E-kereskedőként magán az üzletvitelen kívül is rengeteg dologgal kell foglalkoznod. Főként, ha te is, ahogy az iparág jelentős része, kisvállalkozóként éled a mindennapjaidat. A közösségi média időrabló elfoglaltság, ahhoz pedig, hogy a jelenléted ezen platformokon igazán profi legyen, tényleg időmilliomosnak kellene lenned. De nem vagy, senki sem az. Szerencsére vannak eszközök, amik jelentős mértékben könnyíthetik meg a dolgod, így a közösségi média a marketing-tevékenységed fontos és hatékony eleme lehet.

A social media az e-kereskedelmi marketing fontos része, a kisvállalkozások számára pedig ROI szempontjából valószínűleg a leginkább költséghatékony stratégiákat kínálja. Nemcsak arra érdemes használni ezeket a platformokat, hogy márkánkat egyoldalúan kommunikáljuk, de arra is lehetőséget adnak, hogy potenciális vásárlóinkkal egy olyan közvetlen módon lépjünk kapcsolatba, amire korábban nem volt mód.

Hootsuite

E sorok írója 2012-ben kezdett el üzleti Facebook-oldalakat és Twitter-profilokat menedzselni. Ebben az időszakban a posztok időzítési lehetősége még meglehetősen korlátozott volt. Például: a Facebookon már lehetett előre időzíteni a képes posztokat, de nem lehetett a megosztásokat. Ezért kellett valami eszköz, amivel a hétvégére előre is be tudtuk programozni a tartalmak megosztását, ha nem akartunk vasárnap csak ezért korábban felkelni. Márpedig nem akartunk, ezért kezdtük használni a Hootsuite-ot.

Ma már ez a világ legelterjedtebb közösségimédia-automatizáló alkalmazása. Az összes fontosabb platformmal integrálható, tehát Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, WordPress, Instagram és Youtube profilokat is kezel. Úgy fejlesztették ki, hogy a lehető legegyszerűbb dolgunk legyen, az előre megírt posztok feltölthetők csv-ben, de megírhatjuk a Hootsuite irányítópultjában is közvetlenül. Úgy működik, mintha egyetlen platformot használnánk, vagyis az összes értesítést, üzenetet, kommentet kezelhetjük, és minden felületünkre egyszerűen tervezhetünk, időzíthetünk, posztolhatunk. Menedzselhetjük csak a saját felületeket és természetesen több ügyfelet is egyszerre. Sőt: a program már arra is képes, hogy a feliratkozott RSS-csatornák alapján ő maga ajánljon megosztásra tartalmat a korábbi megosztások alapján.

A Hootsuite az igényeknek megfelelően skálázható. Az ingyenes verzióban 3 közösségi profilt kezelhetünk, rendelkezésre áll a tervezési és időzítési szolgáltatás és alapvető elemzési eszközök is. A következő lépcsőfok havi 20 dollárért 10 profil hozzáadását, korlátlan számú tartalomjavaslatot, RSS-bekötést és valósidejű elemzéseket kínál egy felhasználó számára. 30 napig ingyen kipróbálható bármely előfizetés. Érdemes böngészni a weboldalukat, mert rengeteg marketingtippet, oktatóanyagot és javaslatot jelentettek meg az évek folyamán.

Összességében elmondható, hogy a Hootsuite kiváló eszköz, ha sok dolgot kell egyszerre csinálni. Viszont megvan az a hátránya, hogy túl sok funkciója van, így az elején nehéz benne eligazodni, tanulni kell a kezelését. Ha azonban egyszer tényleg rájöttünk, mi az, amire szükségünk van, nagyon sok időt és energiát takarít majd meg nekünk, nem beszélve hatékonyságunk növekedéséről.

Buffer

Ez a program pontosan azt a fejfájást képes elmulasztani, amit a Hootsuite okozott: extrém leegyszerűsített kezelőfelületével csakis a lényegre koncentrál. Integrálhatók bele a Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Pinterest és Instagram platformok, kezeli a Facebook-csoportokat, és még grafikai eszköz is jár hozzá, amivel könnyedén csinálhatunk szép posztokat.

