Egy webáruház életében gyakran kerül sor folyamatai újragondolására a minél magasabb konverzió elérése érdekében. Megpróbáljuk például a legkülönbözőbb grandiózus módokon visszafejteni a vásárlói élményt, hogy a lefejtett rétegeket feljavítva hatékonyabb és eredményesebb működést érjünk el. Nem ritka, hogy kalapáccsal rontunk az egész oldal designjának, és építünk a régi kövekre új várat. A nagyobb beavatkozások előtt azonban érdemes apróbb változtatásokat tesztelni, mert akár hiszünk bennük, akár nem, ezek képesek lehetnek a korábban döcögő értékesítési statisztikáinkat egy magasabb polcra helyezni.  

Egy egyszerű online keresés során számtalan inspirációra bukkanhatunk, amit könnyen a webáruházunk javára fordíthatunk. Ezek között nem feltétlenül az online megjelenésre és működésre vonatkozó tanácsok közül mazsolázhat az arra fogékony olvasó, hanem bizony gyakran logisztikai, illetve a digitális téren kívül eső innovációs lehetőségek sűrűjében veszhetünk el arra az időre, amíg fejlesztésen gondolkodunk.

A következő néhány bekezdés nem ezeket a lehetőségeket veszi számba, habár mindenképpen szánjunk erre is időt!  Elsősorban azokat a módosítási opciókat helyezi górcső alá, amivel oldalunk látogatóit próbáljuk a vásárlás felszabadító hatást nyújtó mezőjére terelni.

Amikor az “F word” szalonképes

Ha egy angol anyanyelvű országba látogatunk vagy ott élünk, ajánlatos elkerülni annak a bizonyos “F betűs” kifejezésnek a használatát. Ellenben, amikor egy online megjelenés elkészítésére kerül a sor, már közel sem olyan pejoratív az alkalmazása. Konkrétan egy mintát kell elképzelni, ami egy honlap megnyitását követően rajzolódik ki annak szem általi feltérképezése folyamán. Kutatások szerint  először a felső soron fut végig a tekintetünk, a következő alkalommal azonban már nem jut a végéig. Ezt követően pedig jellemző, hogy simán csak vertikálisan,  a bal felső sarokból a bal alsóig szaladunk át a szöveges tartalmon.

Ott, ahol nem az írás dominál, érdemesebb a Z-mintát alkalmazni.

Webáruház tulajdonosként hogyan tudunk ebből a tudásból profitálni? F-minta applikálása esetén inkább célszerű többek között termékleírásokban gondolkozni, ahol többnyire szöveggel kell dolgozni. Szinte észrevétlenül bele lehet azonban csúszni ilyen formulák igénybevételével az unalmasság csapdájába, ezért képekkel, grafikai elemekkel törjük meg a karakterek végtelen folyamát!

Egyetlen kritikus elemet viszont mindenképpen vegyünk figyelembe! Ezek a minták nem olvasásra, hanem néhány másodperces szkennelésre vonatkoznak, amíg áttekintjük az oldal struktúráját. Ezért görcsösen ne kapaszkodjunk ebbe a támpontba, viszont szerkezetileg feltétlenül használjuk! Ez a tagoláson kívül a bal oldalon függőlegesen futó bullet pointok kiemelését kéri általában.

Mielőtt “végleg” elmegyek

Egy weboldalnak, legyen az akár webáruház vagy bármilyen más funkcióval ellátott portál, gyakran kelthet bizonytalanságot a használata. Sajnos, az egyre több online eszköz sem feltétlenül garancia arra, hogy e bizonytalanságok, és az oldalelhagyások okát pontosan meg tudjuk határozni.

Egy hőtérkép működtetése persze felfedhet technikai problémákat, elakadásokat, de arra kevésbé tud egzakt választ adni számunkra, ha a webáruházunk böngészése közben lassan el kell indulni a gyerekekért az iskolába, esetleg az az ajánlat, amit felkínáltunk neki, nem nyeri el a tetszését. Erre egy kevésbé analitikus megoldást nyújthat egy oldal bezárásakor felugró pop-up ablak, ahol egyszerűen megkérdezhetjük a távozás okát, ha pedig konkrét árakat tartalmazó oldalnál választaná a felhasználó a rövidebb utat, egy kupont felajánlani a megtartás érdekében abszolút nem számít ördögtől valónak. Bátran éljünk ezzel az eszközzel, nézzünk szét a piacon, és a legérzékenyebb oldalakra, ahonnan nagyon fájó belegondolni oldalunk elhagyásába, helyezzünk ki ilyen felugró ablakokat!

Upselling/Cross-selling

A Kosárérték oldalán a kosárérték növeléséről beszélni egyszerre hathat elcsépeltnek és stílszerűnek. Webáruházunkban plusz bevételt alapvetően kétféleképpen tudunk indukálni: új vásárlókat próbálunk becsalogatni a boltunkba például egy olajozottan működő értékesítési tölcsér segítségével, vagy az aktuális vásárlások kosárértékét kíséreljük meg növelni célzott eszközökkel. Upselling esetén egy adott termék értékesebb változatát kínáljuk fel, cross-selling használata mellett pedig kiegészítő termékeket ajánlunk az eredetileg megvásárolni kívánt tétel mellé.

