Az e-kereskedelemre is igaz, hogy az innovációnak kulcsszerepe van abban, hogy lépést tartsunk a technikai fejlődéssel és kivételes vásárlói élményeket nyújtsunk az ügyfeleknek. Körbenéztünk így 2024 végén, hogy melyek azok a meghatározó trendek, amelyekről idén is sokat beszéltünk, de alighanem meghatározóak lesznek a következő években is.

A mesterséges intelligenciától (AI) a személyre szabásig, a zökkenőmentes fizetési megoldásoktól az immerzív technológiákig a vállalatok folyamatosan új utakat keresnek az e-kereskedelmi táj fejlesztésére. Melyek azok a jövőbe mutató stratégiai megoldások, amelyektől azt várjuk, hogy forradalmasíthatják a digitális vásárlói élményt és az e-kereskedelem világát.

1. Perszonalizáció a Mesterséges Intelligencia (AI) segítségével

Az e-kereskedelem egyik legjelentősebb előrelépése a mesterséges intelligencia (AI) integrálása a személyre szabott vásárlói élmények érdekében. Az AI algoritmusok elemzik a vásárlói viselkedést, preferenciákat és korábbi vásárlásokat, hogy személyre szabott termékajánlásokat és marketingkampányokat kínáljanak. Az AI segítségével az e-kereskedelmi vállalatok olyan személyre szabott élményeket teremthetnek, amelyek rezonálnak az ügyfelekkel, növelve az elköteleződést és a konverziós arányokat.

Egyre több módja van annak, hogy a kiskereskedők az AI segítségével olyan szintű szolgáltatást nyújtsanak az ügyfeleknek, amilyet azok elvárnak. Íme három AI-trend, amelyet érdemes figyelemmel kísérni a kiskereskedelemben.

  • Hiper-perszonalizáció – teljesen személyre szabott vásárlási élmény

Ma már rengeteg adat áll rendelkezésünkre a kereskedelemben; a kulcs mégis az, hogy ezeket az adatokat megfelelően szétválogassuk és segítségükkel megfelelő vásárlási élményben részesítsük vásárlóinkat!

Az AI segítségével a kiskereskedők gépi tanulási algoritmusokat használhatnak az ügyfelek korábbi vásárlásainak, böngészési előzményeinek és demográfiai adatainak elemzésére. Ezután az információ felhasználható olyan termékek ajánlására, amelyek a leginkább relevánsak az egyes ügyfelek számára. Ezenkívül generatív AI-jal olyan eszközök hozhatók létre, amelyek minden ügyféllel való kommunikációt személyre szabnak.

Az AI segítségével az ügynökök olyan betekintést is nyújthatnak a feltörekvő trendekbe és termékekbe, amelyekről úgy gondolják, hogy megfelelnek a vásárló ízlésének. A személyre szabott üzenetek célzott e-mail kampányokba, weboldalakra vagy más testreszabott marketingtevékenységekbe illeszthetők. Amikor az ügyfelek úgy érzik, hogy egyénként kezelik őket, lojalitást érezhetnek a márka iránt.

Sőt, az AI a számítógépes látás és az arcfelismerés technológiák segítségével emelheti az üzleteken belüli vásárlói élményt. Az ügyfelek mozgásának és interakcióinak nyomon követésével a fizikai üzletekben a kiskereskedők értékes betekintést nyerhetnek a fogyasztói viselkedésbe.

  • Automatizált ügyfélszolgálat

Egy amerikai piackutató cég által, vásárlók körében végzett felmérés szerint a megkérdezettek 52,4 százaléka úgy véli, hogy az AI használata révén javítható az egyes ügyfélszolgálatokon végzett munka minősége.

Napjainkban a virtuális asszisztensek képesek megérteni a természetes nyelvet és a kontextust, ami lehetővé teszi, hogy folyamatos beszélgetéseket folytassanak az ügyfelekkel és olyan szintű szolgáltatást nyújtsanak, amely korábban nem volt lehetséges. A vásárlók 24/7-es támogatást kaphatnak, és kérdéseikre azonnal választ kaphatnak.

Ennek a trendnek az egyik figyelemre méltó aspektusa, hogy mind a kiváló minőségű adatokra, mind az integrált ökoszisztémára szükség van. Ha az AI csak korlátozott információhoz fér hozzá, és nem tud semmilyen műveletet végrehajtani, akkor sokkal kevésbé lesz hasznos az ügyfelek számára. Ha így lesz, mindent megtesznek majd, hogy kikerüljék. Ehelyett próbáljunk meg meggyőződni arról, hogy a bot hozzáfér a rendelési információkhoz, az ügyféleset részleteihez, az ügyfél preferenciáihoz és egyéb adatokhoz, hogy megérthesse és segíthesse az ügyfelet.

