Légiposta újraértelmezve: a drónos csomagszállítás jelene és jövője

Légiposta újraértelmezve: a drónos csomagszállítás jelene és jövője

Amióta szabad utat kapott a drónos házhozszállítás, egyre növekszik iránta az érdeklődés. Ez a kiszállítási mód csökkenti az üzemanyag költséget, kisebb a károsanyag-kibocsátása, időt takarít meg, és a pandémia idején lehetővé teszi a személyes kontaktus nélküli csomagszállítást.

A számítógép képernyője életre kel, az üzenet küldemény érkezését jelzi. Az okosotthon ellenőrzi az épület előtt lebegő drón azonosítókódját, és engedélyt ad a csomag kézbesítésére; az apró szerkezet belibben az ablakon, puhán a padlóra helyezi a (természetesen szintén online megrendelt) árucikket tartalmazó dobozt, majd dolga végeztével távozik. Tíz-tizenöt évvel ezelőtt ez a jelenet csak egy futurisztikus filmben játszódhatott volna le, az elmúlt néhány évben azonban rohamléptekkel haladt előre az autonóm, azaz kezelő nélkül működő drónok fejlesztése, és ennek köszönhetően már akadnak a világnak olyan helyei, ahol valóban ilyen szerkezetek kézbesítik a kisebb küldeményeket– ha nem is a felhőkarcolók sokadik emeletén lévő lakásokba, de házunk udvarára.

Lássuk hát, melyek azok a cégek, amelyek világviszonylatban élen járnak a drónos csomagszállításban!

Akik már élesben, az online kereskedelemben is alkalmazzák a drónos kiszállítást

Flytrex Aviation Ltd.

A 2013-ban, Izraelben alapított Flytrex az izlandi Aha online kereskedelmi céggel együttműködve 2018 augusztusa óta, a világon elsőként kínál háztól házig drónnal történő szállítási szolgáltatást. A Reykjavíkban üzemelő vállalkozás a helyi kistermelők, online piacok és éttermek termékeit interneten megrendelt juttatja el a vásárlókhoz, 3,5 kilós csomagok kiszállítását vállalva 10 kilométeres körzetben. A városba mélyen benyúló tengeröblökkel szabdalt Reykjavík földrajzi adottságait figyelembe véve a technológia jelentősen csökkenti a kiszállítási időt, így gondoskodva arról, hogy a fogyasztók otthonába minden esetben friss termék érkezzen meg.

A Flytrex 2020 őszén a Walmarttal közösen az Egyesült Államokban, az észak-karolinai Fayetteville-ben is elindított egy tesztprogramot, amely során az áruházlánc bizonyos termékeit szállítják ki a megrendelők otthonába – elsősorban élelmiszer-árukat, valamint a koronavírus-járványra való tekintettel alapvető háztartási cikkeket és tisztálkodási szereket. Mivel a cég különösen fontosnak tartja ügyfelei magánéletének védelmét, drónjaikon nem található kamera, a gépek kizárólag a GPS-rendszer és a szenzorjaik segítségével navigálnak.

Wing

A Google anyavállalataként működő Alphabet Inc-hez tartozó, 2012-ben alapított Wing jelenleg négy helyszínen (a finnországi Helsinkiben, az Egyesült Államokbeli Christiansburg-ben, valamint az ausztráliai Canberrában, illetve Logan City-ben) vállal légi úton kiszállítást.

2019-ben ez a cég kapta meg elsőként az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) engedélyét arra, hogy az USA területén légi szállítást végezzen drónjaival; a FedEx-szel is együttműködő cég által házhoz szállított termékek között egyaránt megtalálhatók a drogéria-óriás Walgreens, valamint a különféle helyi termelők árucikkei is.

A kényelmi és biztonsági szempontokat szem előtt tartva a Wing autonóm drónjai az árucikkek átadását is önműködően végzik: a gépek 6-7 méteres magasságban lebegve lassan a földre eresztik legfeljebb 3,5 kg súlyú csomagjukat, majd automatikusan kioldják az azt rögzítő horgot, így a vásárlóknak már csak fel kell bontaniuk a küldeményt.

