Hátrányból kell előnyt kovácsolniuk az e-kereskedőknek a következő években

Pénzügyi szolgáltatásokkal bővül a Shopify ajánlata

A Shopify több millió, a platformjukat használó vállakozás és fogyasztói felmérésük alapján készített tanulmányt arról, hogy milyen trendek határozzák meg a következő éveket az e-kereskedelemben.

Átfogó tanulmányt állított össze a Shopify a digitális kereskedelem jelenéről, nehézségeiről, lehetőségeiről, és azokról a trendekről, amelyek 2022-t és a következő éveket meghatározhatják. Jelentésükhöz felmérést végeztek vállalkozók és fogyasztók körében világszerte, és a kapott információkat több millió, Shopify platformot használó vállalkozás adataival vetették össze. A tanulmány három részből áll, amelyek egy-egy területre fókuszálnak: az e-kereskedelem jövője, a kiskereskedelem jövője, illetve a szállítás és logisztika jövője.

A bevezetőben felvázolták azokat a tényezőket, amelyekkel az e-kereskedelem szembesült az elmúlt években, kikényszerítve a rugalmasságot és a változásokhoz való alkalmazkodást: a szállítási költségek emelkedése, a fogyasztói szokások változása, az online hirdetések egyre rosszabb megtérülése, a globális konténerhiány, a korlátozások feloldását követően a vásárlók visszaszivárgása a fizikai boltok felé vagy éppen az értékesítési csatornák számának jelentős növekedése.

A fogyasztói szokásokat vizsgálva például szembetűnő, hogy a vásárlók számára egyre fontosabbak az adott vállalat értékei, a fenntarthatóság, valamint az, hogy helyben megtalálható-e a márka egy üzletben. A Shopify eCommerce Market Credibility Study, a Forrester Consulting a Shopify megbízásából végzett felmérése szerint 2021 szeptemberében a fogyasztók 47%-a nyilatkozott úgy, hogy a helyi jelenlét jelentős tényező annak meghatározásában, hogy melyik márkától vásárolnak. A megfelelő márkák termékeiért hajlandóak többet fizetni, és vállalni a hosszabb kiszállítási határidőt is.

Közben az e-kereskedőknek olyan nehézségekkel kell megküzdeniük, mint az ellátási láncokban jelentkező problémák a fogyasztói kereslet növekedésével szemben, vagy a harmadik féltől származó cookie-k fokozatos kivezetése az online felületeken. Utóbbi például azzal jár, hogy a hirdetések konverziós aránya folyamatosan csökken: a Shopify elemzése szerint 2025-re a marketingszakemberek 80%-a valószínűleg már nem tesz majd különösebb erőfeszítéseket a személyre szabott hirdetésekért.

A bevezető mindamellett kitér arra is, hogy a kereskedők az akadályokra tekintsenek lehetőségként, és a hátrányból próbáljanak meg előnyt kovácsolni – például azzal, hogy sokkal rugalmasabban és az ügyféligényeket maximálisan kielégítve álljanak a leendő és már meglévő vásárlóikhoz.

Az e-commerce jövője

A növekvő beszerzési költségek arra kényszerítik a márkákat, hogy figyeljenek a vásárlókkal való kapcsolattartásra, a vevők megtartására.

Ez azért is fontos, mert a nehézségek ellenére még mindig vannak lehetőségek a digitális kereskedelemben. A kiskereskedelmi online értékesítés ugyanis folyamatosan növekszik. Ebben a szegmensben a Statista adatai alapján 2014-től 2021-ig világszerte több mint három és félszeresére, 1,336 billió dollárról 4,891 billió dollárra nőtt az értékesítés összege, és az előrejelzések szerint 2024-re várhatóan eléri a 6,388 billiót.

Az egyik fontos megállapítás, hogy a direct-to-consumer (a gyártótól közvetlenül a fogyasztóknak történő) értékesítés növekedési üteme sem lassul, a DTC márkák közti verseny erősödik, sokan versengenek a vevők figyelméért.

Meghatározó trend az is, hogy egyre drágábbak a hirdetések az online platformokon, felemészti a marketing büdzsét, ezért az ügyfélszerzésre irányuló performance (eredményfókuszú) marketing tevékenységet.

A tudatos márkaépítés azonban segít az új vevők megszerzésében és a vásárlók megtartásában, ezért érdemes erre fókuszálni.

