Amióta szabad utat kapott a drónos házhozszállítás, egyre növekszik iránta az érdeklődés. Ez a kiszállítási mód csökkenti az üzemanyag költséget, kisebb a károsanyag-kibocsátása, időt takarít meg, és a pandémia idején lehetővé teszi a személyes kontaktus nélküli csomagszállítást.

A számítógép képernyője életre kel, az üzenet küldemény érkezését jelzi. Az okosotthon ellenőrzi az épület előtt lebegő drón azonosítókódját, és engedélyt ad a csomag kézbesítésére; az apró szerkezet belibben az ablakon, puhán a padlóra helyezi a (természetesen szintén online megrendelt) árucikket tartalmazó dobozt, majd dolga végeztével távozik. Tíz-tizenöt évvel ezelőtt ez a jelenet csak egy futurisztikus filmben játszódhatott volna le, az elmúlt néhány évben azonban rohamléptekkel haladt előre az autonóm, azaz kezelő nélkül működő drónok fejlesztése, és ennek köszönhetően már akadnak a világnak olyan helyei, ahol valóban ilyen szerkezetek kézbesítik a kisebb küldeményeket– ha nem is a felhőkarcolók sokadik emeletén lévő lakásokba, de házunk udvarára.

Lássuk hát, melyek azok a cégek, amelyek világviszonylatban élen járnak a drónos csomagszállításban!

Akik már élesben, az online kereskedelemben is alkalmazzák a drónos kiszállítást

Flytrex Aviation Ltd.

A 2013-ban, Izraelben alapított Flytrex az izlandi Aha online kereskedelmi céggel együttműködve 2018 augusztusa óta, a világon elsőként kínál háztól házig drónnal történő szállítási szolgáltatást. A Reykjavíkban üzemelő vállalkozás a helyi kistermelők, online piacok és éttermek termékeit interneten megrendelt juttatja el a vásárlókhoz, 3,5 kilós csomagok kiszállítását vállalva 10 kilométeres körzetben. A városba mélyen benyúló tengeröblökkel szabdalt Reykjavík földrajzi adottságait figyelembe véve a technológia jelentősen csökkenti a kiszállítási időt, így gondoskodva arról, hogy a fogyasztók otthonába minden esetben friss termék érkezzen meg.

A Flytrex 2020 őszén a Walmarttal közösen az Egyesült Államokban, az észak-karolinai Fayetteville-ben is elindított egy tesztprogramot, amely során az áruházlánc bizonyos termékeit szállítják ki a megrendelők otthonába – elsősorban élelmiszer-árukat, valamint a koronavírus-járványra való tekintettel alapvető háztartási cikkeket és tisztálkodási szereket. Mivel a cég különösen fontosnak tartja ügyfelei magánéletének védelmét, drónjaikon nem található kamera, a gépek kizárólag a GPS-rendszer és a szenzorjaik segítségével navigálnak.

Wing

A Google anyavállalataként működő Alphabet Inc-hez tartozó, 2012-ben alapított Wing jelenleg négy helyszínen (a finnországi Helsinkiben, az Egyesült Államokbeli Christiansburg-ben, valamint az ausztráliai Canberrában, illetve Logan City-ben) vállal légi úton kiszállítást.

2019-ben ez a cég kapta meg elsőként az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) engedélyét arra, hogy az USA területén légi szállítást végezzen drónjaival; a FedEx-szel is együttműködő cég által házhoz szállított termékek között egyaránt megtalálhatók a drogéria-óriás Walgreens, valamint a különféle helyi termelők árucikkei is.

A kényelmi és biztonsági szempontokat szem előtt tartva a Wing autonóm drónjai az árucikkek átadását is önműködően végzik: a gépek 6-7 méteres magasságban lebegve lassan a földre eresztik legfeljebb 3,5 kg súlyú csomagjukat, majd automatikusan kioldják az azt rögzítő horgot, így a vásárlóknak már csak fel kell bontaniuk a küldeményt.

