A hang alapú vásárlás kihívásai

A hang alapú vásárlás kihívásai

A hangvezérlés és a hang alapú keresés egyre nagyobb teret hódít magának. Ha lehet hinni a Google előjelzéseinek, a technológia futótűz-szerű terjedésére számíthatunk a közeljövőben. 2018-ban a Google hang alapú keresései már az összes keresés több, mint ötödét tették ki, és a keresőóriás szerint, a felhasználók egyre inkább magukénak érzik a technológiát. Két év múlva az online keresések több, mint fele hang vezérelt lehet.

Az első széles körben elterjedt hang vezérelt személyi asszisztens az Apple Siri-je volt, amely 2011 októberében debütált az iPhone 4S megjelenésével. Siri már elérhető a cég asztali gépein is, és azóta se szeri se száma a hasonló elven működő megoldásoknak.
Az Android 7.0-ás kiadása után minden Google OS-ével felszerelt mobilon fut a Google Asszisztense, korábbi nevén Google Now, de említhetnénk a Microsoft Cortanáját is, vagy a virtuális személyes asszisztensének a második hullámával az okos hangszórókkal megérkező Alexát, vagy az IBM Watsonát is.

Annak ellenére, hogy a hang vezérelt keresés egyre szélesebb körben terjed, kicsit messzebb van még az idő, amikor ezek a hang vezérelt keresések konkrét vásárláshoz is vezetnek majd. Az Adobe által nemrégiben kiadott kutatás, a Digital Insights 2018-as jelentése szerint, csupán a felhasználók harminc százaléka használja vásárláshoz kapcsolódó keresések indítására a hang vezérlést, de még ezen felhasználóknak is csak elenyésző része fejezi be vásárlásait ilyen módon.

Aki próbálta már vásárlásra használni ezeket az eszközöket, valószínűleg belefutott már a szokásos félreértésekbe és tudhatja, hogy a jelenlegi állapotukban még aligha teljesedhet ki velük a vásárlási élmény. Ennek az oka abban keresendő, hogy a vásárlás egy jóval komplexebb folyamat, mint az első pillantásra tűnik.

Ahhoz, hogy hang asszisztens segítségével kényelmes legyen a vásárlási folyamat, három, jelenleg még nem megoldott problémát kell áthidalmi, melyek a következők:

Komplexitás

Egy termék keresése során a lehetséges opciók száma a néhány tucattól, több ezerig terjedhet, ennek pedig komoly gátat szab az időkorlát, hiszen ezek felsorolása hang alapon igen sok időt venne igénybe. A hosszú listáknak a szűrése során is számtalan apró változót kellene figyelembe vennie a digitális asszisztenseknek.

Emberi tényező – igény a párbeszédre

A vásárlók szeretnek feltenni kérdéseket a kínált termékekkel kapcsolatban és a jelenlegi digitális asszisztensekkel aligha lehetséges teljes értékű, emberi párbeszédet folytatni, ami elidegenítheti a felhasználókat ettől a megoldástól.

Vizualizáció

A harmadik, szintén fontos tényező, hogy a vásárlói döntések meghozatalában igen fontos szerepet játszanak a képi információk. Bár az asztali gépeken és televíziókon ez nem jelent gondot, sokan leginkább okos hangszórókon, vagy telefonjukon vezetés közben használják ezeket a szoftvereket, ami lehetetlenné teszi, hogy a termékekről fotókkal vagy videókkal ellátott multimédiás bemutatót kapjanak az érdeklődők.

A jelenleg piacon lévő alkalmazások a fenti okoknak köszönhetően aligha szülhetnek a végfelhasználók számára is használható eredményeket, hiszen egy egyszerű póló megvásárlása is elképzelhetetlenül idegőrlő feladat egy Alexa segítségével. Méret, anyag, nem, stílus, ár és márka, mind-mind olyan tényezők, amelyek egy ilyen vásárlás során szükségessé teszik a találatok szűrését.

Ez persze korántsem jelenti azt, hogy a fejlesztők ne próbálnák meg valamilyen szinten megoldani a már említett problémákat. Sőt, vannak már működő technológiai megoldások is, amelyek próbálnak kielégítő válaszokat adni ezekre a kihívásokra. A legmegfelelőbb formának erre a dedikált vásárlóappok tűnnek, amelyek leginkább egy adott termékcsoporton belüli választásban segíthetnek a felhasználóknak és végigkísérhetik a vásárlót a megfelelő árú kiválasztásának folyamatán. Legyen szó egy televízióról, kávégépről vagy bútorról.

Ehhez korántsem kell új platformokat fejleszteni, vagy forradalmi technológiai újdonságokkal előállni. Egy kiterjesztett valóság applikációval és irányított párbeszédre képes virtuális asszisztenssel kibővülve jelentősen megkönnyíthetik az online kereskedők a vásárlás folyamatát, hiszen a mobiltelefon képernyőjén szinte bármilyen információ megjeleníthető. Egy-egy speficikusan szolgáltatás/ termékspecifikus hangvezérléssel működő virtuális asszisztens fejlesztése sem elképzelhetetlen a mai eszközökre.

Ezen fejlesztések két úttörője a Voicify és a Cognigy, mindkét cég olyan megoldásokat fejleszt, ami lehetővé teszi a kereső platformok és kereskedők közötti integrációt, megkönnyítve a hang alapú keresési listák megfelelő megjelenítését a vásárlók készülékein. Ezzel lehetővé teszik ezúttal az ügyfélszolgálati csatornák és az eladási folyamat tejles körű integrációját, és ami a legfontosabb, hogy a vásárlók számára elérhetővé válik a termékek vizuális megjelenítése.

A vásárlók ugyanis továbbra is szeretnék látni a megvásárolni kívánt termékeket, azok jellemzőinek összehasonlítását az általuk használt eszközökön, legyen szó a Google Home Hubról vagy egy egyszerű iPhoneról.

mm
Jóbi Attila

Online marketing menedzser, újságíró, média menedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!