UPS Flight Forward

Ez volt az első olyan szolgáltató, amelynek drónjai kezelőjük látóterét elhagyva is képesek voltak csomagokat szállítani; a cég 2019-ben szintén megkapta a Szövetségi Légügyi Hatóság engedélyét a légi csomagszállításra. A UPS Flight Forward az autonóm drónokat fejlesztő Matternettel közösen 2019 óta kézbesít egészségügyi szállítmányokat Észak-Karolinában, 2020 óta pedig a legnagyobb Egyesült Államokbeli nyugdíjas közösség, a több mint 135.000 fős floridai The Villages lakói számára is szállít ki gyógyszereket.

A cég 2017 óta a kiszállítási lánc utolsó elemeként is alkalmaz drónokat, csomagszállító furgonokból indítva a járműveket. A Workhorse Group által gyártott, autonóm oktokopter drónok repülési ideje harminc perc, a teherbírásuk 5 kg. A kézbesítő furgon számítógépe a légi szállítás ideális kiindulópontját megközelítve jelez a sofőrnek, a jármű tetején várakozó drón leereszti az autó belsejébe csomagszállításra kiképzett „karmát”, a sofőr pedig rögzíti benne a csomagot, illetve kijelöli a célállomás területén a kiszállítás pontos helyét. Az autó ezután továbbhajt, a drón pedig önállóan elvégzi feladatát, majd dokkol a furgon tetején, ahol két bevetés közben az akkumulátorait is feltöltheti.

A drónos szállítás nem elektronikus kereskedelmi célú felhasználása és tesztüzemei

DHL

Parcelcopter nevű dróncsaládjuk tesztelését 2013-ban kezdték. 2016-ban már sikerrel zártak egy három hónapos próbaidőszakot, amelynek során a bajorországi Reit am Winkl-ben és Winklmoosalmban található síparadicsomok vendégei 130 alkalommal vették igénybe a drónos csomagszállítást. A 2,5 kilogrammos csomagok szállítására alkalmas, 70 km/h sebességet is elérő autonóm drónokat elsőként a kiszállítási lánc szerves részévé tevő DHL légi járművei az alpesi körülmények között is nagyszerűen teljesítettek, minden egyes alkalommal nyolc percnél rövidebb idő alatt téve meg a télen autóval nagyjából harminc percig tartó utat.

A vállalat legújabb fejlesztésű, 130 km/h órás repülési sebesség elérésére képes, 4 kilogrammos teherbírású Parcelcopter 4.0 drónjait 2018-ban Tanzániában vetették be, gyors reagálású egységként szállítottak létfontosságú gyógyszereket Mwanza városa és a 65 kilométernyire fekvő Ukerewe-sziget között.

Wingcopter

A németországi Weiterstadtban található, alapításakor drónok tervezésével és gyártásával foglalkozó, ám azóta légi csomagszállítást is vállaló cég jelenleg elsősorban orvosi küldeményeket, gyógyszerszállítmányokat kézbesít. A Wingcopter az Uniceffel együttműködve sikeres segélyprogramot indított be a Csendes-óceán délnyugati részén fekvő, Vanuatuhoz tartozó Pentecost-szigeten, drónjaival átlagosan 40 kilométeres távolságokra szállítva csomagjait, jelentősen lerövidítve a korábbi szállítási időt ‒ ez különösen a hőérzékeny védőoltások esetében játszik fontos szerepet. A vállalat a kelet-afrikai Malawiban jelenleg három klinikára juttat el rendszeresen alapvető gyógyászati szereket, így kb. 115.000 ember számára teszi elérhetővé az orvosi ellátást. A koronavírus-járvány kitörése óta pedig a Skócia nyugati partvidékénél található, a kompforgalom akadozása miatt nehezen megközelíthető településekre is szállít koronavírus-teszteket.

A Wingcopter emellett aktívan keresi a megoldásokat a postai és az online kereskedelmi hálózatok igényeinek kielégítésére, valamint a UPS-szel karöltve új generációs autonóm kézbesítő drónok fejlesztésén is dolgozik.

Matternet

A kaliforniai központú vállalat 2017-ben kapta meg a svájci légiközlekedési hatóság engedélyét arra, hogy pilóta nélküli drónjaik napszaktól függetlenül repülhessenek városi környezetben, és még ugyanabban az évben két tesztprogramba is belevágott. Az egyik során a Mercedes-Benzzel és a Siroop nevű – azóta már megszűnt – online piactérrel együttműködve 100 sikeres repülést bonyolítottak le Zürich légterében, speciális csomagszállító furgonokról indítva drónjaikat, a másik kezdeményezés során pedig a svájci postával kooperálva végeztek csomagszállítást. Bár a teszteléseket egy (személyi sérüléssel nem járó) baleset következtében 2019 augusztusában leállították, a Matternet a biztonsági előírásokat felülvizsgálva a tavalyi év elején ismét újraindította postai kiszállítási programját.