UPS Flight Forward

Ez volt az első olyan szolgáltató, amelynek drónjai kezelőjük látóterét elhagyva is képesek voltak csomagokat szállítani; a cég 2019-ben szintén megkapta a Szövetségi Légügyi Hatóság engedélyét a légi csomagszállításra. A UPS Flight Forward az autonóm drónokat fejlesztő Matternettel közösen 2019 óta kézbesít egészségügyi szállítmányokat Észak-Karolinában, 2020 óta pedig a legnagyobb Egyesült Államokbeli nyugdíjas közösség, a több mint 135.000 fős floridai The Villages lakói számára is szállít ki gyógyszereket.

A cég 2017 óta a kiszállítási lánc utolsó elemeként is alkalmaz drónokat, csomagszállító furgonokból indítva a járműveket. A Workhorse Group által gyártott, autonóm oktokopter drónok repülési ideje harminc perc, a teherbírásuk 5 kg. A kézbesítő furgon számítógépe a légi szállítás ideális kiindulópontját megközelítve jelez a sofőrnek, a jármű tetején várakozó drón leereszti az autó belsejébe csomagszállításra kiképzett „karmát”, a sofőr pedig rögzíti benne a csomagot, illetve kijelöli a célállomás területén a kiszállítás pontos helyét. Az autó ezután továbbhajt, a drón pedig önállóan elvégzi feladatát, majd dokkol a furgon tetején, ahol két bevetés közben az akkumulátorait is feltöltheti.

A drónos szállítás nem elektronikus kereskedelmi célú felhasználása és tesztüzemei

DHL

Parcelcopter nevű dróncsaládjuk tesztelését 2013-ban kezdték. 2016-ban már sikerrel zártak egy három hónapos próbaidőszakot, amelynek során a bajorországi Reit am Winkl-ben és Winklmoosalmban található síparadicsomok vendégei 130 alkalommal vették igénybe a drónos csomagszállítást. A 2,5 kilogrammos csomagok szállítására alkalmas, 70 km/h sebességet is elérő autonóm drónokat elsőként a kiszállítási lánc szerves részévé tevő DHL légi járművei az alpesi körülmények között is nagyszerűen teljesítettek, minden egyes alkalommal nyolc percnél rövidebb idő alatt téve meg a télen autóval nagyjából harminc percig tartó utat.

A vállalat legújabb fejlesztésű, 130 km/h órás repülési sebesség elérésére képes, 4 kilogrammos teherbírású Parcelcopter 4.0 drónjait 2018-ban Tanzániában vetették be, gyors reagálású egységként szállítottak létfontosságú gyógyszereket Mwanza városa és a 65 kilométernyire fekvő Ukerewe-sziget között.

Wingcopter

A németországi Weiterstadtban található, alapításakor drónok tervezésével és gyártásával foglalkozó, ám azóta légi csomagszállítást is vállaló cég jelenleg elsősorban orvosi küldeményeket, gyógyszerszállítmányokat kézbesít. A Wingcopter az Uniceffel együttműködve sikeres segélyprogramot indított be a Csendes-óceán délnyugati részén fekvő, Vanuatuhoz tartozó Pentecost-szigeten, drónjaival átlagosan 40 kilométeres távolságokra szállítva csomagjait, jelentősen lerövidítve a korábbi szállítási időt ‒ ez különösen a hőérzékeny védőoltások esetében játszik fontos szerepet. A vállalat a kelet-afrikai Malawiban jelenleg három klinikára juttat el rendszeresen alapvető gyógyászati szereket, így kb. 115.000 ember számára teszi elérhetővé az orvosi ellátást. A koronavírus-járvány kitörése óta pedig a Skócia nyugati partvidékénél található, a kompforgalom akadozása miatt nehezen megközelíthető településekre is szállít koronavírus-teszteket.

A Wingcopter emellett aktívan keresi a megoldásokat a postai és az online kereskedelmi hálózatok igényeinek kielégítésére, valamint a UPS-szel karöltve új generációs autonóm kézbesítő drónok fejlesztésén is dolgozik.

Matternet

A kaliforniai központú vállalat 2017-ben kapta meg a svájci légiközlekedési hatóság engedélyét arra, hogy pilóta nélküli drónjaik napszaktól függetlenül repülhessenek városi környezetben, és még ugyanabban az évben két tesztprogramba is belevágott. Az egyik során a Mercedes-Benzzel és a Siroop nevű – azóta már megszűnt – online piactérrel együttműködve 100 sikeres repülést bonyolítottak le Zürich légterében, speciális csomagszállító furgonokról indítva drónjaikat, a másik kezdeményezés során pedig a svájci postával kooperálva végeztek csomagszállítást. Bár a teszteléseket egy (személyi sérüléssel nem járó) baleset következtében 2019 augusztusában leállították, a Matternet a biztonsági előírásokat felülvizsgálva a tavalyi év elején ismét újraindította postai kiszállítási programját.

