Korábban már beszámoltunk a Google AMP elnevezésű kezdeményezéséről, amely a weboldalak gyors, mobilra optimalizált megjelenítését hivatott támogatni. A projekt újabb mérföldköveként a keresőóriás ezúttal az AMP for Email szabvánnyal jelentkezett, amelyet még az idén be kíván vezetni a Gmailben. Vizsgáljuk meg, mi ez, és van-e relevanciája az e-kereskedelemben!
Maga az AMP egy nyílt forráskódú megoldás, ami az életre hívása óta egyre népszerűbbé válik. A Google állítása szerint már 31 millió domain szolgáltat AMP alapú oldalakat, ami háromszorosa az egy évvel korábbi értéknek. A mobil oldalak gyors betöltése miatt egyszerűsített eszközrendszerrel dolgozó formátum számos elemmel bővült az elmúlt időszakban: immár tud felhasználói inputot fogadni, interaktív elemeket – például slideshow-t – megjeleníteni, és friss adatokat feldolgozni.
Az AMP és az email találkozása
Az email üzenetek rendszerint statikusak: kiküldés után a tartalmuk jellemzően nem változik meg. Az AMP alkalmazásával viszont ez is lehetséges. A Google szerint számos esetben hasznos lehet, ha a levél tartalmával interakciót folytathatunk: legtipikusabb példák erre egy kérdőív kitöltése, válasz meghívásra vagy egy találkozó megszervezése – az inboxunk elhagyása nélkül.
Ez a megoldás a gyakorlatban akár azt is jelentheti, hogy magát a mobil oldalt emeljük be egy emailbe, így a levél tartama akár valós időben frissülhet. Adatok változásáról nem kellene újabb és újabb emaileket küldeni: egy légitársaság egyszerűen frissíthetné ugyanabban a levélben az aktuális járatinformációkat. Persze ugyanez igaz hírekre, időjárási adatokra és tőzsdei árakra is. Vagy például a netezők böngészhetnék egy webshop kínálatát anélkül, hogy felkeresik az áruházat.
Technikailag ehhez be kellene vezetni egy újabb MIME típust. Aki csak HTML feldolgozásra képes, az továbbra is HTML-t kapna, de aki AMP-t is tud fogadni, az már az interaktív változatot. Ehhez hasonlóan működik a reszponzív email kezelése is.
A Google által készített specifikáció már elérhető a GitHubon, vagyis a fejlesztők és designerek már elkezdhetik AMP sablonok készítését.
Felhasználás az e-kereskedelemben
Az AMP for Email alkalmazása számos előnnyel járhat az e-kereskedők számára, de azért hátrányai is akadnak.
Mindenképpen pozitívumnak számít, ha a konverziós folyamat lépéseit néhány kattintással le tudjuk rövidíteni, ezért a megfelelően kidolgozott interaktív email növelheti egy webshop bevételeit. Lehetne használni például élő termékinformációk megjelenítésére, a rendelési státusz frissítésére, értékelés beküldésére, vagy a termék interaktív, forgatható bemutatására.
Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy az email éppen egyszerűsége miatt népszerű. Ez lehet az oka annak, hogy a technológiája alig változott a szolgáltatás indulása óta. Egy olyan módosítás, mint az interaktív tartalom felborítaná a megszokott email-weboldal útvonalat, ami a kattintások számának csökkenését hozhatja magával. Márpedig az AMP for Email kifejezett célja, hogy a levél olvasója ne nyissa meg a weboldalt.
Érdemes arra is gondolni, hogy a honlap teljes funkcionalitását úgysem sikerül majd maradéktalanul belefoglalni egy levélbe, ezért a netezők előbb-utóbb úgyis otthagyják az inboxukat és átkattintanak a teljesértékű weboldalra.
Ráadásul, ha egy levél frissül, akkor újra és újra elő kell keresni és meg kell nyitni. Ha pedig rutinból töröljük, fontos információktól eshetünk el, amelyeket később aztán hiába várunk egy új, friss levélben.
Az idő majd eldönti, az emailszolgáltatók alkalmazni fogják-e ezt az új lehetőséget. A megoldás széles körben csak akkor tud elterjedni, ha mind a márkák, mind a fogyasztók számára hasznosnak bizonyul majd.