Zipline

A San Franciscóban bejegyzett vállalatot 2014-ben alapították, azzal a céllal, hogy világszerte segítsenek az alapvető gyógyászati eszközöket és gyógyszereket kiszállításában. A cég mára több mint 100.000 sikeres légi szállítást bonyolított le. Merevszárnyú drónjaik az elosztási központokból szállnak fel, csomagjaikat apró ejtőernyő segítségével kézbesítik a címzetteknek; az egyes központok naponta több száz küldeményt indítanak, és egyenként több mint 20.000 négyzetkilométeres területet képesek lefedni.

A Drone Industry Insights 2020-as tanulmánya a több afrikai országban is jelenlévő, rászorulók millióinak segítséget nyújtó Zipline-t jelölte meg a világ vezető drónos kiszállítást kínáló vállalataként.

Amazon Prime Air

Bár az Amazon légi házhozszállítási szolgáltatása még csak pilot-fázisban tart, a cég már 2016-ban sikerrel tesztelte a drónokat Nagy-Britanniában, 2017 óta pedig áruszállító furgonokról induló autonóm drónokkal is kísérletezik. Saját fejlesztésű drónjai most is rendelkeznek a Légügyi Hatóság megfelelő engedélyeivel, és a tervek szerint kezdetben legfeljebb 2.5 kg súlyú csomagokat kézbesítenek majd, maximum 30 perces kiszállítási idővel.

Természetesen a felsorolt cégeken kívül is számos vállalat kísérletezik a drónnal történő csomagszállítás különböző formáival. A franciaországi Atechsys a DPD-vel együttműködve 2019-ben már a második, áruszállító furgonokról indított drónokat alkalmazó postai útvonalát nyitotta meg; az Egyesült Államokban székelő Flirtey az USÁ-ban, Ausztráliában és Új-Zélandon szállítja ki többek közt a Domino’s pizzáit és a 7-Eleven termékeit; az American Robotics pedig az idei év elején kapott engedélyt a Szövetségi Légügyi Hatóságtól arra, hogy drónjai emberi irányítás nélkül repüljenek Kansas, Massachusetts és Nevada állam bizonyos területei felett.

A drónoké a jövő?

A drónos csomagszállítás számos előnnyel bír: mivel ezek a szerkezetek javarészt légvonalban teszik meg a kiindulási pont és a célállomás közötti távolságot, használatukkal jelentős mértékben csökken a kiszállítási idő, valamint a távoli, nehezen megközelíthető helyek is elérhetővé válnak, ráadásul – a közúti, esetleg vízi áruszállítással szemben – a kis tömegű csomagokat szállító, gyakorlatilag zéró károsanyag-kibocsátású drónok környezetünket is kímélik. A Covid-19 járvány kitörésével megnőtt a vásárlók igénye az érintésmentes kézbesítés iránt, ami szintén elősegíti a légi úton történő kiszállítás fejlődését, és napjainkban már a drónok közlekedését szabályozó jogi háttér is egyre kidolgozottabb. (Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság 2020 decemberében, egyéves előkészítő munka után közzétette a lakott terület fölött, illetve éjszaka történő repülést, valamint a drónok egyértelmű azonosítását szabályozó legújabb rendeleteit, az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének (EASA) 2021 elején életbe lépő rendelete alapján pedig már az Unió valamennyi tagországában egységes szabályok vonatkoznak a drónforgalomra.)

A technológia háttér és a jogi szabályozás tehát már adott, és egyértelmű fogyasztói is igény mutatkozik a szolgáltatásra. Bár a feladat elvégzésére alkalmas drónok teherbírása egyelőre határt szabhat a légi úton történő kézbesítésnek, a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően biztosak lehetünk abban, hogy ez az autonóm drónokkal történő csomagszállítás az ipari és humanitárius célú felhasználás mellett az elektronikus kereskedelemben is hamarosan egyre inkább elterjed majd.

mm
Lovasi Gábor

A Growww Digital digitálismarketing-ügynökség külső munkatársa, a Kosárérték magazin állandó szerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!