Semrush: a weboldalak többsége gyengén teljesít mobilnézetben

Az ismert SEO elemzőcég több tízezer egyesült államokbeli oldal adatait vizsgálta meg, mivel a Google ígérete szerint hamarosan a rangsorolásnál is a Core Web Vitals (CWV) mutatókat veszi majd alapul.

A Semrush áprilisban publikálta átfogó tanulmányát, amelyhez nagyjából 78 ezer URL teljesítményét vizsgálták meg asztali nézetben és ugyanennyit mobilnézetben. A vizsgálathoz 10 ezer, saját adatbázisban összegyűjtött kulcsszóra indítottak keresést a Google keresőmotorjában, és az első 10 helyen rangsorolt URL értékelését gyűjtötték össze. A kulcsszavakat véletlenszerűen választották ki, vagyis mindenféle témájú, hosszúságú és népszerűségű kifejezés szerepelt köztük.

A kutatás oka a keresőnagyhatalom által régóta lebegtetett, és a legutóbbi közlések szerint már igencsak küszöbön álló frissítésben keresendő. Ugyan még nem lehet tudni, ez mennyire változtatja majd meg a jelenlegi keresési eredményeket a SERP-eken (Search Engine Results Page, vagyis keresésieredmény-oldalakon) megjelenő organikus találatoknál, de a Google többször is utalt arra a hivatalos kommunikációjában, hogy a jövőben alapvető jelentőséget tulajdonít majd a Core Web Vitals értékeknek.

Milyen mutatókból áll össze a Core Web Vitals?

LCP (Largest Contentful Paint – legnagyobb vizuális tartalomválasz): azt az időt mutatja meg, amely alatt az oldalon található legnagyobb kép vagy szövegblokk betöltődik, vagyis amikorra a felhasználó egy megfelelően használható oldalt lát a böngészőben.

FID (First Input Delay – az első válasz betöltési ideje): az az idő, ami egy kérésre (pl. linkre kattintásra, gomb megnyomására) adott válaszhoz szükséges. A kutatásban a Semrush egy hasonló mérőszámot, a TBT-t (Total Blocking Time - Teljes blokkolási időt) mérte, mert a “lab” típusú mérésekhez ez a megfelelőbb.

CLS (Cumulative Layout Shift – az elrendezés összmozgása): azt a jelenséget írja le, amikor az oldal betöltése során egyes később betöltődő elemek eltolják a többi tartalmat.

A tanulmány legfőbb megállapításai:

  • Egy weboldal egyes URL-jei különböző értékeléseket kaphatnak mobil és desktop nézetben.
  • Egy adott weboldal optimalizálásához számos területet, tényezőt figyelembe kell venni.
  • Mobil nézetben több URL kap “Gyenge” értékelést, mint desktop nézetben. (“Gyenge” értékeléshez elegendő, ha a 3 fő tényező közül egy nem üti meg a mércét.)
  • Ugyanígy a legmagasabb, “Jó” értékelést is jóval több desktop URL kapta meg, mint mobilos társaik.
  • Azok az URL-ek, amelyek “Jó” minősítéssel bírnak, nagy többségében már most is jó pozícióban vannak a SERP oldalakon.
  • A három mutató közül a legnagyobb vizuális tartalomválaszt (LCP) nézve állnak legjobban a weboldalak.
  • Valószínűleg a Core Web Vitals mutatókon való javítás jelenti majd a leghatékonyabb keresőoptimalizálási módot a frissítés bevezetését követően – ezt a mostani tendenciák is igazolni látszanak.

A mobil URL-ek túlnyomó része messze elmarad az elvárásoktól

A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a vizsgált URL-ek többsége átlagosan jóval gyengébben teljesít mobil nézetben. Hogy a pontos arányokat érzékeltessük:

  • közel 84%-uk mobilon általánosan “Gyenge” vagy “Javításra szorul” CWV minősítést kapott (14,5% “Javításra szorul” és 69,3% “Gyenge”);
  • az olyan URL-ek aránya, amelyeknél egy érték “Javításra szorul”, de a többi “Jó”, desktop verzióban 22,9%, de mobilon csak 14,5%;
  • ugyanakkor azok, amelyek mindhárom mutatóban “Gyenge” minősítést kaptak, desktopon csak 1,3%-ot, míg mobilon 7,8%-ot tesznek ki.
Semrush: a weboldalak többsége gyengén teljesít mobilnézetben
Forrás: https://www.semrush.com/blog/core-web-vitals-study/

Ez azért is lehet aggasztó sokaknak, mert a cég már jó néhány éve hangsúlyozza, hogy az okostelefonok alapvetővé válása miatt a “mobile first” szemlélet a követendő – a webfejlesztő cégek nagy része is már eleve mobilra tervezi az oldalakat. Ha viszont ez a hamarosan élesbe kerülő frissítésben valóban olyan fontos szempont lesz, a SERP pozíciót nézve nagy változásokkal kell számolni.

A teljes tanulmány szabadon hozzáférhető a Semrush weboldalán.

Ingyenes, villámgyors SEO elemzés a Kosárértéken

Add meg honlapod címét, és egy órán belül megkapod az eredményt!
A gyorselemzés SEMRush szoftverrel, automatikusan történik. Ha az eredménnyel kapcsolatban kérdésed van, a Kosárérték SEO szakértői segítenek.
A visszaigazoló emailben szereplő email címen fel tudod venni velük a kapcsolatot.

mm
Buzás Attila

Újságíró, webhosting szakértő, a Kosárérték E-kereskedelmi magazin szerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!