A technológia és a vásárlói szokások változásával folyamatosan alakulnak a kommunikációs csatornák is. Vannak például, akik az SMS újraélesztésével kíséleteznek, de az egyik legjobb marketingeszköz továbbra is az email.
A korszerű és hatékony email kampányokban nem csak az a fontos, hogy a levél megbízhatóan megérkezzen a címzettekhez. A siker kulcsa ma már a perszonalizáció, vagyis hogy az adott ügyfélnek releváns tartalmat adjunk, akár több, egymásra épülő lépésben.
Automatizált folyamatok
Az automatizált folyamatok lépéseit több feltétel alapján határozhatjuk meg: bizonyos események óta eltelt idő vagy az ügyfél viselkedése, reakciói alapján is vezérelhetjük egyes üzenetek kiküldését.
Egy példa: elégedettségi kérdőív
A csomag kézbesítését követő harmadik napon a rendszer kiküld egy levelet, amelyben a megvásárolt termék és a szolgáltatás értékelését kéri az ügyféltől. Ha az ügyfél nem nyitja meg a levelet, vagy nem kattint a benne szereplő linkre, akkor újabb három nap múlva ismételten kiküldi a levelet. Amennyiben valamilyen interakció történik, a kérdőívre adott válaszoktól függ a folytatás: ha elégedett volt az ügyfél, akkor megköszönjük a vásárlását és a válaszát, ha nem volt elégedett, akkor pedig valamilyen kompenzációt (például a következő vásárlására vonatkozó ingyenes szállítást) ajánlhatunk fel neki.
Marketing automatizációs rendszerek
Ezeknek a kommunikációs rendszereknek a felépítésére és üzemeltetésére általában célszerűbb kész megoldást igénybe venni, mint saját szoftvert fejleszteni. A piacon bőséggel akadnak ilyen szolgáltatások, azonban az összehasonlításuk, illetve a számunkra megfelelő kiválasztása összetett feladat.
Az alábbi kérdéseket érdemes feltennünk, és a kapott válaszok függvényében érdemes mérlegelnünk, hogy milyen irányba indulunk. Egy rosszul kiválasztott rendszer lecserélése, és egy újabb integráció ugyanis jelentős költség pénzben, időben, energiában egyaránt.
Funkcionalitás
Az egyszerű hírlevélküldő rendszerektől a komplex marketing automatizációs rendszerekig nagy választék áll a kereskedők rendelkezésére. A jelenlegi, és a jövőben várható igényeknek a felmérése, az ezeknek megfelelő megoldás kiválasztása kritikus pontja a fejlődésnek.
Fontos szempontok:
- Milyen szerkesztőfelületen lehet a levél sablonokat elkészíteni? Milyen előre elkészített moduláris elemek vannak, illetve mennyire van lehetőség egyedi blokkok kialakítására?
- Milyen módon, felületen lehet az automatizált folyamatokat felépíteni? Milyen vizuális folyamatszerkesztő áll rendelkezésre?
- Milyen dashboardot jelenít meg, milyen riportokat készít automatikusan a rendszer?
- Az emaileken kívül biztosít-e más perszonalizációs lehetőséget a platform, például a webshop felületein megjelenő termékajánlók is összeköthetőek-e vele?
- Ha beépíthetőek a webshop felületére eseménymérések és ebből építkező ajánlók, akkor mi az a havi minimum látogatószám, ami az eredményes tanulási folyamathoz szükséges?
Integráció
A jól átgondolt és technikailag is megfelelő integráció segít automatizálni a folyamatokat és az adatcserét, megkönnyíti a napi munkát. A hiányos vagy hibás megvalósítás ugyanakkor fennakadásokat jelenthet, ezáltal rontja a hatékonyságot, és a problémák eseti megoldása emberi erőforrást köt le.
Fontos szempontok:
- Milyen e-kereskedelmi rendszerekhez van kész integrációs csomag?
- Milyen módon lehet egyedi rendszerhez integrálni a szolgáltatást?
- Milyen egyéb, hasonló rendszerről való áttéréshez van kialakított migrációs lehetőség?
- Az adatok áramlása egyirányú a webshop felől, vagy mindkét irányban lehetséges?
- Milyen saját adatokat oszt meg a rendszer az e-kereskedelmi platformmal?
- Milyen szinten automatizált az adatkapcsolat, mi az amit esetleg manuálisan kell elvégezni?
Szegmentáció
A fejlett szegmentációs lehetőségek biztosítják azt, hogy a vásárló igényeinek megfelelő, és az értékesítési folyamatot támogató egyedi tartalom kerülhessen a kiküldött levelekbe. Fontos, hogy milyen tulajdonságok alapján lehet azonosítani és megkülönböztetni a termékeket, a felhasználókat, hogyan lehet belőlük csoportokat képezni, és hogyan lehet a számukra egyedi tartalmat generálni, illetve milyen döntési pontokhoz lehet különböző folyamatokat rendelni.
Fontos szempontok:
- Milyen előre definiált termék és felhasználó attribútumok vannak?
- Milyen egyedi termék és felhasználó attribútumok vannak?
- Milyen szűrési, szegmens képzési lehetőségek vannak? Lehet-e például stratégiai fontosságú termékeket gyártó, árrés tartalom, vagy egyéb paraméterek alapján priorizálni?
- Milyen, az oldalon végzett műveleteket, eseményeket képes naplózni a rendszer, amelyekre később folyamatokat lehet építeni?
Fejlődés, megbízhatóság, support
A rendszer beüzemelése után kritikus, hogy a mindennapi munkát mennyire megbízhatóan szolgálja ki, milyen terméktámogatás érhető el hozzá, illetve milyen további fejlesztésekre lehet számítani a jövőben.
Fontos szempontok:
- Milyen fejlesztési ütemterv van? Milyen újabb funkciók várhatóak és milyen ütemezéssel?
- Milyen rendelkezésre állást vállal szerződésben a szolgáltató?
- Hogyan alakult az elmúlt időszak rendelkezésre állása a gyakorlatban?
- Hogyan teljesített a rendszer az utolsó kiemelt szezonban, például karácsonykor, vagy Black Friday idején? Voltak lassulások, szolgáltatás kiesés, vagy egyéb problémák?
- A technikai támogatás ingyenes vagy fizetős szolgáltatás?
- Milyen időszakokban vehető igénybe a support?
- Milyen csatornákon érhető el a support, milyen nyelven?
- Mi az átlagos válaszidő a megkeresésekre?
Extra szolgáltatások
Egy külső, kommunikáció és hatékonyság szempontjából kritikus, komplex rendszer kapcsán jelentős hozzáadott érték lehet, ha a beüzemelés után további szakmai segítséget is kaphatunk a szolgáltatótól.
Fontos szempontok:
- Van-e kapacitásuk arra, hogy a belső marketing csapatnak segítsenek a kampányok összeállításában, elkészítésében, beindításában?
- Van-e konzultációs lehetőség, tudnak-e stratégia kialakításában segíteni, iparági bevált gyakorlatokat megosztani?
- Milyen konstrukcióban működik a tanácsadás, része az előfzetési csomagnak (ha igen, milyen mennyiségben), vagy eseti díjazású?
- Milyen egyedi elemzéseket tudnak igény szerint elkészíteni, milyen díjazással?
Milyen folyamatokat érdemes egy kereskedőnek felépítenie a hatékony vevőszerzés érdekében? Kapcsolódó cikkünk: Hogyan tedd könnyebbé az életed marketing automatizációval?