Amikor upselling rendszert szeretnénk rendszeresíteni webáruházunkban, elsősorban arra érdemes felkészíteni a vásárlási folyamatot, hogy egy kevésbé értékes vagy nem a legfrissebb kiadású termék értékesítése alkalmával automatikusan felkínáljunk a palettánkról egy értelemszerűen értékesebb, frissebb változatát ugyanannak az árunak. A cross-selling technika annyiban különbözik társától, hogy itt inkább kiegészítő termékek ajánlására helyeződik a hangsúly. Kreatív jellegű webáruház esetén egy kisebb vászon mellé festéket és ecsetkészletet kínálni egy olyan ajánlat lehet, ami win-win szituációhoz vezethet, hiszen mi többet keresünk, ügyfelünk pedig egy komplett készlethez jut egyetlen megrendeléssel.

Ezek a technikák statisztikailag egyértelműen megdobják bevételeinket, így bevezetésük valamilyen formában szinte borítékolható módon szállítani fogják az eredményeket.

Webáruház bérlése esetén feltétlenül nézzük át részletesen az elérhető csomagokat, és válasszunk olyat, ami tartalmazza ezeket az eljárásokat!

Itthon a legnagyobb piaci szereplők közül a Shoprenternél és az Unasnál is egyaránt elérhetőek ezek a funkciók.

FOMO – azaz csak ki ne maradjunk valamiből

Jelentése: fear of missing out, vagyis a fogalom azt az általános félelmet öleli körül, amely szinte minden emberben valamilyen mértékben jelen van. Félünk elszalasztani egy ajánlatot, lecsúszni valamiről, vagy nem rendelkezni valamivel, amit tömegek vásároltak már meg előttünk.

Talán emlékszünk még arra, amikor néhány éve hosszú órákra leállt a Facebook és a hozzá kapcsolódó platformok. Az általános pánik mellett több visszajelzés egyaránt számolt be arról, milyen megnyugtató érzés volt egy időre elszakadni a világtól. Ennek ellenére a rendszerek visszaállásakor bármennyire is kellemes volt a digitális szeparáció, ezek a felhasználók is ugyanúgy fogyasztották tovább a tartalmak végeláthatatlan dömpingjét. Vehetjük az introvertált emberek esetét is az esőben! Ha kint szakad, másoknak sincs lehetősége kinti élményeket szerezni, vagyis nem maradnak le semmiről.

Senki nem akar kimaradni semmiből!

Ezt jegyezzük meg jól, és webáruházunk böngészése közben bátran helyezzünk el felugró ablakokat, amelyek egy rövid lejáratú kupont kínálnak bizonyos feltételek teljesülése esetén! Fogyóban lévő termékeknél tüntessük fel, hány darab van még készleten, illetve ezeket az árucikkeket “tegyük ki az ablakba”!

Az ügyfélszolgálat nagyágyúja

Általánosságban megállapítható a körülöttünk lévő társadalom tagjairól, hogy egyre kevésbé mutatnak hajlandóságot a kapcsolatteremtésre. Ha feltétlenül szükség van rá, és már sehogy sem tudja elodázni, inkább preferálja az írásos kommunikációt. Természetesen praktikus okai is lehetnek ennek, de indíttatástól függetlenül kézzelfoghatóan nő az igény a szövegalapú és gyors megoldásokra, ami üzletünk szempontjából egy chates ügyfélszolgálat bevezetését jelenti.

A kimutatásoknak egyértelműen abba az irányba kell terelniük ügyfélszolgálattal kapcsolatos elképzeléseinket, ahol a gyorsaság dominál. A sebesség igényét főképpen a telefon és az online chat képes kielégíteni. Előbbi árnyalatnyival gyorsabb és személyesebb lehet, utóbbi viszont időt takarít meg a vásárlók visszajelzései alapján.

Amennyiben nincs vagy szervezetlen az ügyfélszolgálatunk, egy adat biztosan ijesztően fog hatni: a leendő vevőink több mint fele hajlandóságot mutat egy adott webáruház elhagyására, ha nem kap gyors választ a kérdésére. Kis visszacsatolás egy korábbi bekezdésre (“Mielőtt “végleg” elmegyek”): ha oldalunk elhagyásakor megkérdezzük annak okát, még megmenthető egy potenciális értékesítés.

Tesztelni újra meg újra

Mindegy, hogy a webáruházunk marketingrendszeréhez, designjához vagy bármilyen más részéhez nyúlunk, alapvetés annak tesztelése. A leadben szó volt a kalapácsról, amelyhez sokszor olyan szívesen nyúlnánk, és építenénk újra a megjelenésünket. A folyamatos megújulás és a trendek követése, majd beépítése fontos, de csak lépésről lépésre. Az A/B teszt esszenciája, hogy mindig csak egy dolgon változtassunk! Ez lehet két különböző célközönség, akik ugyanazt a landing page-et kapják meg. De lehet egy fejléc kialakításában történt változtatás, és még egy tartalomformátum is, ami az egyik felületen videós anyagként jelenik meg, a másikon pedig már galériába tömörült képek sorozataként. Az A/B tesztek ezen tanulságát vigyük tovább, és inkább alkalmazzuk a “lassan járj, tovább érsz” elvét, mint a gyors átalakítást.