Zipline

A San Franciscóban bejegyzett vállalatot 2014-ben alapították, azzal a céllal, hogy világszerte segítsenek az alapvető gyógyászati eszközöket és gyógyszereket kiszállításában. A cég mára több mint 100.000 sikeres légi szállítást bonyolított le. Merevszárnyú drónjaik az elosztási központokból szállnak fel, csomagjaikat apró ejtőernyő segítségével kézbesítik a címzetteknek; az egyes központok naponta több száz küldeményt indítanak, és egyenként több mint 20.000 négyzetkilométeres területet képesek lefedni.

A Drone Industry Insights 2020-as tanulmánya a több afrikai országban is jelenlévő, rászorulók millióinak segítséget nyújtó Zipline-t jelölte meg a világ vezető drónos kiszállítást kínáló vállalataként.

Amazon Prime Air

Bár az Amazon légi házhozszállítási szolgáltatása még csak pilot-fázisban tart, a cég már 2016-ban sikerrel tesztelte a drónokat Nagy-Britanniában, 2017 óta pedig áruszállító furgonokról induló autonóm drónokkal is kísérletezik. Saját fejlesztésű drónjai most is rendelkeznek a Légügyi Hatóság megfelelő engedélyeivel, és a tervek szerint kezdetben legfeljebb 2.5 kg súlyú csomagokat kézbesítenek majd, maximum 30 perces kiszállítási idővel.

Természetesen a felsorolt cégeken kívül is számos vállalat kísérletezik a drónnal történő csomagszállítás különböző formáival. A franciaországi Atechsys a DPD-vel együttműködve 2019-ben már a második, áruszállító furgonokról indított drónokat alkalmazó postai útvonalát nyitotta meg; az Egyesült Államokban székelő Flirtey az USÁ-ban, Ausztráliában és Új-Zélandon szállítja ki többek közt a Domino’s pizzáit és a 7-Eleven termékeit; az American Robotics pedig az idei év elején kapott engedélyt a Szövetségi Légügyi Hatóságtól arra, hogy drónjai emberi irányítás nélkül repüljenek Kansas, Massachusetts és Nevada állam bizonyos területei felett.

A drónoké a jövő?

A drónos csomagszállítás számos előnnyel bír: mivel ezek a szerkezetek javarészt légvonalban teszik meg a kiindulási pont és a célállomás közötti távolságot, használatukkal jelentős mértékben csökken a kiszállítási idő, valamint a távoli, nehezen megközelíthető helyek is elérhetővé válnak, ráadásul – a közúti, esetleg vízi áruszállítással szemben – a kis tömegű csomagokat szállító, gyakorlatilag zéró károsanyag-kibocsátású drónok környezetünket is kímélik. A Covid-19 járvány kitörésével megnőtt a vásárlók igénye az érintésmentes kézbesítés iránt, ami szintén elősegíti a légi úton történő kiszállítás fejlődését, és napjainkban már a drónok közlekedését szabályozó jogi háttér is egyre kidolgozottabb. (Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság 2020 decemberében, egyéves előkészítő munka után közzétette a lakott terület fölött, illetve éjszaka történő repülést, valamint a drónok egyértelmű azonosítását szabályozó legújabb rendeleteit, az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének (EASA) 2021 elején életbe lépő rendelete alapján pedig már az Unió valamennyi tagországában egységes szabályok vonatkoznak a drónforgalomra.)

A technológia háttér és a jogi szabályozás tehát már adott, és egyértelmű fogyasztói is igény mutatkozik a szolgáltatásra. Bár a feladat elvégzésére alkalmas drónok teherbírása egyelőre határt szabhat a légi úton történő kézbesítésnek, a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően biztosak lehetünk abban, hogy ez az autonóm drónokkal történő csomagszállítás az ipari és humanitárius célú felhasználás mellett az elektronikus kereskedelemben is hamarosan egyre inkább elterjed majd.