Nincs semmi frusztrálóbb, mint egy olyan vállalat, amely mindent tud, de mégsem tudja alkalmazni az ügyfélszolgálaton. Végül is a cselekvés a kulcs. A botnak képesnek kell lennie új ügyféleseteket nyitni emberek számára, képesnek kell lennie megrendeléseket törölni (üzleti szabályok használatával) és egyéb gyakori felhasználási esetekre. A botok olyan intelligensek amilyenné tesszük őket.

  • Ellátási lánc optimalizáció

Az AI segítségével a kiskereskedők tovább egyszerűsíthetik működésüket, minimalizálhatják költségeiket és növelhetik hatékonyságukat a disztribúciós hálózatukban. A mai technológiák automatizált keresletelemzést végeznek, amely segíthet megakadályozni, hogy a kiskereskedők túl sok vagy túl kevés készletet vásároljanak egy-egy termékből. Ha az adatok azt mutatják, hogy a jövőben az ügyfelek érdeklődése csökkeni fog egy adott termék iránt, a kereskedők automatikusan csökkenthetik megrendeléseiket. Vagy éppen fordítva: ugyanezen rendszerek figyelmeztethetik őket, hogy vásároljanak többet egy adott termékből a növekvő kereslet várakozása miatt.

Sőt, az AI-eszközök segítenek a vállalatoknak a berendezések monitorozásában és a karbantartás ütemezésében a meghibásodások megelőzése érdekében. A rendszerek valós időben nyomon követhetik a szállítási szolgáltatásokat. Az adatelemzés és a gépi tanulás segítségével a sofőrök megtalálhatják a legjobb szállítási útvonalakat, amelyek minimalizálják a szállítási költségeket és biztosítják, hogy a termékeket időben leszállítsák.

A jövőben várható, hogy az AI logisztikában történő felhasználása továbbra is komolyan segítheti a kiskereskedelmi  szektort. Nemcsak a személyre szabottabb élmények létrehozásában és kifinomultabb ügyfélszolgálat nyújtásában, de a logisztikai-és ellátási láncok menedzselésében is.

2. Vedd Meg Most, Fizesd ki később (BNPL)

A Vedd meg most, Fizesd ki később Fizesd (BNPL) egy olyan kényelmes fizetési lehetőség a vásárlók számára, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy online és üzletben vásároljanak anélkül, hogy előre ki kellene fizetniük a teljes összeget. A romló világpiaci környezet és a világgazdaság bővülésének lassulása (valamint a digitalizáció), a kereskedők körében történő elfogadottsága révén egyre nő a BNPL szolgáltatásokat kínálók száma. Különösen igaz ez olyan pénzügyi cégekre, ahol a fiatalabb fogyasztókra került az ügyfélfókusz.

Bár a fejlettebb nyugati piacon már megjelentek az üzleti modell hátulütői, a megoldás világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

A Vedd meg most, Fizesd ki később Fizesd (BNPL) szolgáltatások piacának mérete az elmúlt években exponenciálisan nőtt. 2023-ban 6,51 milliárd dollárról 2024-ben várhatóan 8,42 milliárd dollárra nőhet majd mintegy 29,3 százalékos évesített növekedési ütemmel (CAGR). A BNPL szolgáltatások piacának mérete a következő években várhatóan exponenciális növekedést mutat majd, 2028-ra 23,73 milliárd dollárra nőhet, amely 29,6 százalékos évesített növekedési ütemmel (CAGR).

A BNPL szolgáltatások kulcsfontosságú szerepet játszanak az e-kereskedelmi élmény javításában. Például a vásárlási kényelem növelésével, a konverziós arányok növelésével, az átlagos rendelési értékek növelésével, új ügyfelek vonzásával. És persze a kosárelhagyások csökkentésével. Pénzügyi rugalmasságot kínálnak a fogyasztóknak és stratégiai előnyöket a kereskedőknek a versenyképes online piacon. Például 2024 első negyedévében a kiskereskedelmi e-kereskedelem eladásai elérték a 289,2 milliárd dollárt, ami 2,1 százalékos növekedést jelent a negyedévhez képest, az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériuma szerint.

3. Kiterjesztett Valóság (AR) és Virtuális Valóság (VR)

Az AR és VR, mint immerzív technológiák, forradalmasíthatják az e-kereskedelmet interaktív és magával ragadó vásárlói élmények biztosításával. Az AR lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy a termékeket a valós világ környezetében vizualizálják, lehetővé téve számukra, hogy tájékozott vásárlási döntéseket hozzanak. A VR egy lépéssel tovább megy, virtuális vásárlási környezeteket hozva létre, ahol az ügyfelek böngészhetnek és interakcióba léphetnek a termékekkel rendkívül immerzív módon. Ezek a technológiák egyedi és felejthetetlen vásárlói utazást biztosítanak, növelve az ügyfél elégedettséget és jelentősen csökkentve a visszaküldési arányokat.

