Több eszköz, egy mérés – A Google eszközökön átívelő jelentései

Vizuális stabilitás: a CLS a jövő egyik legfontosabb mérőszáma

Az elmúlt években radikális változás történt a felhasználói szokásokban: míg korábban a netezők leginkább desktop számítógépekről böngészték a webet, ma már a látogatók zöme mobileszközökről érkezik. Éppen ezért az e-kereskedőknek létfontosságú, hogy a mobilvásárlásokról is éppen olyan részletes és egységes statisztikával rendelkezzenek, mint az asztali gépekről érkező forgalom esetében.

Az átjárhatóság a lényeg

Az elkülönült asztali és mobil adatoknál azonban sokkal fontosabb, hogy a felhasználó mozgása minél zökkenőmentesebben követhető legyen az egyes eszközök között. Hiszen a gyakorlatban előfordulhat, hogy például a felhasználó mobilon kezdi a vásárlási folyamatot a különféle termékek átböngészésével, majd a vásárlást asztali gépen fejezi be. Természetesen számos más vásárlói út is létezhet, melynek során az egyes eszközök más és más lépésnél játszanak fontos szerepet, a teljes folyamatot azonban együtt adják ki.

Illetve léteznek olyan netezők is, akik még kizárólag asztali gépen, vagy már csak mobilon viszik végig a teljes folyamatot. A statisztikákra azért van szükség, mert ezeket a csoportokat a leghatékonyabban más-más eszközön kell megszólítanunk, akár a vásárlói út más-más szakaszában.

Mérve és nem keverve

A Google Analytics 2018 őszén elindított egy úgynevezett cross-device szolgáltatást, amelynek keretében azt mutatja a meg a kereskedőknek, a vásárlók hogyan használják a webshopot több eszközről érkezve.

Az új modult a Közönség > Több eszköz (béta) menüpont alatt lehet megtalálni. Az itt elérhető jelentéseket külön aktiválni kell a Google-jelek bekapcsolásával az adott Tulajdon adminisztrációs paneljében. Az aktiválás után néhány napot (adott esetben akár néhány hetet) is várni kell, mire összegyűlik a megfelelő adatmennyiség a jelentések elkészítéséhez. A modul négy jelentést tartalmaz: eszközátfedés, eszközútvonalak, csatornák és vásárlási eszköz.

Az eszközátfedés áttekintést ad a használt eszközök kategóriáról, és arról, hogy használat terén ezeknek mekkora a közös halmaza. Egyrészt egy oszlopdiagram mutatja az egyes kategóriákhoz tartozó felhasználók számát, másrészt egy Venn diagram halmazok formájában jeleníti meg ugyanezeket az adatokat. Így azonnal és könnyen átlátható, hány látogató használ csak egyféle, és hány többféle eszközt. Végül az oldal alján egy táblázatban ezekhez a csoportokhoz további adatokat (például munkamenetek, bevétel) is rendel a rendszer.

Sok eszköz, egy mérés - A Google eszközközi jelentései

Az eszközútvonalak menüpont alatt a fenti táblázat még részletesebben kibontható számos további szempont szerint. Ilyen például az útvonal, az „előtte” és „utána” interakciók, bármilyen cél, tranzakció, esemény, kategória, címke vagy oldal. Ezek közül e-kereskedők számára a bejárt útvonal, bármilyen tranzakció és meghatározott célok lehetnek érdekesek.

A csatornák menüpont alatt a megszokott csatornák szerinti bontást találhatjuk, mint például organikus és fizetett keresések. Ez a jelentés jelenleg nem egészíti ki a Google Analytics más jelentéseit, de ez valószínűleg csak a béta állapot miatt van így.

Végül pedig a vásárlási eszköz menüpont egyrészt megmutatja, milyen eszközön történt meg végül a tranzakció, illetve egy eszköz mennyi olyan felhasználót hozott, akik később vásároltak (de más eszközön). Valójában ez a funkció a korábban is létezett “Multi-Channel Funnels” jelentés továbbfejlesztése.

Fő szempontok e-kereskedőknek

Az új modul leginkább az alábbi kérdések megválaszolásában segíthet egy webshop esetében:

  • Az adott webáruház vásárlói tipikusan egy vagy több eszköz használnak? Melyek ezek?
  • Jellemzően melyik eszközön történik a tranzakció, és melyik az, ami inkább csak támogatja a vásárlást? (Ha például a folyamat jellemzően mobilról indul, de ritkán végződik ott, akkor lehet, hogy az utolsó, tranzakciós lépés nem eléggé mobil-kompatibilis, ezért finomhangolásra szorul.)
  • A teljes vásárlási ciklus egyes szakaszai mely eszközökön történnek? (Ha egy termék vásárlási ciklusa a nagy érték vagy bármely más szempont miatt hosszú, és az egyes szakaszoknál használt eszközöket sikerült beazonosítani, akkor optimalizálhatjuk a különféle eszközökhöz rendelt tartalmakat, hogy hatékonyabbá, rövidebbé tegyük a teljes folyamatot.

Mivel a többféle eszköz használata már a mindennapok része, egy egységes cross-device mérés beüzemelése és a fenti információk beszerzése mindenképpen ajánlott.

Még nem tökéletes

Egyes szakvélemények szerint a Google új jelentése egyelőre csak korlátozottan hasznos, mivel pontossága nagyban függ attól, a rendszer a rendelkezésre álló adatok alapján mennyire tudja meghatározni, hogy ugyanaz a felhasználó van-e a különböző eszközökön. Emiatt azokban a fiókokban, ahol már működik ez a mérés, több helyen irreálisan kicsinek tűnt az átfedés az egyes eszközök között – ezért is látható a „béta” jelzés a modul neve mellett.

mm
Juhász György

A Growww Digital tartalommarketing menedzsere. Húsz évet dolgozott médiában, többek között az Origo.hu főszerkesztő-helyetteseként és a Ringier Kiadó online divíziójának vezetőjeként, majd a Tartalomgyár alapító-társtulajdonosa volt.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!