Tényleg az önkiszolgáló kasszázás a jövő? Az Amazon Go és kihívói

Tényleg az önkiszolgáló kasszázás a jövő?

Tavaly elég nagy érdeklődés övezte az Amazon Go alkalmazását, majd a hozzá kapcsolódó első pénztárosok nélküli Seattle-i boltjának megnyitását. A hírverés megvolt, de vajon tényleg ez az a rendszer, amire a vásárlók vágynak? Tényleg ez a jövő az élelmiszer-kereskedelemben?

Az Amazon egyelőre kísérletként működteti egyetlen pénztáros nélküli boltját a vállalat központjától nem messze, de a tesztüzemet hamarosan két másik városra is kiterjeszti: felkészül Chicago és San Francisco. A Walmart hasonló megoldása, a Scan&Go (ami az áruházban kihelyezett berendezéssel vagy a vevő okostelefonján futó alkalmazással is működik) tavaly augusztusban debütált, azóta a cég 120 üzletben érhető el, de a cég beszámolói szerint a vásárlók nem igazán szoktak rá, hogy maguknak olvassák le a vonalkódokat és csomagolják be az árut.

Mindig is létezett egy hagyományos szkepticizmus azzal kapcsolatban, hogy miért választanák a vásárlók az önkasszázást ahelyett, hogy egy pénztáros csinálná meg helyettük az áruk lepittyegését és becsomagolását (Amerikában ez hagyományosan alap). A nemrég készült felmérések azonban azt mutatják, hogy a vevők nem alapvetően elutasítóak az új rendszerrel szemben. Egy idén januári felmérés eredményei szerint az okostelefonnal rendelkező amerikaiak 57 százaléka általában vagy mindig használja az önkasszázást, amikor élelmiszerboltban vásárol. Ez meglepően magas szám. Egy másik, 2017 decemberében készült kutatás szerint a megkérdezettek 66 százaléka preferálta az önkiszolgáló technológiát az értékesítési munkatársakkal szemben, 53 százalék kifejezetten az önkasszázást. 77 százalékuk pedig úgy válaszolt, hogy teljes mértékben elégedett vagy inkább elégedett lenne, ha az önkiszolgáló fizetés lenne az egyetlen opció.

Kevesebb adat áll rendelkezésre a scan-and-go megoldások elfogadottságával kapcsolatban: egy tavaly tavaszi felmérés azt mutatja, hogy az amerikaiak 38 százaléka érdekelt vagy nagyon érdekelt annak használatában, de ez a szám az Y-generációban 77 százalékra ugrik föl. A Walmart technológiájának háromboltos bétateszt-időszakából is meglepően jók az eredmények: a megkérdezettek 56 százaléka szerint a scan-and-go sokkal egyszerűbb volt, mint a hagyományos fizetés, 61 százalék szerint sokkal gyorsabb is. Végül 77% azt mondta, hogy nagyon valószínű vagy teljesen valószínű, hogy a jövőben is használná a szolgáltatást, amely a legnagyobb sikert a 25-34 évesek körében aratta. Ami nem tetszett a vevőknek, az a jóváhagyásra való várakozás és a kevés fizetési mód volt.

A legnagyobb különbség az Amazon Go és a legtöbb más, pénztáros nélküli kezdeményezés között, hogy a Go tényleg zökkenőmentes és valóban keveset kér a vásárlótól. Nincs szükség a vonalkód lepittyegésére sem mobiltelefonon, sem bolti berendezésen, nem kell hozzá sem pénz, se bankkártya, de még mobiltárca sem. Az Amazonhoz hasonlítva a Walmart úgy néz ki, mintha egy lépést tett volna hátrafelé, hiszen középutas megoldást választott, ahol a bolti eladók mobileszközökön ellenőrzik a vásárlókat. Persze ez közel sem tűnik a legrosszabb megközelítésnek, hiszen egy kutatás szerint a vásárlók kétharmada szerint a személyzet ezzel időt takarít meg nekik.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!