A legtöbb nagy e-kereskedő (mint például az IKEA, az eBay, a Converse vagy a Walmart és az Amazon) folyamatosan újabb és újabb ilyen projekteket indítanak. Azt próbálják elérni, hogy a figitális vásárlás javítsa a felhasználói élményt az online vásárlások során. Az AR és a VR azonban mára már nemcsak az FMCG és a divatipar játszótere; szinte minden termékkategóriában jelen van! Az autóiparban például a BMW előrelépést tett az iVisualizer alkalmazásával, ahol az AR technológia beépítésével az ügyfelek most már valós időben láthatják és szabhatják személyre leendő autóikat.

A kiterjesztett valóság (AR) piac értéke 2022-ben elérte a 40,12 milliárd dollárt, és várhatóan 2032-re pedig 1,19 billió dollárra nő majd, ezzel a nagy  platformok számára is okot szolgáltatva a technológiába való befektetésre.

A nagy tech cégek igyekeznek felgyorsítani ezt a trendet azzal, hogy többet fektetnek be az AR és VR eszközökbe.

A Google 2022-ben megvásárolta a Raxiumot. A startup okos szemüvegre specializálódott, új technológiákat használ, amelyek jelentősen javíthatják a Google korábbi (és jelenlegi) Google Glass kísérleteinek kilátásait. Nemrég az Apple megvásárolta az AR headset startupot, a Mirát. A  hír csupán csak pár  nappal a vállalat első VR headsetjének megjelenése után érkezett,  de ez lehet egy lépés a márka által gyártott technológia továbbfejlesztése felé.

4. Hangalapú Kereskedelem és Konverzációs AI

A hangasszisztensek és a konverzációs AI jelentős trenddé váltak az e-kereskedelmi innovációban. A hangalapú kereskedelem lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy hangutasítások segítségével adjanak le rendeléseket, tegyenek kérdéseket és kapjanak személyre szabott ajánlásokat. A hangalapú kereskedelmi képességek platformjaikba való integrálásával a vállalatok kényelmes és érintés nélküli vásárlási élményt nyújthatnak vásárlóinknak. Ez a szegmens egy étvtizede dinamikusan nő, köszönhetően az Amazon Alexájának, melyből tavaly májusban adták el az 500 milliomodik darabot.

A Datam Intelligence adatai szerint a globális hangalapú kereskedelem piaca idén elérte a 108 milliárd dollárt. A prognózisuk szerint 2031-ig 27,28 százalékos éves növekedési ütemmel (CAGR) várható a további növekedés.

A hangadatok és elemzések felhasználásával a vállalatok értékes betekintést nyerhetnek a felhasználói preferenciákba, így személyre szabottabb élményeket nyújthatnak. Különösen most, hogy a vásárlók több mint 91 százaléka valószínűleg olyan vállalkozásnál vásárol majd, amely személyre szabja az élményt, az igényekhez igazított élmények nyújtása nagyszerű módja lehet a tömött piacon való megkülönböztetésnek.

5. Az ellátási lánc áramvonalasítása blockchain technológiával

A Blockchain technológia ígéretes megoldást kínál az e-kereskedelmi ellátási lánc áramvonalasítására. Decentralizált és átlátható jellege lehetővé teszi a termékek biztonságos és hatékony nyomon követését a gyártástól a kiszállításig. A blockchain segítségével a vállalatok javíthatják az ellátási lánc láthatóságát, csökkenthetik a csalást és építhetnek bizalmat az ügyfelek között a termékek hitelességének és nyomon követhetőségének biztosításával.

Még a mai technológiailag fejlett világban is jelentősen javíthatnánk az ellátási láncok hatékonyságát, nyomon követhetőségét és korlátozhatnánk a kihasználó magatartásokat. A konténer iparban a papírmunka a szállítási költségek felét is kiteheti. Az Oceana nemzetközi óceánvédelmi szervezet az Egyesült Államokban kutatva arra jutott, hogy a tengeri élelmiszereket akár 87 százalékban helytelenül címkézik. A sminkben, elektronikában és autófestékben jelen lévő mikát gyakran illegális bányákból, gyermekmunkások bevonásával szerzik be.

Ezenkívül a fogyasztási cikkek, különösen az elektronika, a gyógyszerek és a luxusmárkák érzékenyek a hamisításra és a csalásra. Valójában a PwC jelentése szerint a globális gazdasági teljesítmény több mint két százaléka a hamisításból származó bevételekből származik.

A nyilvános, privát és hibrid blokkláncok bevezetése nyomon követhetőséget, átláthatóságot és elszámoltathatóságot hoz az áruk és nyersanyagok mozgásába. A technológia alkalmazható a logisztikában az üzleti folyamatok hatékonyabbá tételére és az ellátási lánc infrastruktúrájának költségeinek csökkentésére

Használati cikk, tartós fogyasztási cikk, bútor vagy akár autó gumiabroncs házhozszállítása?
A számodra megfelelő szolgáltató mi, a HDT vagyunk. Kattints és ismerj meg minket és a szolgáltatásainkat.