A kiskereskedelem jövője: a fizikai boltok újjászületése

Azok a hatalmas változások, amelyek 2020-ben következtek be a kiskereskedelmi ágazatban, jelenleg is meghatározóak. Most, hogy a kényszerű korlátozások után világszerte sok helyen nyitnak a boltok, és a fogyasztók arra vágynak, hogy személyesen vásárolhassanak, elvárják, hogy a vásárlói élmény egyenletes színvonalú legyen online és a fizikai boltokban egyaránt. Ez persze azzal jár, hogy a kiskereskedőknek élményszerűvé kell tenniük a vásárlást ahhoz, hogy megnyerjék a fogyasztókat; például azzal, ha egyedi vevői élményt nyújtanak, vagy az ügyfélprofilok alapján személyre szabott ajánlatokat kínálnak.

A tanulmány szerint a fenti cél érdekében vállalkozásoknak szintet kell lépniük az omnichannel értékesítési stratégiában. Ehhez elengedhetetlen az alkalmazottak edukációja, hogy az olyan új technológiákat is használni lehessen az értékesítéshez, mint a virtuális vásárlás, az élő chat és az alternatív rendelés teljesítési lehetőségek kezelése, például az utcai átvételhez szükséges eszközök használata. A fejlődés és szintlépés persze azzal jár, hogy a kiskereskedelemben dolgozóknak magasabb munkabért és jobb munkakörülményeket kell biztosítani, mivel csak így tudják az elkötelezett, a vevői igényeket megfelelően kiszolgáló alkalmazottakat megtartani.

Az előrejelzések szerint a digitális platformokon jelenlévő márkáknak érdemes lesz fizikai boltot működtetniük, részben a személyes vásárlásra vágyó fogyasztók, részben a csökkenő bérleti díjak miatt. Ráadásul az online hirdetési költségek miatt érdemes a fizikai üzletekre úgy is tekinteni, mint vevőszerző csatornára. A tanulmányból ugyanis kiderült többek közt az is, hogy világszerte a vevők 47 százaléka sokkal szívesebben vásárol olyan márkáktól, amelyek helyben is elérhetők – Európában, a Közel-Keleten és Afrikában a vásárlók 50 százaléka gondolja így.

A Shopify adatai szerint az általuk megkérdezett márkák 32 százaléka nyilatkozott úgy, hogy bővíti a pop-up üzleteit, 31 százalékuk pedig azt tervezi, hogy bővíti a fizikai bolt hálózatát vagy fizikai üzletet nyit. A megkérdezettek 42 százaléka mondta azt, hogy prioritást élvez az élmény alapú vásárlás.

A szállítás és a logisztika jövője

Az ellátási lánc sérülékenysége és gondjai arra kényszerítik a kereskedőket, hogy folyamatosan változtassanak a teljesítési és szállítási stratégián. Azok a problémák ugyanis – csúszás a gyártói oldalon, a szállítási költségek emelkedése, késedelmes szállítás – amelyek korábban jelentkeztek, 2022-ben is nehezítik a kereskedők életét.

A meghatározó trendek között szerepel emiatt a szállítási stratégia újratervezése, a költségcsökkentés és az ügyfélszolgálat javítása. A tanulmány szerint mivel hosszú távon kell számolni a kihívásokkal, a logisztikai vállalatoknak érdemes arra törekedniük, hogy rugalmasabb ellátási láncokat építenek ki – ebben a decentralizáció és a digitalizáció segítheti őket. Fontos az is, hogy a fogyasztók világszerte egyre jobban figyelnek a környezetvédelemre, és emiatt egyre inkább a fenntartható módon működő vállalkozásokat részesítik előnyben. Ha pedig egy kereskedő ügyel a fenntarthatósági szempontokra, és ezeket az ellátási láncba is beépíti, azzal az ügyfelek és alkalmazottak megtartását támogatja.

Kulcsfontosságú a szállítási határidő is. A fogyasztói igények megkövetelik, hogy a kiszállítás minél gyorsabb legyen, ingyenes legyen, és világosan kommunikáljon róla a kereskedő – például már a termékek kosárba helyezésekor kapjanak egy hozzávetőleges dátumot. Ha ezek feltételek nem teljesülnek, a vevő vásárlás nélkül hagyja ott a kosarát.

Az átfogó tanulmány angol nyelven elérhető a Shopify oldalán:
The Future of Commerce in 2022

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!