e-kereskedők visszatérő kérdése, hogy mennyi pénzt érdemes egy webáruház elkészítésére és hosszú távú fenntartására fordítani?

Erre nem egyszerű a válasz. Ez függ a vállalkozó pénztárcájától és céljaitól is. A régi közgazdasági szabály erre is vonatkozik. E szerint egy befektetés hasznossága annak megtérülésével mérhető. A kérdés az, mennyi bevételt hoz egységnyi befektetett forint?

Egy webáruház nyelvére fordítva ez így hangzik: az a webáruház sikeresebb anyagilag, amely esetén

  • alacsonyabb az egy vevő megszerzésére fordított kiadás, illetve
  • magasabb az egy vevőre eső bevétel. 

Konkrétabban szemügyre véve a költségéket kiderül, hogy sokan követik el azt a hibát, hogy kevésbé fontos dolgokra sok pénzt szórnak el, miközben azon spórolnak, amint nem kéne – írta Diószegi Nóra a Shoprenter szakértője blogbejegyzésében.

A kezdő vállalkozók könnyen gondolhatják, hogy az idejük ingyen van, de ez nem igaz. Az időnk legalább annyit ér, amennyit egyébként (ha nem a webáruházunkkal foglalkoznánk) meg tudnánk keresni adott idő alatt. Ha például 2000 forintos óradíjjal számolunk, és a vállalkozó heti tíz órát foglalkozik a webshopjával, akkor havonta körülbelül 80 ezer forint a munkabére. Ha ezen felül 100 ezer forintot fordít az áruházra, akkor már 180 ezer forint a havi kiadási keret.

Hosszú egy webáruház kiadásainak listája

A webáruház indításának kezdeti költségei négy csoportba sorolhatók.

  • Licencdíj. A szoftver ára, amennyiben licencdíjas szoftvert vásárolunk. Aki a Shoprenter platformját választja, annak nem kell számolnia ezzel a kiadással.
  • Fejlesztéssel járó költségek. Ez a webáruház informatikai hátterének díja, ami bérelt rendszer esetén szintén nulla. 
  • Testreszabási költségek. Idetartoznak a webáruház megtervezésével (vásárlási folyamat, grafika stb.) és az egyedi igények megvalósításával (egyedi fejlesztések, integráció stb.) járó költségek.
  • Feltöltéssel járó költségek. Sokan alábecsülik, a minőségi termékadatbázis kialakítását, pedig ez több ezer terméknél nagy munkával és ehhez illő kiadással jár.

A webshopok folyamatos üzemeltetésének költségei az alábbiak szerint csoportosíthatók:

  1. A domainnév fenntartása. Az egyedi domain elengedhetetlen a webáruház üzemeltetéséhez. Szerencsére ennek költsége jelentéktelen.
  2.  A tárhely/szerver költsége. Mivel az e-kereskedők szinte mindig bérlik az informatikai háttértárat és a szervert, amin webshopjuk fut, nem kell beruházási költséggel számolni, csak bérleti díjjal.
  3. Informatikai karbantartás. Hosszabb távon ez kerülhet a legtöbbe, mert a gyorsan változó online környezetben sűrűn kell felújítani a webáruház tartalmát és dizájnját. Aki a Shoprentert választja, az ezt a feladatot a szolgáltatóra bízza, így ennek költsége része a bérleti díjjal járt kiadásnak. 

Hosszú a spórolási lehetőségek listája is

 A webshopok kialakításának költsége, ahogy láttuk, általában a következőkből áll össze: licencköltség, az egyedi dizájn költsége és az egyedi fejlesztések költségei. Ezek mindegyikén lehet spórolni, sőt igazából mindegyik el is hagyható – írja a Shoprender szakértője.

A licenckiadásokon úgy lehet a legjobban spórolni, ha a webshopot bérli az e-kereskedő, mert ez esetben a webshop szolgáltató díjának kifizetésével ezt is letudja. A kezdeti termékfeltöltést nem lehet kihagyni és minőségén (például a pontos termékleírásokon) sem érdemes spórolni. Ugyanakkor választhatunk olyan webáruházrendszert, amely gyors tömeges feltöltési lehetőséget kínál, ami megkönnyíti ezt a munkát.

A folyamatos üzemeltetést megint csak nem lehet elhagyni, de választhatunk olyan rendszert, amely a folyamatok nagy részét automatizálja. Nagy könnyítés lehet, ha a webáruház integrálása automatikusan történik a webáruházat létrehozó vállalkozás meglévő ügyviteli rendszerével.

A webshopok informatikai karbantartása terén a legjobb spórolási megoldás a felhőalapú, bérelhető webáruházak, például a Shoprenter platformjának alkalmazása. Az egyedi dizájn és az egyedi funkciók sokba kerülnek, ezért mindig érdemes végiggondolni, mire van feltétlenül szüksége ezek közül egy-egy webáruháznak.

Egy webáruház = cca. 3 millió

A blogbejegyzés végén a Shoprenter munkatársa végzett egy hozzávetőleges számítást egy webáruház indításának költségeivel kapcsolatban. Számolt a webshop kialakításának, kezdeti termék feltöltésének, üzemeltetésének, informatikai karbantartásának, kereső optimalizálásának és marketingjének kiadásaival.

Az inflációt nehéz figyelembe venni, de az látszik, hogy a teljes kiadáson belül a legnagyobb tételek a termékfeltöltés, az üzemeltetés és a keresőoptimalizáció. Ezek egyenként a teljes kiadás több mint ötödét teszik ki. Összességében úgy tűnik, hogy egy webshop indításának első évét inkább nem lehet megúszni hárommillió forint alatti összegből.

Ingyenes Webáruház Konzultációk
A kezdeti webshop beállításoktól kezdve a vevőszerzésig mindenben tudunk segíteni. Legyen a Shoprenter az e-kereskedelmi partnered!