A Buffer tényleg nagyon felhasználóbarát, szinte nem is kell hozzászokni, már harminc perc használat után szinte profivá válunk. A tartalommegosztás négy módon történhet, a posztok sorba állíthatók, időzíthetők és persze azonnal is publikálhatók az összes hozzárendelt közösségi profilon. Az egyik legjobb funkció kétségkívül a böngészőkiterjesztés és a mobilalkalmazás, amik segítségével bármilyen weben talált tartalom azonnal, gyakorlatilag egyetlen gombnyomással hozzáadható a megosztási sorhoz. Ez a sorbaállítás rendkívül intuitív lehetőség, a posztokat egérmutatóval egyszerűen megragadhatjuk és átdobhatjuk máshová, így megváltoztatva a sorrendet. A posztok eközben bármikor szerkeszthetők maradnak, be lehet állítani a publikálásuk idejét, de a rendszer randomszerű posztolásra is lehetőséget ad. A program egyetlen hátránya, hogy ha nagyon sok tartalmat szeretnénk kezelni vele, kissé sokáig tart majd az időzítésük, de hát valamit valamiért. A legtöbb ember számára valószínűleg sokkal barátságosabb környezetet ad, mint a Hootsuite.

Az ingyenes alapverzió 10 posztot képes időzíteni, 3 profil adható hozzá és csak egy felhasználói fiókot tartalmaz. A következő lépcső havi 15 dollárba kerül, 8 profilt lehet hozzáadni és 100 időzített posztot kezel. A böngészőkiterjesztés és a mobilapplikáció minden plan esetében használható.

Dlvr.it

Funkcióiban nagyon hasonló, mint a Buffer, ugyanúgy egy egyszerű felépítésű központi konzolt kapunk, ahonnan egy helyről vezérelhetjük az összes közösségimédia-profilunkat. Ugyanúgy van posztolási sorbaállítás, időzítés és azonnali publikálás. Ez is rendkívül felhasználóbarát, sőt talán még gyorsabban és könnyebben átlátható, nagyon simán megy vele a megosztás és az átidőzítések sem okoznak gondot. Itt is van böngészőbővítmény az egyszerű megosztáshoz, és automata posztolás is beállítható RSS-feed segítségével. Ráadásul integrálható a Google Analytics eszközével, így egyszerűen nyomon követhetjük a közösségi médiából közvetlenül a webhelyünkre irányuló forgalmat is. Cserébe a beépített statisztikai eszköz igazán kezdetleges.

A dlvr.it ingyenes verziója nagyjából csak arra jó, hogy kiismerjük magunkat, hiszen összesen kettő social media felületet kezel, a napi posztok száma pedig háromra van benne korlátozva. A havi 8,29 dollárért kapható Pro már egész használhatónak tűnik, hozzáadható egy második kezelő és 10 platform 50 feedje kezelhető vele. Minden plan kipróbálható hét napig ingyen.

Edgar

Az Edgar egy egyszerűnek nem mondható közösségimarketing-automatizációs eszköz. Azon az elven működik, hogy saját tartalmainkat hozzáadjuk egy tartalomkönyvtárként működő listához, ahonnan aztán a program sorban, meghatározott időközönként megosztja őket, majd mikor a végére ért a sornak, előről kezdi. Tehát a sorbaállítást elegendő egyszer megtenni, ezután végtelen iteráció lehetséges. A könyvtár különböző kategóriákra osztható, a kategóriák pedig különböző közösségimédia-profilokhoz rendelhetők hozzá attól függően, hogy mely témákat mely felületeken szeretnénk megosztani és reciklálni. Természetesen olyan kategória is van, amelybe azokat a tartalmakat tehetjük, amelyeket összesen egyszer akarunk megosztani, az ismétlés nyilván nem kötelező.

Az Edgar Twitter, Facebook és LinkedIn profilokkal képes dolgozni, kezeli a Facebook-csoportokat is, a hírek szerint hamarosan az Instagram is bekerül a szolgáltatási területre. Hozzárendelhető a Bitly webcímrövidítő, és lehetőség van a tartalmakhoz egyedi képeket is rendelni. A tartalomkönyvtár használata opcionális, természetesen egyszerű időzítés is lehetséges, bár ezzel pont a lényege vész el a szolgáltatásnak.

Az Edgar-t – úgy tartják – nagyon nehéz beállítani, sok időt vesz igénybe, mire manuálisan mindent az igényeinkre igazítunk benne. Azonban, ha egyszer túlesünk a hosszadalmas személyre szabáson, többé semmi dolgunk nincs, mindent megold az automatizálás. A program nem nyújt semmilyen analitikai szolgáltatást, az elemzés funkció úgy ahogy van, hiányzik belőle. Ez egy automatizálásra szolgáló eszköz és kész. Ennyit nyújt, ebből viszont a legjobb, ami elérhető. Ennek megfelelően az ára is elég borsos, éves fizetés esetén havi 50 dollár körül van. Ha erre az eszközre van szükséged, megéri.

Le kell azért szögezni, hogy ilyen eszközök nélkül is lehet jó közösségimédia-jelenlétet fenntartani. Legfeljebb több munkával jár és időigényesebb.